dinsdag, 25 juni 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

In de Matrix van Google

We hebben allemaal onze eigen waarneming, ook al kijken we naar die ene zaak waarvan wij denken dat we het allen op dezelfde manier waarnemen. Natuurlijk, er is een zekere overeenkomst tussen die uiteenlopende waarnemingen van dat ene ding. Die overeenkomst helpt ons wanneer we anderen de kleur 'rood' aanwijzen, of de weg naar het postkantoor, of een plek op het internet, om maar eens een paar mogelijke toepassingen te noemen. Toch is het boek dat ik lees, niet hetzelfde boek als het boek dat anderen lezen, ook al gaat het om dezelfde uitgave.

Eli Pariser, auteur van "The Filter Bubble" trekt deze opvatting door naar de zoekmachines, in zijn praatje voor TED. Een must-see.

infographic_netwerk_strategie900_636

We komen van ver, met het communicatiemodel van vandaag. De Grieken legden de grondslag met hun retorica. Rond de jaren zestig werd de communicatie democratisch en écht egocentrisch. Inspraak zorgde toen voor de nodige opschudding in de burelen van beleidsmakers en hun communicatieprofessionals. Inmiddels zijn we in de Netwerktijd aanbeland.

Voor sommigen nog steeds een onbemerkte, maar een niettemin fundamentele wijziging van het communicatiemodel. Internet is daarbij de cruciale katalysator. Sleutelwoorden: conversatie, communities, en het verdwijnen van de 'zender'.

Jouw twitter-vrienden, jouw identiteit

"Toon mij jouw twitter-vrienden en ik zeg wie je bent." Op jouw twitter-tijdlijn laat je zien wie je bent en waar je voor staat. Met je eigen tweets en retweets, maar vooral met de tweets van degenen die jij volgt. Die vrienden kies je zelf uit, om wat ze voor jou en jouw tijdlijn betekenen.

korenmarkt

Het blijft fascineren, die mensen die Twitter gebruiken als chatbox, om vaak triviale, persoonlijke gesprekken met elkaar te voeren. En dat allemaal terwijl ze vele, vele volgers hebben die (samen met Google) meekijken en meeluisteren...

Lijnen uitzetten, loslaten en luisteren

De inzet van social media alleen is niet voldoende om projecten die 'swing' te geven die ze nodig hebben. Er is ook nog eens een geheel andere mind-set nodig om dat te bereiken. Wie mensen en organisaties wil betrekken bij een thema of een project moet echt anders gaan denken.

Artikel over huurachterstand en social media

In Tekstblad, tijdschrift over tekst en communicatie, verschijnt vandaag het artikel 'Huurachterstand voorkomen met social media? - Een webpagina over huurachterstand is pas het begin'. Lees het artikel...

Google, best wel snel...

Zo snel is Google tegenwoordig... Vijf minuten na sharing staat de link 'on-top'.

Google loooves sharing...

Bloggen en ordenen - allebei doen

Wie veel blogt, heeft veel blogs.

Hoe moet je die hoeveelheid materiaal onderhouden, toegankelijk maken en houden? Voor jezelf en voor de bezoekers van jouw blog?

zendmast

Uit het burgerjaarverslag van de provincie Gelderland: "De provincie Gelderland gebruikt sinds een tijd een Twitter-account. Vooral om mensen te informeren over actualiteiten van de provincie." Zenden, zenden, zenden dus. En dat blijkt ook uit de tweets.

Privé-conversaties op Twitter - hoe zit dat?

De intimiteit tussen zender en ontvanger die Twitter - onterecht - suggereert, maakt dat mensen privé-conversaties voeren op dit openbare platform. Nu is dat niet zo erg als je niet zoveel volgers hebt.

Maar er zijn mensen met meer dan 1000 volgers die via Twitter veelvuldig uitgebreide privé-gesprekken voeren met twee of drie van hun volgers. Ik ken er die meer dan 10.000 volgers hebben en die hetzelfde doen.

Wat beweegt hen?