vrijdag, 14 december 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Rijk Willemse beleid en advies

Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

Social Media straks exclusief voor marketeers?

Marketing moet via de social media. Joseph Jaffe, een voorloper op dit gebied, beschrijft in zijn boek Join the Conversation hoe de traditionele marketing anders moet. De traditionele vier P's maken plaats voor de zes C's: Consument, Content, Context, Customisation, Community, Commercie en Conversatie. Jaffe geeft vijf manieren om nieuwe marketing te bedrijven, met de social media als belangrijke instrumenten en de conversatie als centraal begrip: Luisteren, Antwoorden, Meedoen, Katalyseren en Opstarten.

Deze nieuwe marketing volgt precies de systematiek en de kracht van de social media. De social media dreigen daarmee in handen te vallen van marketeers. Wat zijn de gevolgen?

Meer werk? Blog!

Als je iemand zoekt om een klus gedaan te krijgen, dan kijk je vooral naar wat die persoon heeft gedaan. Volgens Judith Knight van newtricks.me is het cv daarom een minder goede bron dan een blog. Want, laten zien is beter dan vertellen. En gelijk heeft ze.

Het begint met een schema   Het begint met een schema

Beleid in kaart brengen in een strategisch stuk, plannen maken, bedrijfsstrategie formuleren... het begint allemaal met een grote hoeveelheid informatie die geordend moet worden en een heleboel vragen.

Wat zijn sociale netwerken nu echt waard?

Robert Metcalfe is de oprichter van 3COM en uitvinder van het ethernet protocol. De zogenaamde wet van Metcalfe zegt dat de waarde van een netwerk gelijk is aan het kwadraat van het aantal deelnemers (n). Exponentieel dus: n2.

Als het netwerk waar je deel van uitmaakt groeit, groeit niet alleen de waarde van dat netwerk, maar ook de waarde van jouw eigen knoop in dat netwerk. Als je goed verbonden bent, tenminste.

Quick Start Social Media

Als je snel wilt beginnen, onderneem dan nu vast quick and dirty de volgende acties (maar blijf onderweg goed nadenken en structureren):

- Maak een Flickr-groep met het thema dat je onder de aandacht wilt brengen, deel daarop foto's over het thema. Nodig mensen in je netwerk uit deel te nemen aan deze groep en om hun foto's met die groep te delen. Tag de foto's zo mogelijk.

- Doe hetzelfde voor Youtube en Vimeo (maar dan met video's natuurlijk).

Luisteren naar de klant

De opdrachtgever - de klant - centraal stellen is voor sommigen lastiger dan je denkt.

Online dashboard voor monitoring milieubeleid

Milieubeleid is allang niet meer een zaak van overheden alleen. Bedrijven, belangengroepen en bewoners spelen eveneens een actieve rol. En zij willen dat ook.

Om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en te houden is actuele en gemakkelijk toegankelijke informatie over de voortgang van essentieel belang.

S.C.H.E.R.P. blijven

Waarom blijven sommige ideeën hangen, terwijl andere ideeën een zachte dood sterven? Hoe zorg je ervoor dat iets blijft hangen? Chip en Dan Heath schreven er in 2007 over in hun boek 'Made to stick'.

Zij zetten de maat voor effectieve communicatie, de oneliners, het bereik. Maar dan wel met diepgang en fundament. Anders werkt het niet.

Laat je inspireren door StumbleUpon

Met Stumbleupon kun je aangeven - en opslaan - wat je van webpagina's vindt: ok, of niet ok. Handig om snel een verzameling van interessante links op te bouwen. En, zo kun je ook eigen webpagina's aanbieden en onder de aandacht brengen. Wat weer goed is voor de zoekresultaten.

informatie ordenen en toegankelijk maken

De essentie opschrijven van je eigen plannen, onderneming of beleid moet je niet alleen doen. Dus, als je een eigen ondernemingsplan, business model, beleidsplan of corporate story op papier moet krijgen, moet je dat samen doen.

Sparren met een buitenstaander is essentieel, toont mijn ervaring aan. Er is immers niets zo moeilijk als het knippen van je eigen haar. Het advies: ga naar de kapper.