zondag, 21 oktober 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk
Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

Zoekresultaten, je moet er wel oog voor hebben

Vinden wat je niet zoekt, dat heet serendipiteit. Ook als je niet vindt wat je zoekt.

Zo vond onderzoeker Alexander Fleming een hinderlijke schimmel die zijn bacteriekweekjes telkens weer doodden: penicilline. En het theezakje, dat eerst als alternatieve verpakking voor thee werd gebruikt, omdat metaal te duur werd, en door onwetendheid meeging bij het theezetten. Of de lijm van onze Post-its, die aanvankelijk werd afgekeurd omdat ie niet goed hechtte… 

Wat betekent dat voor ons, als vrienden van Google?

Duidelijke brieven besparen je tijd, geld en irritaties

Sommige brieven roepen meer vragen op dan ze beantwoorden. Vage en onduidelijke brieven zorgen voor onnodig veel werk en irritatie.

Een voorbeeld: De oppositiepartijen PvdA, SP en D66 hebben op 22 maart 2011 zeer kritisch gereageerd op de kabinetsbrief over de mislukte evacuatie van een werknemer van ingenieursbureau Royal Haskoning uit de Libische plaats Sirte. En daar blijft het niet bij…

Kennis delen is macht

Is kennis delen nu wel zo verstandig? Je geeft immers ook concurrenten een kijkje in jouw keuken. Hun concurrentiekracht kan erdoor toenemen, wat in jouw nadeel is. Nils Vermeire van het Ministerie van Algemene Zaken vertelt op Frankwatching.com dat hij het daar niet mee eens is.

Bloggen - hoe doe je dat?

Als bloggen voor de zaak nu zo belangrijk is voor jouw deelname aan de conversatie en voor de presentie op het web, hoe pak je dat dan aan? Hoe moet je beginnen? Voor wie ga je het doen? Wat ga je vertellen? En, hoe schrijf je het op?

Daarvoor zijn we sinds kort gestart met een crash-course 'Bloggen voor de zaak'.

De oerkrachten van de natuur verbeeld door Introdans - Le Sacre du Printemps

Le Sacre du Printemps is een balletvoorstelling op muziek van Igor Stravinksy. De première was in 1913 in Parijs, met choreografie van Vaslav Nijinsky in een decor van Nikolaj Rjorich. Destijds aanleiding voor veel weerstand: tijdens de première stond mensen op en schreeuwden velen, uit verzet. Er moest zelfs politie bijkomen om de voorstelling af te kunnen maken.

Zowel muziek als choreografie waren vernieuwend. Veel nadruk op schokkerige ritmes en ongebruikelijke harmonieën, met voor die tijd even buitengewone dans. In het lenteweekeinde van 19 maart 2011 mocht ik voor het eerst naar Le Sacre du Printemps (De Lentewijding, hoe toepasselijk) uitgevoerd door Introdans.

Social media bij huurachterstand

Huurders met financiële problemen zijn goed te benaderen met sociale media en een interactieve website. Maar dat gebeurt nu nog weinig, zo blijkt uit een kort onderzoekje via Google. Hoe zet je als corporatie deze middelen optimaal in?

(Verschenen in Aedes-magazine 5/2011)

Een overheid die informatie deelt, krijgt vertrouwen

Amerikaans onderzoek (PEW Research Center) laat zien dat burgers hun overheid vertrouwen als (ze denken dat) hun overheid goed is in het delen van informatie. En, de burgers voelen zich meer en actiever betrokken bij het overheidsbeleid. Kortom: hoe meer een overheid deelt, hoe meer vertrouwen.

OH - het oor te luisteren

OH, de afkorting voor 'overheard', verwijst naar gespreksflarden opgevangen en geciteerd door bijvoorbeeld twitteraars. OH-fragmenten zijn vaak uit hun context gerukt en geven daardoor een bijzonder of vervreemdend effect.

Heel vaak echter wordt 'OH' gebruikt om de spreker neer te zetten. OH als aanduiding van een karakterschets, dus. Heel vermakelijk soms. Soms ook dicht bij wat we in Nederland denken bij de afkorting OH… Een selectie uit mijn eigen collectie.

1600 pagina's redactionele ingrepen: 10 klassen

We redigeerden een milieu-effectrapport (MER) met een omvang van ruim 1600 pagina's, afkomstig van uiteenlopende beleidsambtenaren en adviesbureaus. Analyse van de ingrepen laat een duidelijk patroon zien. We verdelen de ingrepen in tien categorieën.

We telden het aantal ingrepen en kwamen tot een relatief gewicht van de soort ingreep. Dit getal (het percentage tussen haakjes) geeft aan waar winst is te behalen door extra, gerichte training van de auteurs.

De les van Google Wave

Weet je nog, Google Wave? Hét instrument voor samenwerking en communicatie. De belofte van Google is niet aangeslagen. Google stopte ermee. Je kunt nog wel inloggen, maar de zaak ligt stil.

Blijkbaar komen samenwerken en communiceren niet altijd even logisch bij elkaar als de ontwikkelaars van Wave dachten. Wie wil communiceren gebruikt daarvoor zijn eigen instrumenten, wie efficiënt wil samenwerken kiest weer andere instrumenten.