maandag, 23 april 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Het is een kleine wereld

Yahoo onderzoekt de stelling dat iedereen iedereen via bekenden kan bereiken in zes stappen: het Small World Experiment. Een stelling die tot nu toe nog niet bevestigd noch ontkracht werd.

Ik doe mee.

Read More

Hoe blus je een social media brand?

Er gaat iets mis in de bedrijfsvoering. Zoals bij Bol.com dat een lek in de beveiliging van hun mobiele website had.

Een brandje breekt uit via de social media. Hoe moet je daarop reageren? Jay Baer en Amber Naslund schrijven erover op hun 'Smartblog on Social Media'. Hoe overleef je een social-mediacrisis? Conclusie: Bol.com deed het goed.

Read More

bottomup260

De verhouding van de overheden met de burgers, bedrijven en organisaties verandert. De sociale media laten zien dat top-down aansturing voor de overheden niet meer voldoende is om te bereiken wat ze willen: draagvlak en uitvoering van het beleid. Daarvoor is naast wetten en regels ook samenwerking nodig. Maar hoe dat te bereiken?

Read More

4dimensies

Het was meen ik 2005. Ik adviseerde een groepje beleidsambtenaren. Hoe zat het nu precies met de (gezags)verhoudingen tussen Rijksoverheid, provinciale overheden, NS, ProRail en de commerciële railvervoerders? En waar zaten precies de knelpunten?

We kwamen er niet goed uit, omdat de problematiek best ingewikkeld was. Over hoe platte beelden de analyse kunnen blokkeren...

Read More

Het proces rond de tekst

In Tekst[blad], jaargang 9 nummer 2

Opdrachtgevers schakelen tekstschrijvers in als zij zelf onvoldoende tijd, capaciteit of vaardigheid hebben om een tekst te produceren of te bewerken. Louter voldoen aan de opdracht - het leveren van de gevraagde tekst - is veelal niet genoeg en leidt in veel gevallen tot onduidelijkheden en ongenoegens. De opdrachtgever verwacht in beginsel dan wel niet meer dan een uitstekende tekst.

Toch is het verloop van de opdracht van briefing, via afstemming tot levering van het eindresultaat bepalend voor de tevredenheid van de opdrachtgever én voor de kwaliteit van de tekst. Naast het benodigde vakmanschap om een stevige tekst te produceren, moeten schrijvers daarom beschikken over vaardigheden en instrumenten om het hele proces van totstandkoming van een tekst te begeleiden, in woord en daad.

Read More

Hoe pak je de aandacht en hoe houd je die vast?

De Grieken hadden er een uitgebreide retorica voor, John Hagel III en John Seely Brown vatten het in de Harvard Business Review samen in vijf punten. Geheel eigentijds, maar onmiskenbaar geworteld in wat de Grieken ons leerden over aandacht verwerven en vasthouden.

Read More

Waarom kiezen overheidsinstellingen voor een slogan? Laten we eerst kijken naar de wijze waarop ze veelal ontstaan. Misschien geeft dat inzicht in het waarom. Hoe komen motto's en slogans tot stand in dienstverlenende organisaties die geen concurrentie kennen? Veelal zijn ze het resultaat van een reorganisatietraject. Brainstormsessies rond de formulering van het mission statement moeten de neuzen binnen de organisatie dezelfde kant laten opwijzen. Waartoe zijn wij op aard? Om onze klant, de burger, te dienen...

Read More

Burning Man aerial

Wat ooit begon als een ideaal, heeft nu een ‘Survival Guide’ nodig, inclusief een uitgebreid boekwerk met ‘Rules & Regulations’, waaronder ook ‘Law Enforcement’. Er mag een hoop op het jaarlijkse festival Burning Man, maar niet alles. Zeker nu de formule zo succesvol is geworden dat er hooguit 60.000 mensen kunnen worden toegelaten in de Black Rock Desert in Nevada, gedurende de week eind augustus.

Hoe de idealen van de happening van 1986 nu de vorm krijgen van voorschriften en regels. Is dat de levenscyclus van elk succesvol sociaal initiatief?

Read More