dinsdag, 23 april 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

online ads 260

E-commerce moet nodig in de spiegel kijken. Jesse Frederik en Maurits Martijn stellen in De Correspondent een nieuwe internetbubbel vast: online advertenties.

Lees mee en bespaar kostbare euro's...

Weggegooid geld

Online adverteren met een merknaam of voor een product is weggegooid geld. Het heeft geen effect. Mensen klikken net zo lief op de onbetaalde links met dezelfde inhoud. Hier is een sprekend voorbeeld van zo'n nutteloze geldverslinder:

online ads niet doen01

Twee vrijwel identieke advertenties waarvan de bovenste de eigenaar van de winkel geld kost en de onderste niet.

Onderzoek

Steve Tadelis, hoogleraar economie aan de universiteit van Californië, kon het effect van de advertenties in Google en eBay onderzoeken dankzij een periode waarin de advertenties niet vertoond konden worden. Hij stelt vast wat hij al dacht: het bezoek dat eerst via de betaalde advertenties binnenkomt, komt nu binnen via de gewone links.

online ads 680
Illustratie Catherine Willemse

Flyeren in de winkel?

Hij vergelijkt de betaalde advertenties met studenten die geld bijverdienen door op straat te flyeren met kortingsbonnen. Eén slimme student behaalt spectaculaire resultaten. Waarom? Omdat hij zijn flyers niet op straat uitdeelt, maar ín de winkel: een leuke korting voor de mensen die toch al kwamen om te kopen. Daar hebben die flyeraars op straat niet van terug...

Vertekend beeld

Tadelis kan zijn conclusies maar moeilijk kwijt bij de bedrijven die hun geld blijven weggooien aan advertenties die toch geen toegevoegd effect hebben. De afdelingen Marketing met hun gesofistikeerde rekenmodellen geloven er niet in: zij zagen toch dat de investeringen in online ads geld opleverden?

Tadelis wijt het aan een soort magisch denken bij marketeers: [ze] "geloven dat marketing werkt, zelfs als het niet werkt".

Lees het artikel van Frederik en Martijn in de Correspondent hier.