vrijdag, 22 juni 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk
Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

Top-Down Bottom-up Beleid 1

Wie wil weten wat er in de sociale netwerken speelt rond een bepaald thema, die kan zoeken met uiteenlopende instrumenten. Denk aan Google, Socialmention.com of Addictomatic.com. Maar wie deze zoekmachines wil gebruiken om te onderzoeken wat er allemaal speelt rond een beleidsthema – zoals “bevolkingsdaling” – die moet nog een extra stap zetten. Immers, de betreffende beleidsterm wordt in de regel niet gebezigd door degenen die het betreft en ermee bezig zijn.

Waarmerken 1

De sociale media maken – voor wie het wil zien – een ingrijpende verandering in het onderwijs zichtbaar. Waar docenten voorheen gewaarmerkte content en didactiek aanboden, verplaatst deze content zich deels naar het wereldwijde web, waar het toegankelijk is voor iedereen.

top10google

Wie kent ze niet? De bedrijven die een top-positie in de zoekresultaten verkopen: "Uw website bovenaan in Google? Dat kan! Wij bieden u gegarandeerd meerdere top 10 posities in Google."

Maar, zo'n toppositie moet je verdienen, door veel bezoek en veel mensen die naar jouw website linken. Via de natuurlijke weg. Met aantrekkelijke content. Goed aangeboden voor bezoekers en voor zoekmachines.

Alle andere manieren om de positie van een website in de zoekresultaten te beïnvloeden zijn strafbaar. Net zoals de bedrijven die ze toepassen, om voor jouw website top-posities te bereiken.

spreeuw

In 2011 mocht ik spreken in het prachtige gebouw van Radio Kootwijk op het congres De Groene Golflengte, over sociale media. Korné Versluis nam hierover een interview af, nu te lezen in het boekje Zoeken naar de derde weg', van Alterra.

Brief Balkenende 10 sept. 2012

Goed. Je bent dus klaar met je tekst, een advies of een artikel. Nu alleen nog opsturen, met een kort begeleidend mailtje dat neerkomt op: "Hier is de tekst". Een gemiste kans.

sentimentdetectie

Hoe mooi zou het zijn als online conversaties automatisch gescand konden worden op trends, sentimenten en opinies… Kansen voor marketeers, communitymanagers en onderzoekers. Maken de systemen voor sentimentdetectie hun naam waar? Wat zijn de vooruitzichten voor Web 3.0?

Lees er meer over in dit artikel voor Tekstblad.

bottomup260

De verhouding van de overheden met de burgers, bedrijven en organisaties verandert. De sociale media laten zien dat top-down aansturing voor de overheden niet meer voldoende is om te bereiken wat ze willen: draagvlak en uitvoering van het beleid. Daarvoor is naast wetten en regels ook samenwerking nodig. Maar hoe dat te bereiken?

open of gesloten

Moet alles open zodat we goed met elkaar kunnen uitwisselen? Moet om het even wie mee kunnen praten om een goed gesprek mogelijk te maken? Hoe wijzen we de 'ongewenste gasten' - zoals de adverteerders en de ongenuanceerde schreeuwers - in een open community dan op hun plaats? Dan maar een portier bij de deur? Glad ijs...

tijdelijk hoofd twitter

Sommige bedrijven schakelen een externe kracht in om hun bedrijf te helpen sociale media in te zetten voor de eigen business. Zij weten dat sociale media een essentieel onderdeel van de marketingcommunicatie hun bedrijf kan vormen, om nieuwe business te verkrijgen, bestaande klantrelaties te versterken en om te werken aan een goede online reputatie.

Maar zij weten ook dat zij nog niet voldoende thuis zijn in deze nieuwe wereld van Twitter, Facebook, LinkedIn, blogs, Flickr en Youtube.

systeemdenken

Systeemdenken kan helpen greep te krijgen op de processen in het sociale web, Web 2.0. Het is een manier van denken die bijvoorbeeld toegepast wordt bij de optimalisatie van bedrijfsprocessen of bij gezinstherapie. De focus van systeemdenken ligt op het gedrag van het systeem en minder op de onderdelen ervan. Precies wat nodig is bij de aanschouwing van het sociale web.

Bastiaan van Gils legt in een instructiefilmpje op Youtube uit wat de kenmerken van systeemdenken zijn, of beter: welke focus systeemdenken telkens legt. Een selectie uit die kenmerken.