dinsdag, 24 oktober 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Brief Balkenende 10 sept. 2012

Goed. Je bent dus klaar met je tekst, een advies of een artikel. Nu alleen nog opsturen, met een kort begeleidend mailtje dat neerkomt op: "Hier is de tekst". Een gemiste kans.

Read More

De letter en de geest

Stel, je krijgt een tekst onder ogen met daarin enkele knoeperds van taalfouten. Het is een beeldkwaliteitplan waarin staat wat mag en wat niet mag bij het bouwen van een huis. Je bent verantwoordelijk voor het uitgeven van het boekje waarin die tekst een plaats krijgt. Je neemt de hele tekst grondig door en verbetert alle taalfouten die je tegenkomt. Daarmee red je het gezicht van degene voor wie je de uitgave verzorgt, en van jezelf. Logisch toch?

Read More

De beste sollicitatiebrief is kort

De strekking is: ik heb belangstelling voor de functie en wil er graag een gesprek over voeren.

Daarvoor moet je een ingang hebben. In het ideale geval is dat een persoon die je kent. Maar een telefoongesprek met degene die over de vacature gaat, is ook een goed uitgangspunt.

Het cv doet de rest. Mensen lezen liever niet zoveel. Houd het dus kort. Bij de Harvard Business Review zeggen ze het ook...

Kijk hier voor een voorbeeld.

Read More

Frederik II van Pruisen schreef in 1770 aan d'Alembert: 'Het is vergeefse moeite de mensheid te willen voorlichten. Men moet genoegen nemen met eigen wijsheid, zo men daartoe in staat is, maar moet het gewone volk overlaten aan de dwaling en er alleen naar streven het te weerhouden van misdrijven die de maatschappelijke orde verstoren'.

Read More

De CBS Communicatie Survival Tool Kit

Een flash viral uit 2004 (hit play)

Voor: LaVerbe, 'Creative Business Solutions'
Concept, copy: Rijk Willemse
Flash-animatie: Guy Borghouts
Stem: Robert van Leeuwen
Muziek, geluid: Stef Verstraaten

Read More

boze brief

Tsja, zelfs met de aanwijzingen van de Correspondentiehulp kan het misgaan bij de communicatie met een potentiële klant.

Kijk maar eens naar deze invulling van de brief voor een "Verloren opdracht"...

Read More

De impact van social media op het functiebouwwerk

Interactiviteit zorgt voor betere contacten met klanten en belanghebbenden. Het kan de band van een bedrijf of organisatie met de doelgroep verbeteren. Dat staat inmiddels vast. Maar, dat mensen kunnen reageren via mail of telefoon vraagt om bemanning van de zogenaamde back-office. Iemand moet de mailtjes en de telefoontjes opvangen, doorgeleiden en beantwoorden.

In het functiebouwwerk van organisaties die interactiviteit stimuleren is daarvoor inmiddels ruimte gemaakt. Als het goed is tenminste.

Read More

De website: van monoliet naar bouwsteen

Zenden wordt steeds minder belangrijk. Conversatie daar gaat het om. Daarmee verandert ook de rol van de website. Was de website voorheen de plek om het eigen aanbod te presenteren, de interactie aan te gaan en - in enkele gevallen - plek te bieden voor een online community. Nu vinden de sociale functies veel beter hun plek bij de social media websites.

Read More