Business - Overzicht
De artikelen en blog-posts over zakendoen met social media
Brian Solis van de Altimeter Group, een productief en gezien onderzoeksbureau, loopt voorop als het gaat om inzichten in en publicaties over de nieuwe media. Hij schreef onder meer het boek The End of Business as Usual en hij sprak dit opmerkelijke advies uit op de Social Media iCommerce Marketing Summit afgelopen juli in Amsterdam.
Wat is nu precies de opbrengst van de inzet van social media? Daarop hebben de deskundigen nog geen antwoord. Het is een lastige, vage vraag, waarvan vaak ronduit wordt gezegd dat deze niet te beantwoorden is.
Is het dan wel de goede vraag?
Waarde collega,
Dank voor je snelle reactie op mijn leessuggestie. Ik kon het niet laten om jouw kwalificatie van 'ongenuanceerd' over het artikel 'Marketing is Dead' door Bill Lee van de Lee Consulting Group in de Harvard Business Review snel nogmaals te checken. Want - inderdaad - het is nogal een uitspraak, dat de marketing dood is...
Je geeft bij wijze van 'ander perspectief' een artikel uit de Ad Contrarian, waarvan ik de schrijver maar niet kan ontdekken: Marketing's New Fundamentalist, dat met forse taal en scheldwoorden ('dimwit evangelists') probeert Bill Lee te beschuldigen van arrogantie en bijziendheid. Ik leg beide argumentaties even naast elkaar.
Foto: Karl Robertson
We zijn allemaal Twitterspreeuwen. We converseren met elkaar, reageren op elkaar en luisteren naar elkaar. Allemaal wanneer, hoe en zoals wij dat zelf uitmaken.
Hoe verjaag je een groep die zich als een zwerm spreeuwen of een school vissen gedraagt? Neem daarvoor de volgende drie traditionele methodes:
Wie mijn website vanaf nu voor de eerste keer bezoekt, krijgt een hinderlijke gele melding te zien over het gebruik van 'cookies'. Die melding gaat pas weg na aanvinken van het akkoord en een klik op 'ga door'.
Melding en vraag om toestemming zijn sinds enige tijd wettelijk verplicht; er staat een boete op het niet toepassen ervan.
Altijd al hebben regisseurs grote massa's mensen willen bewegen. Precies zoals in hun scripts stond.
Dat vraagt telkens weer om grote inspanningen, budgetten en heel veel geregel. Wat kunnen we daarvan leren?
We wisten het al, maar nu geeft onderzoek het ook aan: B2B-klanten zijn allang aan het inkopen voordat de leveranciers met hun verkoop begonnen zijn. Dat geeft een uitgebreid vijfjarig onderzoek van adviesbureau CEB aan.
Dat betekent dat klanten niet meer het advies nodig hebben waar de leveranciers zich zo in hebben bekwaamd. Klanten hebben het probleem vaak zelf al helemaal opgelost en hebben alleen nog de beoogde oplossing nodig. Een les voor leveranciers en adviseurs in de B2B-markt.
Dat websites geld verdienen door advertenties toe te laten op speciale plekken op hun pagina's, dat is gemeengoed. En dat die advertenties zich automatisch richten op de inhoud van de pagina verbaast niemand meer.
Maar nu sommige webredacteuren ervoor kiezen om ook advertenties toe te laten in de 'broodtekst', de kern van hun pagina's, is het tijd voor een uitspraak.