zondag, 19 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners
Act natural

Het publiek heeft publiek. Als we, zeg, 100 mensen toespreken, dan bereiken we een publiek van 100 publieken, of misschien wel exponentieel veel meer.

Niet alleen wordt de boodschap tussen de leden van het publiek gedeeld - als deze interessant genoeg is - maar ook met de achterban van elk lid van het betreffende publiek. Als we het goed doen, tenminste.

Wat hebben sociale netwerken met epidemieën?

De waarde van een netwerk gelijk is aan het kwadraat van het aantal knopen (n). Preciezer: het aantal verbindingen in een netwerk, dat is n(n - 1), ofwel n2 - n. Metcalfe leidt dit oorspronkelijk af uit een netwerk van apparaten die alle met elkaar verbonden zijn.

Voor een sociaal netwerk geldt een waarde die in de praktijk lager is. Immers, niet alle knopen zijn met elkaar verbonden. De waarde van Metcalfe is de potentiële waarde en niet de werkelijke waarde. Die kan niettemin flink oplopen, maar die is in de praktijk niet exponentieel.

Een betere inschatting van de waarde van een sociaal netwerk kun je dus maken door het aantal verbindingen te tellen en daar de kosten af te trekken van alle knopen bij elkaar. Dus, het aantal links minus het aantal deelnemers. Maar het gaat nog verder...

8 redenen mensen soms betalen voor content

Kevin Kelly van Wired magazine schreef een artikel over de samenhang van gratis content op het web met content waarvoor mensen willen betalen. Via de social media geven we veel weg. En dat is goed. Content is voor iedereen bereikbaar, gratis. Wie iets op deze manier deelt, doet dat om vertrouwen te creëren, aandacht te krijgen voor een onderwerp of een website, jezelf of jouw bedrijf te profileren…

Maar wat blijft er dan nog over om zaken mee te doen? Kevin Kelly noemt 8 redenen waarom mensen graag iets betalen.

Social media voor functionaris en persoon

'Fonctionnaire' is Frans voor ambtenaar, preciezer: 'fonctionnaire publique' . Het woord wordt in het Frans vaak neerbuigend gebruikt; heeft 'ambtenaar' in Nederland niet dezelfde kleur? Met name als de grenzen van de bureaucratie in beeld komen…Toch is het een heel goede aanduiding: 'publieke functionaris'.

Overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol, met name waar het de social media betreft. Mogen wij als ambtenaar nu wel twitteren en onze mening via Facebook delen? Spelregels en gedragscodes moeten houvast bieden. Terwijl er voor allen een verlossend sleutelwoord is: 'common sense'.

Blog met goede url's en je komt hoog in Google

Stel je hebt een website en je bent niet tevreden over de vindbaarheid ervan op het internet. Jouw site verschijnt niet of nauwelijks in de zoekresultaten van Google. De content is o.k., maar mensen vinden die content maar moeilijk.

Wat moet je doen om dat te verbeteren? Goed vindbare content plaatsen, is het antwoord. Maar aan welke voorwaarden voldoet goed vindbare content?

Social media: na de utopieën, nu realisme

Evgeny Morozov, schrijver van The Net Delusion, zet ons weer met beide benen op de grond als het om de reikwijdte en de kracht van social media gaat. Na de visionaire utopieën en de rampenscenario's die horen bij elke nieuwe vinding is het nu tijd voor realisme.

Webcare van Apple MobileMe - thank you Devin!

Mijn iCal-agenda vertoonde al enige maanden kuren. Hij hikte, piepte en knarste, en synchroniseerde niet op alle computers die ik ervoor had aangewezen. 't Ging zo mooi: samen één agenda onderhouden, met daarin elk een eigen agenda - op beide iPhones, beide thuiscomputers en werkcomputer. Totdat ze er stuk voor stuk mee ophielden. Geen synchronisatie, of elke afspraak 10 keer opnemen...

Dan maar support zoeken. Ik heb er tenslotte voor betaald.

Word lid op Unicef - de webcare

Toen ik op het station de poster zag met daarop de aanmoediging "Word lid op Unicef.nl", tweette ik daarover.

"Poster: Word nu lid op Unicef.nl - kan maar niet wennen aan dat op... Snap het wel, maar. Je wordt toch lid van? Komma voor op helpt."

Buy.ology of gezond verstand?

In het boek Buy.ology beschrijft Martin Lindstrom hoe onze hersenen reageren op logo's van bekende merken. Hij laat zien dat 'neuromarketing' een manier is om erachter te komen wat mensen wensen.

Hij stelt dat ongeveer 90% van het koopgedrag zich op onbewust niveau afspeelt. En hij geeft marktonderzoekers een instrument waarmee ze nu eindelijk echt kunnen meten welke marketingstrategie en welke advertenties werken. Via MRI-scans.

Social Media straks exclusief voor marketeers?

Marketing moet via de social media. Joseph Jaffe, een voorloper op dit gebied, beschrijft in zijn boek Join the Conversation hoe de traditionele marketing anders moet. De traditionele vier P's maken plaats voor de zes C's: Consument, Content, Context, Customisation, Community, Commercie en Conversatie. Jaffe geeft vijf manieren om nieuwe marketing te bedrijven, met de social media als belangrijke instrumenten en de conversatie als centraal begrip: Luisteren, Antwoorden, Meedoen, Katalyseren en Opstarten.

Deze nieuwe marketing volgt precies de systematiek en de kracht van de social media. De social media dreigen daarmee in handen te vallen van marketeers. Wat zijn de gevolgen?