maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

open of gesloten

Moet alles open zodat we goed met elkaar kunnen uitwisselen? Moet om het even wie mee kunnen praten om een goed gesprek mogelijk te maken? Hoe wijzen we de 'ongewenste gasten' - zoals de adverteerders en de ongenuanceerde schreeuwers - in een open community dan op hun plaats? Dan maar een portier bij de deur? Glad ijs...

tijdelijk hoofd twitter

Sommige bedrijven schakelen een externe kracht in om hun bedrijf te helpen sociale media in te zetten voor de eigen business. Zij weten dat sociale media een essentieel onderdeel van de marketingcommunicatie hun bedrijf kan vormen, om nieuwe business te verkrijgen, bestaande klantrelaties te versterken en om te werken aan een goede online reputatie.

Maar zij weten ook dat zij nog niet voldoende thuis zijn in deze nieuwe wereld van Twitter, Facebook, LinkedIn, blogs, Flickr en Youtube.

systeemdenken

Systeemdenken kan helpen greep te krijgen op de processen in het sociale web, Web 2.0. Het is een manier van denken die bijvoorbeeld toegepast wordt bij de optimalisatie van bedrijfsprocessen of bij gezinstherapie. De focus van systeemdenken ligt op het gedrag van het systeem en minder op de onderdelen ervan. Precies wat nodig is bij de aanschouwing van het sociale web.

Bastiaan van Gils legt in een instructiefilmpje op Youtube uit wat de kenmerken van systeemdenken zijn, of beter: welke focus systeemdenken telkens legt. Een selectie uit die kenmerken.

b++

Beleidsnota’s hebben vaak de neiging om definitief over te komen. Dat is een probleem als het noodzakelijk is om ruimte te laten voor aanvulling of heroverweging door partners die ook meewerken aan de formulering van het beleid. Dat wordt vaak veroorzaakt door het format van de beleidsnota. Daarin lijken zaken vaster te liggen dan soms gewenst, hoe groot er ook ‘concept’ op elke pagina staat. Is objectgeoriënteerd schrijven een uitweg?

python gource

Observatie is het beste startpunt om het intelligente web (web 3.0) te leren kennen. Bekijk een zwerm spreeuwen en zie hun intelligentie, hun gezamenlijke verstand. De kracht van de natuur – en van de intelligentie van web 3.0 – laat zich het beste kennen vanuit een observatiehutje.

Daarom zijn instrumenten als Gource en Logstalgia zo waardevol als we de (verborgen) intelligentie van web 3.0 willen onderzoeken.

web3.0-300x225

Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0, velen hebben het erover. De opvattingen en uitgangspunten lopen nogal eens uiteen. Vooral als de toevoeging ‘2.0’ en ‘3.0’ toegepast worden op andere dingen dan het web: ‘society 3.0’, ‘overheid 2.0’... Tijd voor een eenvoudig overzicht, dus.

overheid20

In zijn rapport 'De (r)evolutie van de (i)Samenleving' van november 2012 onderzoekt Klaus van den Berg in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken of de overheid klaar is voor de ‘iSamenleving’. Van den Berg raadpleegde deskundigen op vele terreinen en komt tot zes trends met adviezen voor vier (doel)groepen als antwoord op deze vraag. Een samenvatting.

Cyprian Koscielniak
(Illustratie: Cyprian Koscielniak)

Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, en Capital D, een Eindhovens designplatform, schreven in de zomer van 2012 een wedstrijd uit: ‘het bedenken en uitwerken van concepten ter verbetering van in het bijzonder het Eindhovense straatleven en de openbare ruimte’. De winnaar mocht het ontwerp uitvoeren, maar moest daarvoor het prijsgeld (10.000 euro) gebruiken. Gratis ontwerp, dus.

Van sales naar sharing

Begin 2010 trof mij een uitspraak van blogster Justine Lee Musk: ‘Remember that social media is about connecting with people and providing value for others, not selling and promoting yourself. Or rather: you sell and promote yourself through providing value for others.’ Enkele overwegingen uit de ‘oude doos’, die ik daarbij destijds noteerde. Dat mag wel, zo aan het einde van het jaar bijna drie jaar later, of niet?

stop-drowning-in-email

"Het grootste deel van mijn werkdag bestaat uit het werkwerken van e-mail. Antwoorden geven op vragen van onze leden, over de thema's en de werkwijzen die wij willen uitdragen. Want, wij zijn een vraaggestuurde organisatie die ondersteuning biedt."

Wie herkent deze uitspraak niet? Er zijn nog velen die zo werken...