woensdag, 20 juni 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Business - Overzicht

De artikelen en blog-posts over zakendoen met social media

Social media als versnellers

We hebben gezien dat de social media goed ingezet kunnen worden als instrumenten bij marketing en communicatie. En ook dat ze geen doel op zich mogen zijn. (Lees er hier nog even over.) Social media kunnen campagnes versnellen en intensiveren. Maar zonder een goed zicht op de kernwaarden en de identiteit van de eigen organisatie, en zonder goed zicht op de doelstellingen van de campagne, sta je - ook met de social media - met lege handen.

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More

8 vragen door 2 studenten

Een vraaggesprek met twee studenten die een onderzoek doen naar de effectiviteit van de social media.

1. Wat is jouw visie over het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
Social media kunnen de marketing ondersteunen en ze kunnen bijdragen aan de branding van een merk of een bedrijf. We weten dat klanten hun aankoopbeslissing voornamelijk doen op grond van aanbevelingen van vertrouwden en op grond van eigen onderzoek. Social media kunnen daarin een rol spelen: overdragen van aanbevelingen en presentie in de zoekresultaten (die beter wordt door sharing). Valkuil: bedrijven gebruiken de social media om te zenden of uitsluitend om marketing te bedrijven.

Read More

mederwerkersambassadeurs

Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).

Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.

Read More

Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Steven van Belleghem heeft na zijn kernwerk ‘The conversation manager’ een tweede krachtige leidraad voor toepassing van social media geschreven: ‘The conversation company’. Een boek over de communicatie van bedrijven met hun klanten.

Een belangrijk onderwerp in dit nieuwe boek is de bedrijfscultuur waarin de klant centraal staat. Gelukkige klanten krijg je door gelukkige medewerkers, stelt Van Belleghem.

Read More

Betere profilering nodig door social media

Andrew Shipilov van de INSEAD Business School deed kort geleden een onderzoek naar de invloed van social media op de concurrentiekracht van bedrijven. Hij ondervroeg bijna 1000 directeuren wereldwijd. De helft zei geen social media te gebruiken. De andere helft gaf aan dat social media hun markt opengooiden, wat ze niet altijd als positief ervoeren.

Read More

Succes met social media in 1947

Levitt en Dubner vertellen in hun boek Freakonomics het verhaal van Stetson Kennedy die in 1947 als undercover-lid van de Ku Klux Klan campagne voert met behulp van de populaire hoorspelshow ‘The adventures of Superman’. Een campagne die de conversatie als motor gebruikt, de grondslagen van de social media waardig.

Read More

Gratis fortuin met Adsense?

Adsense is een advertentieprogramma van Google. Je kunt je ervoor aanmelden en de advertentiemogelijkheid in je website (laten) inbouwen. Google plaatst dan advertenties die passen bij de inhoud van de website. Voor elke klik ontvang je geld. Makkelijk, nietwaar?

Read More