donderdag, 18 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Google helpt, maar beperkt ons ook

Twee maanden geleden deed ik een 'crowdsource' naar de invloed van Google's Filterbubble: lopen de zoekresultaten voor dezelfde zoekopdracht nu werkelijk van persoon tot persoon uiteen?

Dank allen die hun zoekresultaten inzonden! De eerste analyse gaf aan dat er inderdaad grote verschillen zijn tussen de zoekresultaten van persoon tot persoon. Zoals Elis Pariser al stelde in zijn TED-talk.

Bij de verdere uitwerking van de resultaten stuitte ik op de website dontbubble.us. Deze ontmoedigde mij de diepgaandere analyse van de crowdsource-resultaten snel ter hand te nemen. Lees hier waarom.

"Als ik heel eerlijk ben…"

In zijn blog op de Harvard Business Review van 14 september 2011, "Never Ask 'Does That Make Sense?'" legt Jerry Weissman uit wat de gevolgen zijn van enkele Engelstalige stoplappen, met name voor gesprekken en presentaties.

Ze vullen de conversatie met lucht en betekenisloze frasen, maar ze kunnen een - vaak onbedoelde maar toch hinderlijke - negatieve impact hebben op de boodschap. Kijk hier naar de voorbeelden die hij gebruikt, en naar hoe zijn volgers erop reageren.

Lees hieronder verder hoe dat nu zit in het Nederlands.

Bloggen? Gebruik OBAMA

Elke dag een blog schrijven, dat is niet voor velen weggelegd. Tijd en inspiratie ontbreken. Maar ook een technische handgreep ontbreekt vaak: hoe pak je een blog aan?

Ik adviseer het OBAMA-model. Dat biedt houvast en zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste aanleiding kan inspireren tot een moeiteloos en snel schrijfproces.

Wetenschappers zijn mensen en functionarissen

Niet alleen overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol waar het de social media betreft. Wetenschappers hebben het er ook moeilijk mee. Dat bleek wel op de masterclass social media die de Universiteit van Wageningen organiseerde op de Groenegolflengte van 2011: #ggl11.

Presentatie Social Media op #ggl11

Mijn presentatie op de masterclass Social Media in het symposium GroeneGolflengte van de universiteit van Wageningen. 

Klik op Lees meer voor de slides.

Google-plus aan de trog

Is er ruimte voor een nieuwe mee-eter? Naast Twitter, Facebook, LinkedIn et cetera? Is de spoeling niet al helemaal verdeeld over de nu aanwezige varkens? Of moet de komst van het nieuwe varken ten koste gaan van de oude varkens? Is er überhaupt wel genoeg volume voor een nieuwkomer?

Bij HubSpot denken ze dat Google-plus een goede kans maakt. Vanwege de voordelen die ze eraan toeschrijven.

Nieuw regentschap met social media

De tijd dat een lokale of regionale overheid een maatschappelijk thema helemaal alleen oppakt, is voorgoed voorbij. Niet alleen zijn zulke projecten, met maar één eigenaar, gedoemd om te stranden op gebrek aan draagvlak, ze kunnen ook niet de inhoudelijke kracht ontwikkelen van projecten waarin echt wordt samengewerkt.

Wat nodig is, zijn lokale en regionale bestuurders met een ruim hart, die de samenwerking willen aangaan met partners van andere overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zonder nadrukkelijk de eer en de leiding op te eisen. Gelukkig zijn die er steeds meer.

De zegen van Google

De zegen van Google hebben we. Maar of we daar nu beter van worden? En wat het precies betekent?

Terwijl ik de resultaten van het crowdsourcing-onderzoek naar de Filter Bubble van Google aan het compileren ben - waarvoor dank, allen! - lees ik wat Google er zelf van vindt. Uit hoofde van Matt Cutts.

Wat is de meerwaarde van Google-plus?

Voordat ik de resultaten van het crowdsourcing-onderzoek naar de Google-bubble presenteer, een intermezzo over de plek van Google+. Want dingen gaan snel, rond Google-plus, en dat vraagt om een uitspraak. Ondertussen heb ik enkele van mijn eigen sites al voorzien van de +button. Voor de zekerheid.

Wat moet je nu als persoon en als organisatie met Google+, als je al intensief en op maat gebruikmaakt van Twitter, Facebook en LinkedIn?

Produceert Google solipsisten?

De eerste dagopbrengst van het onderzoek naar Google's filterbubble is groot. Meerdere tientallen screendumps kwamen binnen. En de bijdragen druppelen nog steeds binnen. Hartelijk dank daarvoor!

Niettemin tijd voor een eerste blik op de voorlopige resultaten! In de eerste afbeelding, hierboven, staat de verdeling van de eerste 'echte' url in de zoekresultaten van de Google-search naar 'Egypte'. Afgezien van de url's die verwijzen naar de advertenties. (De helft van de resultaten bevatten gesponsorde links, de andere helft niet.)