dinsdag, 24 oktober 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Het proces rond de tekst

In Tekst[blad], jaargang 9 nummer 2

Opdrachtgevers schakelen tekstschrijvers in als zij zelf onvoldoende tijd, capaciteit of vaardigheid hebben om een tekst te produceren of te bewerken. Louter voldoen aan de opdracht - het leveren van de gevraagde tekst - is veelal niet genoeg en leidt in veel gevallen tot onduidelijkheden en ongenoegens. De opdrachtgever verwacht in beginsel dan wel niet meer dan een uitstekende tekst.

Toch is het verloop van de opdracht van briefing, via afstemming tot levering van het eindresultaat bepalend voor de tevredenheid van de opdrachtgever én voor de kwaliteit van de tekst. Naast het benodigde vakmanschap om een stevige tekst te produceren, moeten schrijvers daarom beschikken over vaardigheden en instrumenten om het hele proces van totstandkoming van een tekst te begeleiden, in woord en daad.

Read More

Hoe pak je de aandacht en hoe houd je die vast?

De Grieken hadden er een uitgebreide retorica voor, John Hagel III en John Seely Brown vatten het in de Harvard Business Review samen in vijf punten. Geheel eigentijds, maar onmiskenbaar geworteld in wat de Grieken ons leerden over aandacht verwerven en vasthouden.

Read More

Waarom kiezen overheidsinstellingen voor een slogan? Laten we eerst kijken naar de wijze waarop ze veelal ontstaan. Misschien geeft dat inzicht in het waarom. Hoe komen motto's en slogans tot stand in dienstverlenende organisaties die geen concurrentie kennen? Veelal zijn ze het resultaat van een reorganisatietraject. Brainstormsessies rond de formulering van het mission statement moeten de neuzen binnen de organisatie dezelfde kant laten opwijzen. Waartoe zijn wij op aard? Om onze klant, de burger, te dienen...

Read More

Burning Man aerial

Wat ooit begon als een ideaal, heeft nu een ‘Survival Guide’ nodig, inclusief een uitgebreid boekwerk met ‘Rules & Regulations’, waaronder ook ‘Law Enforcement’. Er mag een hoop op het jaarlijkse festival Burning Man, maar niet alles. Zeker nu de formule zo succesvol is geworden dat er hooguit 60.000 mensen kunnen worden toegelaten in de Black Rock Desert in Nevada, gedurende de week eind augustus.

Hoe de idealen van de happening van 1986 nu de vorm krijgen van voorschriften en regels. Is dat de levenscyclus van elk succesvol sociaal initiatief?

Read More

Hoe blus je een social media brand?

Er gaat iets mis in de bedrijfsvoering. Zoals bij Bol.com dat een lek in de beveiliging van hun mobiele website had.

Een brandje breekt uit via de social media. Hoe moet je daarop reageren? Jay Baer en Amber Naslund schrijven erover op hun 'Smartblog on Social Media'. Hoe overleef je een social-mediacrisis? Conclusie: Bol.com deed het goed.

Read More

Snel en gemakkelijk effectieve teksten leren schrijven

Hoe maak ik een effectieve, toegankelijke tekst?
Hoe formuleer ik exact, bondig en aantrekkelijk?
Hoe bespaar ik tijd bij het schrijven?

Van blogs tot onderzoeksrapporten

Persoonlijk beoordelingsverslag en coachingsgesprek
Focus op aantrekkelijkheid, structurering, formulering en spelling
Training on-the-job: het resultaat meteen gebruiken in de werkpraktijk

bel of mail mijPersoonlijk verslag en gesprek

Signalering van knelpunten en juiste keuzes
Instructies en redactieaanwijzingen
Leerzame alternatieve formulering en opbouw

Door Rijk Willemse, van LaVerbe

Meer weten? Neem contact op.

4dimensies

Het was meen ik 2005. Ik adviseerde een groepje beleidsambtenaren. Hoe zat het nu precies met de (gezags)verhoudingen tussen Rijksoverheid, provinciale overheden, NS, ProRail en de commerciële railvervoerders? En waar zaten precies de knelpunten?

We kwamen er niet goed uit, omdat de problematiek best ingewikkeld was. Over hoe platte beelden de analyse kunnen blokkeren...

Read More

Schrijftraining en coaching

Individuele Schrijfbegeleiding ambtenaren

De gemeente Renkum wilde haar communicatie en positionering verbeteren en van flair voorzien. Verbetering van het schrijfwerk van de medewerkers hoorde daar ook bij: klantvriendelijk communiceren met gemakkelijk leesbare teksten.

Aan de hand van hun eigen teksten begeleidden wij tachtig medewerkers in een persoonlijk coachingstraject en in specifieke groepstrainingen. Alle deelnemers beoordeelden de trainers als ‘goed’ of ‘zeer goed’.

Read More