vrijdag, 18 augustus 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Codewoorden in advertenties van makelaars

Steven Levitt en Stephen Dubner beschrijven in hun Freakonomics vijf 'geheime' signaaltermen in de advertenties waarmee Amerikaanse makelaars elkaar inseinen over de marges die ze onderling willen hanteren bij koop en verkoop van woningen. Een geheimtaal, dus, om de onderhandelingstijd te verkorten. Want, zo stellen de schrijvers, kortere doorlooptijd levert makelaars veel meer op dan een percentage van een voor de (ver)koper voordeliger prijs.

Zo vinden zij een aanduiding als 'state-of-the-art' voor een topper, en 'spacious' voor een woning in het lage segment.

Zou dat in Nederland ook zo zijn?

Read More

Corporate communicatie sluit projectmatige aanpak niet uit

“Wij als grote organisatie herbergen vele organisatieonderdelen die ons beeld naar buiten vertroebelen omdat ze elk hun eigen (project)websites en ‑kanalen onderhouden, elk met een eigen uitstraling en doelstelling. Dat moet afgelopen zijn. Eigen (project)websites zijn vanaf nu verboden. We bouwen en onderhouden één grote website, waarbinnen de betreffende organisatieonderdelen en ‑projecten allemaal een eigen plek krijgen, uniform en volgens een nauwkeurig uitgedachte huisstijl, die differentiatie naar organisatieonderdeel en project toelaat. Onze afdeling communicatie onderhoudt deze website en zorgt voor een herkenbare positionering bij het plaatsen van content.”

Deze opvatting was een tiental jaren geleden best modern bij grote organisaties.

Read More

Advies en gespreksleiding

Communicatie voor Nacco Nijmegen

Nacco Materials Handling Nijmegen

Nacco, dochter van een wereldwijd opererend Amerikaans bedrijf, maakt vorkheftrucks. Wij ondersteunen de Nijmeegse vestiging bij de communicatie, onder meer bij optimalisering van de bedrijfsvoering. Toen Nacco werktijdverkorting moest instellen adviseerden wij de medewerkers nauw bij dit proces te betrekken.

Dat gebeurde in een plenaire bijeenkomst en in zes workshops met uitleg over de gevolgen van de werktijdverkorting. Onderdeel van de workshops was dat de medewerkers de verschillende afdelingen van het bedrijf intensief bezochten: ze konden zien hoe elders in het bedrijf werd gewerkt, wat problemen én mogelijke oplossingen waren. Uitdrukkelijk werd iedereen gevraagd ideeën en suggesties aan te dragen.

Verzoekbrieven | Sollicitatie
Houd het kort. Uw doel is uitgenodigd te worden voor een gesprek.
Aanhef
Invalid Input
In deze inleidende alinea beschrijft u de aanleiding voor de brief: een vacature of een open sollicitatie. Verwijs zo mogelijk - met naam - naar het contact dat u hierover had: een telefoongesprek over de functie. Sluit de alinea af met een zin waarin u uw belangstelling voor de functie uitspreekt.
Invalid Input
In dit gedeelte legt u uit waarom u denkt dat u past bij de functie. Doe dat in termen van ambitie en motivatie. Ga vervolgens kort en puntsgewijs in op de functie-eisen en ondersteun elk punt met feiten. Kies zonodig meerdere alinea's voor dit onderdeel, maar houd het kort. Laat u niet verleiden hier uw levensloop te vertellen.
Invalid Input
Deze alinea is optioneel. Gebruik deze zo mogelijk voor een samenvatting van uw geschiktheid voor de functie en uw ambitie: 'Kortom:...'
Invalid Input
De afsluiting is kort. Verwijs naar het korte cv dat u als bijlage toevoegt en naar eventuele referenties die u daarin heeft opgenomen. Vertel ten slotte dat u uitziet naar een persoonlijke kennismaking in een sollicitatiegesprek.
Invalid Input
Afsluitende groet
Invalid Input
Uw naam
Invalid Input
Uw e-mailadres (voor het concept van deze brief) (*)
Invalid Input
Gereed   

Terug

Conversatie management - ook voor presentaties

De oude Powerpoint-presentatie met bullets en veel tekst is uit. Van zenden, via participatie naar conversatie is de sleutel. Ook voor het betrekken van publiek bij de presentatie. Neem maar eens een kijkje op TED.com…

Nancy Duarte schrijft erover en geeft zes aanwijzingen om daarbij social media te gebruiken.

Read More

crash-course

Beste,

Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.

Read More

Tekstschrijven

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

‘Schrijf een representatieve corporate brochure die een beeld geeft van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en zijn werkgebieden. Deze brochure wordt met name ingezet voor contacten met het buitenland. De brochure moet aansluiten bij het imago van het ministerie als professionele, flexibele organisatie met wereldwijd inzetbare expertise. De brochure moet ook een beeld geven van Nederland als geslaagde economie en de rol van het ministerie daarin.’

De 6 basisprincipes van social media

Wie een lasapparaat koopt is daarmee nog geen lasser. Wie een ski-uitrusting koopt is daarmee nog geen skiër. Wie een socialmedia-account activeert is daarmee nog niet socialmediavaardig.

Stel, we kennen geen social media en geen internet. Hoe zou je de overgang van communicatie naar conversatie dan kunnen beschrijven?

Wat zijn de basisprincipes die de transitie van zenden naar conversatie kenmerken? Hoe kun je mensen activeren, afgezien van de middelen die er nu voor beschikbaar zijn? Een opvatting.

Read More