donderdag, 18 oktober 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk
Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

De Espresso Book Machine

Den Haag, het American Book Center, een heerlijke plek om te struinen voor boekliefhebbers. Achter in de zaak staat de Espresso Book Machine. Een reusachtige kopieer- en bindmachine, die op verzoek jouw eigen boek of een exemplaar uit de wereldliteratuur voor je drukt. Binnen vijf minuten.

Waarom een pitch zo'n verspilling van energie is

Op het grensvlak van de zee en de rivier kan het water behoorlijk tekeergaan. Het kolkende rivierwater van de delta ontmoet de volle zee die de rivier wil veroveren. Bruisende dynamiek van tegengestelde krachten, schuim, water dat nu eens opgestuwd wordt en dan weer een met grote zuigkracht naar de bodem wil. Gevaarlijk gebied om te zijn. Als je er eenmaal bent aangekomen, kun je er heel moeilijk voor- of achteruit, en eigenlijk alleen maar naar de kelder.

Waar bedrijven of organisaties een extern bureau zoeken – om bijvoorbeeld een huisstijl te ontwerpen en uit te voeren, of om de communicatie rond een onderwerp te verzorgen – zien we diezelfde dynamiek wanneer de selectie plaatsvindt via een pitch. Het selecterende bedrijf steekt erg veel tijd en energie in de organisatie van de pitch. Er wordt een commissie samengesteld, een plan de campagne gemaakt, een shortlist gecomponeerd van bureaus die worden uitgenodigd voor de pre-kwalificatie, criteria opgesteld, de opdracht omschreven en er wordt soms een budget voor dit voortraject bepaald.

Passie als sleutel voor authentieke aandacht op het web

Begin dit jaar deed TED-official Chris Anderson een oproep: wat zijn de eigenschappen van waardevolle commercials? Zijn oproep inspireert tot verdieping van de manier waarop we op het web omgaan met bezoekers. Hoe kun je echte betrokkenheid genereren? Een synopsis.

De woorden zonder tegenstelling

Elke week bijzondere woorden onder de aandacht. Dit keer de woorden zonder tegenstelling.

Hoe zit dat toch? Is het toeval of gewoonte? Terecht of onterecht? Het is [on]begonnen werk om de lijst compleet te maken. [On]langs maakte ik een begin...

Geef medewerkers toestemming en eigenaarschap voor social media

De manier waarop bedrijven en organisaties met hun klanten en relaties omgaan verandert ingrijpend. Van zenden, via reageren naar luisteren en meedoen aan de conversatie. Daarbij past een strategie voor omgang met social media. Maar ook voor hoe de eigen medewerkers daarin meedoen.

't Is wel vreemd dat medewerkers de telefoon mogen opnemen en mails mogen beantwoorden, klanten mogen begroeten en mogen helpen met hun problemen, en dat ze tegelijkertijd geen bijdragen mogen leveren aan de conversatie met de klanten via Twitter, Facebook, Vimeo, Flickr enzovoort.

Gebruik Analytics voor je social media strategie

Google Analytics heeft met name fans bij de webbouwers en de technologen. Geen wonder: zij kunnen met deze statistische tool achterhalen of ze hun werk goed doen. Maar Google Analytics wordt nog veel te weinig gebruikt voor strategische doelstellingen.

Met name de inhoudelijk verantwoordelijken bij bedrijven en organisaties kunnen er veel nuttige informatie opdoen. Om maar niet te spreken van de communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor de PR en de communicatie. Analytics biedt een schat aan strategische informatie en inspiratie voor campagnes via de social media en andere kanalen. Enkele voorbeelden:

Toekomst voorspellen met social media

Kun je social media gebruiken om de toekomst te voorspellen? Sitaram Asur en Bernardo A. Huberman van het Social Computing Lab bij HP Labs in Californië deden er wetenschappelijk onderzoek naar. Hun antwoord: ja het kan.

Google verdringt de website uit het centrum van de wereld

Google heeft een paar belangrijke veranderingen doorgevoerd. Daar schreef ik kort geleden al over. Kort gezegd: de organische (dat is: niet-betaalde) zoekresultaten bevatten nu met voorkeur ook resultaten uit social media als Twitter, Flickr en Facebook. Daarbij krijgen 'share'-links van vrienden ook nog eens voorrang. De social media krijgen dus structureel meer aandacht van Google dan voorheen.

De impact van social media op het functiebouwwerk

Interactiviteit zorgt voor betere contacten met klanten en belanghebbenden. Het kan de band van een bedrijf of organisatie met de doelgroep verbeteren. Dat staat inmiddels vast. Maar, dat mensen kunnen reageren via mail of telefoon vraagt om bemanning van de zogenaamde back-office. Iemand moet de mailtjes en de telefoontjes opvangen, doorgeleiden en beantwoorden.

In het functiebouwwerk van organisaties die interactiviteit stimuleren is daarvoor inmiddels ruimte gemaakt. Als het goed is tenminste.

Gemeenten aan de social media voor inspraak?

Burgerparticipatie is niet alleen in, het is ook een noodzaak. Zonder burgerparticipatie is er minder draagvlak voor plannen en zijn er meer gerechtelijke procedures over gemeenteplannen. Dat was een belangrijke reden om de inspraak te vernieuwen: het heet nu publieksparticipatie.

Bij participatie passen de social media als gegoten. Ze vormen de oren en de mond van de overheid: luisteren naar wat er leeft en meepraten over wat de plannen zijn. Echt iets voor de slimme, ondernemende gemeente, dus.