maandag, 23 september 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Blog

Twee Facebook-trends om rekening mee te houden

Volgens Jim Belosic, van ShortStack, gebruiken meer en meer bedrijven hun Facebook-pagina nadrukkelijker dan hun eigen, traditionele website. De mogelijkheden voor sharing, commenting en liking die Facebook biedt, moeten op de eigen website vaak nog een plek vinden. Terwijl het bereik van de Facebook-pagina veelal veel groter is dan het bereik van de eigen website.

Deze trend wordt ondersteund door de liefde van bezoekers voor eigen online acties die de social media mogelijk maken. En waar vind je nu meer getuigenissen over een product of een dienst, op de Facebook-pagina of op de website erover? Op de website vind je nog steeds de feitelijke informatie en de traditionele functionaliteit. Zo vullen beide elkaar goed aan.

De andere trend is die van de geheime pagina's...

Het is een kleine wereld

Yahoo onderzoekt de stelling dat iedereen iedereen via bekenden kan bereiken in zes stappen: het Small World Experiment. Een stelling die tot nu toe nog niet bevestigd noch ontkracht werd.

Ik doe mee.

You're framed - ga niet te ver

Framing is heel gebruikelijk in de communicatie, en vooral heel populair in de politiek en de reclame. Met framing plaats je een denkraam rond je boodschap. Een voorbeeld: milieubewust handelen propageren met als doel de filekilometers terug te brengen. Dus niet: "voorkom files, neem het ov". Maar: "spaar het milieu, neem het ov".

Een heel effectieve en vaak ook acceptabele manier om mensen te overtuigen. Ook bij de inzet van social media is framing heel nuttig. Een community rond een persoon of een bedrijf zal immers minder snel op stoom komen dan een community rond een thema waaraan het bedrijf of de persoon zich verbindt.

Voorwaarde is wel dat er 'oprecht' geframed wordt: op zo'n wijze dat mensen zich niet gemanipuleerd voelen. En dat gaat wel eens mis...

vanitas

Bloggen zorgt voor meer verkeer en meer omzet, dat lijkt wel vast te staan. Voor zakelijke blogs met een persoonlijke invalshoek lijkt dat nog meer op te gaan. Daarom overwegen sommige directeuren van grotere ondernemingen zelf te gaan bloggen, met hulp van medewerkers die meeschrijven.

Wat zijn de voor- en nadelen van bloggen onder je eigen naam, terwijl je ook anderen laat meeschrijven onder jouw naam? Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn: herkenbaarheid, concentratie van de aandacht en gemak bij het contact dat er wellicht op volgt. Een afweging.

Google helpt, maar beperkt ons ook

Twee maanden geleden deed ik een 'crowdsource' naar de invloed van Google's Filterbubble: lopen de zoekresultaten voor dezelfde zoekopdracht nu werkelijk van persoon tot persoon uiteen?

Dank allen die hun zoekresultaten inzonden! De eerste analyse gaf aan dat er inderdaad grote verschillen zijn tussen de zoekresultaten van persoon tot persoon. Zoals Elis Pariser al stelde in zijn TED-talk.

Bij de verdere uitwerking van de resultaten stuitte ik op de website dontbubble.us. Deze ontmoedigde mij de diepgaandere analyse van de crowdsource-resultaten snel ter hand te nemen. Lees hier waarom.

"Als ik heel eerlijk ben…"

In zijn blog op de Harvard Business Review van 14 september 2011, "Never Ask 'Does That Make Sense?'" legt Jerry Weissman uit wat de gevolgen zijn van enkele Engelstalige stoplappen, met name voor gesprekken en presentaties.

Ze vullen de conversatie met lucht en betekenisloze frasen, maar ze kunnen een - vaak onbedoelde maar toch hinderlijke - negatieve impact hebben op de boodschap. Kijk hier naar de voorbeelden die hij gebruikt, en naar hoe zijn volgers erop reageren.

Lees hieronder verder hoe dat nu zit in het Nederlands.

Bloggen? Gebruik OBAMA

Elke dag een blog schrijven, dat is niet voor velen weggelegd. Tijd en inspiratie ontbreken. Maar ook een technische handgreep ontbreekt vaak: hoe pak je een blog aan?

Ik adviseer het OBAMA-model. Dat biedt houvast en zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste aanleiding kan inspireren tot een moeiteloos en snel schrijfproces.

Wetenschappers zijn mensen en functionarissen

Niet alleen overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol waar het de social media betreft. Wetenschappers hebben het er ook moeilijk mee. Dat bleek wel op de masterclass social media die de Universiteit van Wageningen organiseerde op de Groenegolflengte van 2011: #ggl11.

Presentatie Social Media op #ggl11

Mijn presentatie op de masterclass Social Media in het symposium GroeneGolflengte van de universiteit van Wageningen. 

Klik op Lees meer voor de slides.

Google-plus aan de trog

Is er ruimte voor een nieuwe mee-eter? Naast Twitter, Facebook, LinkedIn et cetera? Is de spoeling niet al helemaal verdeeld over de nu aanwezige varkens? Of moet de komst van het nieuwe varken ten koste gaan van de oude varkens? Is er überhaupt wel genoeg volume voor een nieuwkomer?

Bij HubSpot denken ze dat Google-plus een goede kans maakt. Vanwege de voordelen die ze eraan toeschrijven.