zondag, 19 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

Cyprian Koscielniak
(Illustratie: Cyprian Koscielniak)

Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, en Capital D, een Eindhovens designplatform, schreven in de zomer van 2012 een wedstrijd uit: ‘het bedenken en uitwerken van concepten ter verbetering van in het bijzonder het Eindhovense straatleven en de openbare ruimte’. De winnaar mocht het ontwerp uitvoeren, maar moest daarvoor het prijsgeld (10.000 euro) gebruiken. Gratis ontwerp, dus.

Van sales naar sharing

Begin 2010 trof mij een uitspraak van blogster Justine Lee Musk: ‘Remember that social media is about connecting with people and providing value for others, not selling and promoting yourself. Or rather: you sell and promote yourself through providing value for others.’ Enkele overwegingen uit de ‘oude doos’, die ik daarbij destijds noteerde. Dat mag wel, zo aan het einde van het jaar bijna drie jaar later, of niet?

stop-drowning-in-email

"Het grootste deel van mijn werkdag bestaat uit het werkwerken van e-mail. Antwoorden geven op vragen van onze leden, over de thema's en de werkwijzen die wij willen uitdragen. Want, wij zijn een vraaggestuurde organisatie die ondersteuning biedt."

Wie herkent deze uitspraak niet? Er zijn nog velen die zo werken...

flow jan bommerez

Flow ontstaat als denken en intuïtie elkaar ontmoeten, elkaar versterken en versmelten. Zoals kleine kinderen dat van nature hebben. Het is een bron voor verbindingen en eindeloze energie.

De sociale media faciliteren flow, voor wie dat wil. Op een wijze die tot nu toe onbekend was: over grote afstanden en met onverwachte, gemakkelijk bereikbare deelnemers.

Partituur

Veel wetenschappers waarderen en gebruiken blogs, online discussiefora en netwerksites om wereldwijd kennis te delen met collega’s. En om kennis op te doen. Social media helpen hen bij het delen van informatie, bij het netwerken en bij het deelnemen aan discussies.

Wat zijn hun platforms en hun tools? En hoe schakelen zij niet-wetenschappers in? En wat zijn de dilemma’s voor wetenschappers om voluit te gaan op de social media?

Echt verbinden begint met het hart

Besluiten nemen we met onze buik, met ons gevoel. Dat is het gebied zonder woorden, waar ons gedrag en onze opvattingen leven. Met zijn ‘Golden Circle’ legt Simon Sinek uit hoe dat werkt. Dat echte verbindingen tot stand komen via de intuïtie, het geloof, het hart. Of zoals hij het zegt: via het ‘waarom’.

loslaten

Met de ingrijpende veranderingen veranderingen in communicatieland komt een nieuw begrip op de agenda: 'laten'. Communiceren wordt 'laten communiceren'. Brand design wordt 'brand experience design'. Communicatie wordt 'conversatie'. Doelgroep wordt 'community'.

omslag ROmagazine

Eind dit jaar gaat het wetsvoorstel voor de Omgevingswet naar de Raad van State. Uitgangspunten: goed omgaan met de schaarse ruimte en flexibel inspelen op veranderingen. Betekent dit nu ook dat het gemakkelijker wordt om water en ruimte goed op elkaar af te stemmen in ruimtelijke plannen?

me-we

Projectteams van overheden die sturen op samenwerking staan voor belangrijke uitdagingen. Zeker waar het gaat om de taken en de rollen van de eigen organisatie, en om de communicatiestructuur (denk aan een alternatief voor het aloude ‘zenden’).

De rol van het projectteam als facilitator, coördinator, belangenbehartiger en als partij die externe financiering kan organiseren, vraagt om aandacht. Partijen zoeken bijvoorbeeld vaker zelf vaker de samenwerking op, of laten belangrijke thema’s juist liggen.

twitterfontein

Hoe moeten we omgaan met de social media in onze organisatie? Wie mag er nu wel twitteren en wie niet? Wat moeten en mogen onze mensen delen? En, doen ze dat op persoonlijke titel, of uit hun eigen naam en voor hun eigen verantwoordelijkheid?

Allemaal vragen die afkomen om de communicatieprofessionals van de grotere bedrijven en organisaties.