donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Bloggen - hoe doe je dat?

Als bloggen voor de zaak nu zo belangrijk is voor jouw deelname aan de conversatie en voor de presentie op het web, hoe pak je dat dan aan? Hoe moet je beginnen? Voor wie ga je het doen? Wat ga je vertellen? En, hoe schrijf je het op?

Daarvoor zijn we sinds kort gestart met een crash-course 'Bloggen voor de zaak'.

De oerkrachten van de natuur verbeeld door Introdans - Le Sacre du Printemps

Le Sacre du Printemps is een balletvoorstelling op muziek van Igor Stravinksy. De première was in 1913 in Parijs, met choreografie van Vaslav Nijinsky in een decor van Nikolaj Rjorich. Destijds aanleiding voor veel weerstand: tijdens de première stond mensen op en schreeuwden velen, uit verzet. Er moest zelfs politie bijkomen om de voorstelling af te kunnen maken.

Zowel muziek als choreografie waren vernieuwend. Veel nadruk op schokkerige ritmes en ongebruikelijke harmonieën, met voor die tijd even buitengewone dans. In het lenteweekeinde van 19 maart 2011 mocht ik voor het eerst naar Le Sacre du Printemps (De Lentewijding, hoe toepasselijk) uitgevoerd door Introdans.

Social media bij huurachterstand

Huurders met financiële problemen zijn goed te benaderen met sociale media en een interactieve website. Maar dat gebeurt nu nog weinig, zo blijkt uit een kort onderzoekje via Google. Hoe zet je als corporatie deze middelen optimaal in?

(Verschenen in Aedes-magazine 5/2011)

Een overheid die informatie deelt, krijgt vertrouwen

Amerikaans onderzoek (PEW Research Center) laat zien dat burgers hun overheid vertrouwen als (ze denken dat) hun overheid goed is in het delen van informatie. En, de burgers voelen zich meer en actiever betrokken bij het overheidsbeleid. Kortom: hoe meer een overheid deelt, hoe meer vertrouwen.

OH - het oor te luisteren

OH, de afkorting voor 'overheard', verwijst naar gespreksflarden opgevangen en geciteerd door bijvoorbeeld twitteraars. OH-fragmenten zijn vaak uit hun context gerukt en geven daardoor een bijzonder of vervreemdend effect.

Heel vaak echter wordt 'OH' gebruikt om de spreker neer te zetten. OH als aanduiding van een karakterschets, dus. Heel vermakelijk soms. Soms ook dicht bij wat we in Nederland denken bij de afkorting OH… Een selectie uit mijn eigen collectie.

1600 pagina's redactionele ingrepen: 10 klassen

We redigeerden een milieu-effectrapport (MER) met een omvang van ruim 1600 pagina's, afkomstig van uiteenlopende beleidsambtenaren en adviesbureaus. Analyse van de ingrepen laat een duidelijk patroon zien. We verdelen de ingrepen in tien categorieën.

We telden het aantal ingrepen en kwamen tot een relatief gewicht van de soort ingreep. Dit getal (het percentage tussen haakjes) geeft aan waar winst is te behalen door extra, gerichte training van de auteurs.

De les van Google Wave

Weet je nog, Google Wave? Hét instrument voor samenwerking en communicatie. De belofte van Google is niet aangeslagen. Google stopte ermee. Je kunt nog wel inloggen, maar de zaak ligt stil.

Blijkbaar komen samenwerken en communiceren niet altijd even logisch bij elkaar als de ontwikkelaars van Wave dachten. Wie wil communiceren gebruikt daarvoor zijn eigen instrumenten, wie efficiënt wil samenwerken kiest weer andere instrumenten.

De Espresso Book Machine

Den Haag, het American Book Center, een heerlijke plek om te struinen voor boekliefhebbers. Achter in de zaak staat de Espresso Book Machine. Een reusachtige kopieer- en bindmachine, die op verzoek jouw eigen boek of een exemplaar uit de wereldliteratuur voor je drukt. Binnen vijf minuten.

Waarom een pitch zo'n verspilling van energie is

Op het grensvlak van de zee en de rivier kan het water behoorlijk tekeergaan. Het kolkende rivierwater van de delta ontmoet de volle zee die de rivier wil veroveren. Bruisende dynamiek van tegengestelde krachten, schuim, water dat nu eens opgestuwd wordt en dan weer een met grote zuigkracht naar de bodem wil. Gevaarlijk gebied om te zijn. Als je er eenmaal bent aangekomen, kun je er heel moeilijk voor- of achteruit, en eigenlijk alleen maar naar de kelder.

Waar bedrijven of organisaties een extern bureau zoeken – om bijvoorbeeld een huisstijl te ontwerpen en uit te voeren, of om de communicatie rond een onderwerp te verzorgen – zien we diezelfde dynamiek wanneer de selectie plaatsvindt via een pitch. Het selecterende bedrijf steekt erg veel tijd en energie in de organisatie van de pitch. Er wordt een commissie samengesteld, een plan de campagne gemaakt, een shortlist gecomponeerd van bureaus die worden uitgenodigd voor de pre-kwalificatie, criteria opgesteld, de opdracht omschreven en er wordt soms een budget voor dit voortraject bepaald.

Passie als sleutel voor authentieke aandacht op het web

Begin dit jaar deed TED-official Chris Anderson een oproep: wat zijn de eigenschappen van waardevolle commercials? Zijn oproep inspireert tot verdieping van de manier waarop we op het web omgaan met bezoekers. Hoe kun je echte betrokkenheid genereren? Een synopsis.