vrijdag, 22 juni 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk
Uw vraag
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie

Blog

S.C.H.E.R.P. blijven

Waarom blijven sommige ideeën hangen, terwijl andere ideeën een zachte dood sterven? Hoe zorg je ervoor dat iets blijft hangen? Chip en Dan Heath schreven er in 2007 over in hun boek 'Made to stick'.

Zij zetten de maat voor effectieve communicatie, de oneliners, het bereik. Maar dan wel met diepgang en fundament. Anders werkt het niet.

Laat je inspireren door StumbleUpon

Met Stumbleupon kun je aangeven - en opslaan - wat je van webpagina's vindt: ok, of niet ok. Handig om snel een verzameling van interessante links op te bouwen. En, zo kun je ook eigen webpagina's aanbieden en onder de aandacht brengen. Wat weer goed is voor de zoekresultaten.

informatie ordenen en toegankelijk maken

De essentie opschrijven van je eigen plannen, onderneming of beleid moet je niet alleen doen. Dus, als je een eigen ondernemingsplan, business model, beleidsplan of corporate story op papier moet krijgen, moet je dat samen doen.

Sparren met een buitenstaander is essentieel, toont mijn ervaring aan. Er is immers niets zo moeilijk als het knippen van je eigen haar. Het advies: ga naar de kapper.

Khan Academy - Open Source Onderwijs

De Kahn Academy is een ideële organisatie die educatie van wereldklasse aan iedereen en overal wil aanbieden. Een voorbeeld bij uitstek van open source: vermenigvuldigen door te delen.

Weet je niet (meer) hoe het oplossen van een exponentiële vergelijking gaat? De Kahn Academy heeft er een duidelijke instructievideo over. Een van de meer dan 1800. Geordend per vak. Wat een werk!

De hulp bij huiswerk. De assistent voor vader of moeder aan de keukentafel. Je moet er wel even bijblijven, want het is in het Engels. Maar het is helemaal gratis.

vind ik leuk

Facebook moet echt iets doen aan het 'like-icoontje'. Het uitgangspunt dat je iets kunt ondersteunen of propageren via een muisklik is natuurlijk goed. Het fundament van de social media.

Maar het leven doet zich natuurlijk veel genuanceerder voor dan je met de keuze tussen 'leuk' en 'niet leuk' kunt uitdrukken. Sommige dingen zijn gewoon niet leuk en toch het verspreiden waard.

Het begint met een website

Neem www.arnhemaanzee.nl. Dat begint met een website, waarop kunst en cultuur in kaart gebracht worden. Een thematische website met een netwerk van individuen, platforms, bureaus, uit alle disciplines. Thema: kunst en cultuur in en rond Arnhem.

Dat lijkt aan te slaan. Deelnemers melden zich aan. De media besteden er aandacht aan. Er komt een overzichtstentoonstelling, in het Museum voor Moderne Kunst. Dankzij inbreng van velen. Er ontstaat beweging.

hyundai genesis

Grote merken kunnen niet zonder hun beeldmerk. Daarom opende Naomi Klein haar aanval op de dwang van de grote merken ook precies op dit punt: 'No Logo'.

Kleine merken maken zichzelf groot, onder meer door hun logo. 'Geen logo, geen bedrijf', lijken ze wel te zeggen. Zoek, koop, maak een logo, en je bent een bedrijf, een speler van belang. Zo lijkt het.

Nieuwe site

Een eigen template bouwen in Joomla is heel verheffend, en leerzaam. Ik kan het elke web-adviseur aanraden. Toch kan er niets op tegen wat open source ons biedt.

Het team van Yootheme levert - gratis - vele templates, waaronder de 'Pure'. Past helemaal en oogt fantastisch. De vorm leidt niet af. De inhoud moet het werk doen. Helemaal naar mijn zin.

O-P-A in Gelderlander 14 januari 2011

In de Gelderlander van vrijdag 14 januari 2010 leggen Roy van Dalm en Ingrid Kresse van Ontwerp Platform Arnhem uit waarom een overheid het ondernemersklimaat voor vormgevers en mode-ontwerpers gezond moet houden.

informatie ordenen en toegankelijk maken

'You can have information or you can have a life, but you can't have both.' Dat is het motto van het nieuwste boek van Douglas Coupland, PlayerOne. Informatie of een leven, dat is de keuze.

Al sinds de middeleeuwen beklagen mensen zich over het teveel aan informatie, door de toename van geletterdheid, nieuwe uitvindingen als drukpers, stoomtrein, telegraaf, radio, tv, internet. Telkens weer duiken critici op die zeggen dat het slecht zou zijn voor het brein. Hoe zit dat?