maandag, 25 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Social media voor functionaris en persoon

'Fonctionnaire' is Frans voor ambtenaar, preciezer: 'fonctionnaire publique' . Het woord wordt in het Frans vaak neerbuigend gebruikt; heeft 'ambtenaar' in Nederland niet dezelfde kleur? Met name als de grenzen van de bureaucratie in beeld komen…Toch is het een heel goede aanduiding: 'publieke functionaris'.

Overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol, met name waar het de social media betreft. Mogen wij als ambtenaar nu wel twitteren en onze mening via Facebook delen? Spelregels en gedragscodes moeten houvast bieden. Terwijl er voor allen een verlossend sleutelwoord is: 'common sense'.

Blog met goede url's en je komt hoog in Google

Stel je hebt een website en je bent niet tevreden over de vindbaarheid ervan op het internet. Jouw site verschijnt niet of nauwelijks in de zoekresultaten van Google. De content is o.k., maar mensen vinden die content maar moeilijk.

Wat moet je doen om dat te verbeteren? Goed vindbare content plaatsen, is het antwoord. Maar aan welke voorwaarden voldoet goed vindbare content?

Social media: na de utopieën, nu realisme

Evgeny Morozov, schrijver van The Net Delusion, zet ons weer met beide benen op de grond als het om de reikwijdte en de kracht van social media gaat. Na de visionaire utopieën en de rampenscenario's die horen bij elke nieuwe vinding is het nu tijd voor realisme.

Webcare van Apple MobileMe - thank you Devin!

Mijn iCal-agenda vertoonde al enige maanden kuren. Hij hikte, piepte en knarste, en synchroniseerde niet op alle computers die ik ervoor had aangewezen. 't Ging zo mooi: samen één agenda onderhouden, met daarin elk een eigen agenda - op beide iPhones, beide thuiscomputers en werkcomputer. Totdat ze er stuk voor stuk mee ophielden. Geen synchronisatie, of elke afspraak 10 keer opnemen...

Dan maar support zoeken. Ik heb er tenslotte voor betaald.

Word lid op Unicef - de webcare

Toen ik op het station de poster zag met daarop de aanmoediging "Word lid op Unicef.nl", tweette ik daarover.

"Poster: Word nu lid op Unicef.nl - kan maar niet wennen aan dat op... Snap het wel, maar. Je wordt toch lid van? Komma voor op helpt."

Buy.ology of gezond verstand?

In het boek Buy.ology beschrijft Martin Lindstrom hoe onze hersenen reageren op logo's van bekende merken. Hij laat zien dat 'neuromarketing' een manier is om erachter te komen wat mensen wensen.

Hij stelt dat ongeveer 90% van het koopgedrag zich op onbewust niveau afspeelt. En hij geeft marktonderzoekers een instrument waarmee ze nu eindelijk echt kunnen meten welke marketingstrategie en welke advertenties werken. Via MRI-scans.

Social Media straks exclusief voor marketeers?

Marketing moet via de social media. Joseph Jaffe, een voorloper op dit gebied, beschrijft in zijn boek Join the Conversation hoe de traditionele marketing anders moet. De traditionele vier P's maken plaats voor de zes C's: Consument, Content, Context, Customisation, Community, Commercie en Conversatie. Jaffe geeft vijf manieren om nieuwe marketing te bedrijven, met de social media als belangrijke instrumenten en de conversatie als centraal begrip: Luisteren, Antwoorden, Meedoen, Katalyseren en Opstarten.

Deze nieuwe marketing volgt precies de systematiek en de kracht van de social media. De social media dreigen daarmee in handen te vallen van marketeers. Wat zijn de gevolgen?

Meer werk? Blog!

Als je iemand zoekt om een klus gedaan te krijgen, dan kijk je vooral naar wat die persoon heeft gedaan. Volgens Judith Knight van newtricks.me is het cv daarom een minder goede bron dan een blog. Want, laten zien is beter dan vertellen. En gelijk heeft ze.

Het begint met een schema   Het begint met een schema

Beleid in kaart brengen in een strategisch stuk, plannen maken, bedrijfsstrategie formuleren... het begint allemaal met een grote hoeveelheid informatie die geordend moet worden en een heleboel vragen.

Wat zijn sociale netwerken nu echt waard?

Robert Metcalfe is de oprichter van 3COM en uitvinder van het ethernet protocol. De zogenaamde wet van Metcalfe zegt dat de waarde van een netwerk gelijk is aan het kwadraat van het aantal deelnemers (n). Exponentieel dus: n2.

Als het netwerk waar je deel van uitmaakt groeit, groeit niet alleen de waarde van dat netwerk, maar ook de waarde van jouw eigen knoop in dat netwerk. Als je goed verbonden bent, tenminste.