dinsdag, 19 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Hoe blus je een social media brand?

Er gaat iets mis in de bedrijfsvoering. Zoals bij Bol.com dat een lek in de beveiliging van hun mobiele website had.

Een brandje breekt uit via de social media. Hoe moet je daarop reageren? Jay Baer en Amber Naslund schrijven erover op hun 'Smartblog on Social Media'. Hoe overleef je een social-mediacrisis? Conclusie: Bol.com deed het goed.

Betreft: veiligheidsprobleem bij Bol.com?

Deze brief verstuurde ik om de heer [....] op de hoogte te brengen van een mogelijk lek in Bol.com

Geachte heer [...],

Op donderdagavond 21 april heb ik een boek op uw rekening gekocht bij Bol.com. Het betreft het boek ‘Society 3.0’ (à 15 euro). Schrik niet, ik betaal u het bedrag graag (inclusief de verzendkosten) terug.

Ik wil u graag uitleggen hoe het zo gekomen is. Ik denk bijna zeker te weten dat er een lek zit in de beveiliging van de site van Bol.com. Immers, ik was via een onverklaarbare weg ingelogd onder uw naam en kon gebruikmaken van uw rekening om aankopen te doen. Een ernstige zaak!

Bezoekers Myspace (jeffbullas.com)

Jeff Bullas analyseert waarom de grote sociale netwerken Myspace, Friendster en Ning het hoogstwaarschijnlijk niet gaan redden.

Daar kunnen de kleintjes ook wat van leren. Een overzichtje.

Social-mediawijsheid of kopen, kopen, kopen door social media?

Als aanvulling op mediawijsheid is social-mediawijsheid nodig. Zeker nu de marketeers het domein van de social media zo nadrukkelijk betreden. Hoe herken je de mechanismen van de vrije, belangeloze conversatie met social media? En hoe herken de sirenen van de social-mediamarketing?

Lees hier welke regels de social-mediamarketeers toepassen. Kijk mee in hun keuken en doe social-mediawijsheid op. Mike Schulz van de RAIN Group Sales Training Company zet enkele belangrijke regels voor ons op een rijtje. Komen ze. (In gepaste eigen woorden en met commentaar.)

Social media - bedrijven die het goed doen

Social Media, best lastig. Vinden andere bedrijven dat ook? Welke bedrijven hebben succes met hun social-media-strategie? En hoe doen ze dat dan?

Amy Porterfield zette enkele bedrijven die het goed doen in de spotlight op haar site socialmediaexaminer.com. Een bron voor inspiratie. We pikken er een paar uit.

visualiseren, plaatjes, plaatjes, plaatjes

Plaatjes helpen. Ze trekken publiek. Ze verduidelijken leerstof. Ze maken ingewikkelde dingen toegankelijk. Ze helpen je op weg. Geen praatje zonder plaatje, dus...

Conversatie management - ook voor presentaties

De oude Powerpoint-presentatie met bullets en veel tekst is uit. Van zenden, via participatie naar conversatie is de sleutel. Ook voor het betrekken van publiek bij de presentatie. Neem maar eens een kijkje op TED.com…

Nancy Duarte schrijft erover en geeft zes aanwijzingen om daarbij social media te gebruiken.

De homepage is uit, de landingspagina is in

Het is natuurlijk al lang duidelijk: de homepage is in veel gevallen niet de landingspagina. Goede Search Engine Optimalisation (SEO) en Google zorgen ervoor dat bezoekers vaak 'diep' in de website terechtkomen bij hun eerste bezoek. 

Dat maakt de aandacht voor de landingspagina urgent. En dat betreft dus niet alleen de homepage, maar ook inhoudsvolle, goed vindbare pagina's van de website die een belangrijke doorverwijzende functie hebben. Formstack maakte er een mooi plaatje van.

Nu gratis: een cadeau - delen om te vermenigvuldigen

Is een recht-toe-recht-aan-campagne effectief? Dat was de vraag die ik afgelopen maandag stelde. Ik startte een recht-toe-recht-aan-campagne. Hier een tussentijdse balans, zoals beloofd, drie dagen later.

Beter leren schrijven voor uw werk

Een tijdje terug schreef ik over Machiavellistische reclame, reclame zo plat als maar mogelijk is.

Nu wil ik de proef op de som nemen en kijken of die 'platte' benadering effectief is. (De reclamejongens en -meisjes die deze methode toepassen doen het per slot van rekening niet voor niets...) Doet u mee?