woensdag, 15 augustus 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk
Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

Geef medewerkers toestemming en eigenaarschap voor social media

De manier waarop bedrijven en organisaties met hun klanten en relaties omgaan verandert ingrijpend. Van zenden, via reageren naar luisteren en meedoen aan de conversatie. Daarbij past een strategie voor omgang met social media. Maar ook voor hoe de eigen medewerkers daarin meedoen.

't Is wel vreemd dat medewerkers de telefoon mogen opnemen en mails mogen beantwoorden, klanten mogen begroeten en mogen helpen met hun problemen, en dat ze tegelijkertijd geen bijdragen mogen leveren aan de conversatie met de klanten via Twitter, Facebook, Vimeo, Flickr enzovoort.

Gebruik Analytics voor je social media strategie

Google Analytics heeft met name fans bij de webbouwers en de technologen. Geen wonder: zij kunnen met deze statistische tool achterhalen of ze hun werk goed doen. Maar Google Analytics wordt nog veel te weinig gebruikt voor strategische doelstellingen.

Met name de inhoudelijk verantwoordelijken bij bedrijven en organisaties kunnen er veel nuttige informatie opdoen. Om maar niet te spreken van de communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor de PR en de communicatie. Analytics biedt een schat aan strategische informatie en inspiratie voor campagnes via de social media en andere kanalen. Enkele voorbeelden:

Toekomst voorspellen met social media

Kun je social media gebruiken om de toekomst te voorspellen? Sitaram Asur en Bernardo A. Huberman van het Social Computing Lab bij HP Labs in Californië deden er wetenschappelijk onderzoek naar. Hun antwoord: ja het kan.

Google verdringt de website uit het centrum van de wereld

Google heeft een paar belangrijke veranderingen doorgevoerd. Daar schreef ik kort geleden al over. Kort gezegd: de organische (dat is: niet-betaalde) zoekresultaten bevatten nu met voorkeur ook resultaten uit social media als Twitter, Flickr en Facebook. Daarbij krijgen 'share'-links van vrienden ook nog eens voorrang. De social media krijgen dus structureel meer aandacht van Google dan voorheen.

De impact van social media op het functiebouwwerk

Interactiviteit zorgt voor betere contacten met klanten en belanghebbenden. Het kan de band van een bedrijf of organisatie met de doelgroep verbeteren. Dat staat inmiddels vast. Maar, dat mensen kunnen reageren via mail of telefoon vraagt om bemanning van de zogenaamde back-office. Iemand moet de mailtjes en de telefoontjes opvangen, doorgeleiden en beantwoorden.

In het functiebouwwerk van organisaties die interactiviteit stimuleren is daarvoor inmiddels ruimte gemaakt. Als het goed is tenminste.

Gemeenten aan de social media voor inspraak?

Burgerparticipatie is niet alleen in, het is ook een noodzaak. Zonder burgerparticipatie is er minder draagvlak voor plannen en zijn er meer gerechtelijke procedures over gemeenteplannen. Dat was een belangrijke reden om de inspraak te vernieuwen: het heet nu publieksparticipatie.

Bij participatie passen de social media als gegoten. Ze vormen de oren en de mond van de overheid: luisteren naar wat er leeft en meepraten over wat de plannen zijn. Echt iets voor de slimme, ondernemende gemeente, dus.

“Intranet moet worden afgeschaft”

Dat zegt Marloes Pomp, voormalig projectleider ‘Rijksambtenaar van de toekomst’. Zij stelt in een interview met Communicatieonline dat de afdelingen Interne Communicatie van de Rijksoverheid het niet goed doen als ze zich bezighouden met het vullen van intranet. Ze blokkeren de onderlinge communicatie en verlenen zichzelf het alleenrecht op het plaatsen van artikelen. Top-down en niet goed voor de betrokkenheid.

Werken in de wolk

Mijn oma is uit 1904. Ze is allang niet meer. Maar ze is als meisje bij een koetsongeluk betrokken geweest. Met paard en koets kwamen ze in het kanaal terecht. Bizar. En ze werden gered. Anders zat ik niet hier.

Social media voor de provinciale overheid

Hoe kunnen we zelf aan de slag gaan met social media? Wat zijn de spelregels daarbij? Hoe kunnen we social media inpassen in onze eigen communicatie? Wie zijn de nieuwe spelers in het speelveld van de hedendaagse communicatie?

Dat waren vragen die centraal stonden bij de drie workshops die wij van LaVerbe voor de Provincie Limburg de afgelopen maand organiseerden in samenwerking met de afdeling Communicatie. En dat allemaal in het prachtige gebouw van het Gouvernement.

Van zenden via participatie naar conversatie

We weten het allemaal. Organisaties communiceerden van oorsprong allemaal met het zender-ontvangermodel. De boodschap moest klaar en duidelijk naar de ontvanger. Dan kwam alles goed. Als je het goed deed, tenminste. Communicatiegeleerden konden je uitleggen hoe je dat moest doen.

Toen gingen de ontvangers terugpraten. De participatie was begonnen. Eerst via telefoon, toen via mail. Later via alle reactiemogelijkheden die de organisaties aanboden: van commentaren tot polls. Dat stelde aanvullende eisen aan de organisaties. De backoffice moest bemand worden. Met mensen die de reacties op konden vangen en ervoor konden zorgen dat ze beantwoord werden. Best even wennen. Maar ook een kans.