maandag, 23 september 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Blog

Codewoorden in advertenties van makelaars

Steven Levitt en Stephen Dubner beschrijven in hun Freakonomics vijf 'geheime' signaaltermen in de advertenties waarmee Amerikaanse makelaars elkaar inseinen over de marges die ze onderling willen hanteren bij koop en verkoop van woningen. Een geheimtaal, dus, om de onderhandelingstijd te verkorten. Want, zo stellen de schrijvers, kortere doorlooptijd levert makelaars veel meer op dan een percentage van een voor de (ver)koper voordeliger prijs.

Zo vinden zij een aanduiding als 'state-of-the-art' voor een topper, en 'spacious' voor een woning in het lage segment.

Zou dat in Nederland ook zo zijn?

3 redenen om een viral in te zetten

Op vrijdag 20 januari gaf ik mijn boek We zijn allemaal Twitterspreeuwen gratis weg. Mensen konden het boek gratis downloaden na een 'pay-with-a-tweet': een bericht aan hun volgers dat zij dit boek gratis downloaden. Met in die tweet een verwijzing naar de download-pagina. Snap je het nog?

Nu, vier dagen later, zie ik de kracht van de viral: in drie dagen werd de downloadpagina 13.125 keer bekeken en vonden er 688 downloads plaats. Een conversie van bijna 20%.

Mahatma Ghandi

De veranderingen in communicatieland vragen om een overheid die communiceert in lijn met het verborgen eigenaarschap. Anderen de eigen boodschap laten uitdragen, is het devies.

in ongenade: prachtig hoorspel

Disgrace van John Michael Coetzee is een sterk en verpletterend boek. Vanwege het verhaal van de professor die een misstap begaat. Vanwege de thematiek die de driften tegenover de rede stelt. Vanwege de historische achtergrond van de Zuid-Afrikaanse rassenscheiding.

Zo'n boek kan in een toneelbewerking bijna niet kapot. Hoewel?

Hoe start je een viral?- klik hier

Betalen met een Tweet is een handige manier om je netwerk te gebruiken voor een viral. Ik gebruikte de Joomla module van JooTab.com: Pay with a Tweet om het gratis handboek Schrijven voor de lezer onder de aandacht te brengen van mijn connecties.

Ook social media zitten in de trendcyclus

Toen de telefoon zijn intrede deed in de rijkere huishoudens zorgde dat onmiddellijk na de hype voor problemen. Wie mag de telefoon bedienen? De heer des huizes, de gezinsleden, het hoofd van het huispersoneel of om het even welk lid van de huishouding, ‘upstairs’ of ‘downstairs’? En, hoe moet je je dan aan de telefoon gedragen? Als in een gewoon tête-a-tête, of als in een formele setting? In hoeverre zijn de gesprekken privé? Wat kan de telefoniste allemaal waarnemen en horen en hoe gaat ze daarmee om? Vragen en twijfels te over.

Social media: kans voor het leerboek

Docenten en leerlingen kunnen bijna alle content voor hun lessen vrij op het internet vinden. Er is zo ontzettend veel les- en leermateriaal gratis beschikbaar dat het aloude leerboek niet meer nodig lijkt. Daarmee wordt het hart uit het leerboek geslagen.

3 Redenen om Twylah te proberen

Ik mocht meedoen als deelnemer aan de beta-versie van Twylah. Blij met de opbrengst, deel ik wat ik aantref. Zo werkt dat bij de social media: de aanbeveling van direct betrokkenen weegt vele malen zwaarder dan wat Twylah over zichzelf zegt. Slim, nietwaar?

Heeft de afdeling communicatie nog een toekomst?

De afdeling communicatie krijgt door de social media een nieuwe opdracht: het managen van de conversatie via de social media. Velen merken op dat zij het nu al druk genoeg hebben met hun dagdagelijkse taken: advies en uitvoering van de corporate communicatiestrategie.

4dimensies

Het was meen ik 2005. Ik adviseerde een groepje beleidsambtenaren. Hoe zat het nu precies met de (gezags)verhoudingen tussen Rijksoverheid, provinciale overheden, NS, ProRail en de commerciële railvervoerders? En waar zaten precies de knelpunten?

We kwamen er niet goed uit, omdat de problematiek best ingewikkeld was. Over hoe platte beelden de analyse kunnen blokkeren...