zondag, 19 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Uw organisatie?
informeren en presenteren
draagvlak creeren
online acteren
De mensen van uw organisatie
De middelen van uw organisatie
Aanbod
Mijn aanbod
Mijn netwerk
training, advies en creatie
schrijven, redigeren en ordenen
realisatie online en offline
samenwerken en activeren
Mijn partners

Dat je Sjos ("je bent een eikel") van Cup-a-Soup een smakeloze figuur vindt in een dito reclamecampagne, of dat je Sjos en campagne juist vernieuwend en humoristisch vindt, doet niet terzake. Cup-a-Soup kiest ervoor haar merk via deze campagne op te laden met een specifieke combinatie van verkoopbevorderende kwalificaties.

Op maandag 8 maart 2004 bezochten ruim 600 mensen schouwburg de Lievekamp voor de slotmanifestatie van het gemeentelijke project De toekomst van Oss. Op het programma stond onder meer een discussie over de slogan van de gemeente Oss.

Dat veel producenten via hun reclames flink op hun hurken gaan om hun potentiƫle klanten toe te spreken en te bewegen hun beurs te openen, is bekend en wordt veelal knikkebollend geaccepteerd. Ook dat ze diezelfde klanten verleiden tot moeilijkheden, door hun bijvoorbeeld voor te spiegelen dat een lening de gemakkelijk binnen bereik liggende oplossing is voor welke korte- of langetermijnproblemen dan ook.

Geachte heer Draaisma,

Hartelijk dank voor de toezending van een ruime hoeveelheid exemplaren van uw essay 'Een droevige zaak'! Wij hebben er in meerdere opzichten van genoten. Ik stuur u enige flarden uit onze gesprekken rond uw essay, als dank en om u een indruk te geven van de resonantie van uw gedachten in het veld. Neem ze voor wat ze waard zijn.

Hendrikus Fredericus van der Kallen, ook wel bekend als Havank, is de schrijver van detectives die tussen 1935 en 1964 verschenen. Rond de dertig titels staan op zijn naam, waaronder De verkavelde bruidegom en De zwarte pontifex. "Raadselachtig, boeiend en vooral meeslepend verteld", noemt de uitgever deze verhalen.

De ethiek van de communicatie. Op de glijdende schaal tussen overtuigen en manipuleren. Tussen zendergericht en ontvangergericht. Tussen direct en indirect. Tussen anticiperen op mogelijke misverstanden en selectieve omgang met gegevens. Tussen eufemisme en regelrechte onwaarheid.

Om Zwitsals kraambed kom je niet heen. Vinger-tussen-de-deurprogramma's als De bevalling kun je tijdig uitschakelen als je even geen zin hebt in de emoties van het gynaecologische schouwspel. De opbouw, het dramatische commentaar en de mis-en-scene bieden ruimschoots ontzappingsmogelijkheden. Maar Zwitsals commerciƫle persbericht is eruit voor je er erg in hebt, alle oprechte realiteit van het kraambed incluis.

Zou je een boete kunnen krijgen als je kostbaarheden in je auto laat liggen? Dat zou wrang zijn. De enige die een boete verdient, is de boef. Het kan nog wranger. Stel je een dief voor die aangifte doet bij de politie omdat jij kostbaarheden in je auto laat liggen. Zomaar op de achterbank, voor iedereen zichtbaar, als onweerstaanbare impuls voor wie niet anders kan dan stelen.

brief_BGL

Geachte mijnheer Klein Essink, geachte mijnheer Verlinde,

Hartelijk dank voor uw brief van 9 november jongstleden waarin u als nieuwe ambassadeurs van de BankGiro Loterij (leuke foto's van uzelf, overigens) mij speciaal een gratis lot aanbiedt. Uw brief ziet er heel vrolijk uit met al die kleuren, vetgedrukte tekst, uitroeptekens en persoonlijke aanhef. De opbrengst van de loterij is ook nog eens voor een goed doel. Genoeg redenen om uw aanbod zorgvuldig te bestuderen.

Elke dag ontstaan er nieuwe woorden. Een heel gebruikelijke manier om een nieuw woord te maken is het aan elkaar plakken van twee zelfstandige naamwoorden. Woord en vorming levert dan woordvorming op. Soms moet er cement tussen beide woorden, om het nieuwe woord gemakkelijk uitspreekbaar te maken. Kind en arts wordt dan kinderarts.