zaterdag, 16 december 2017
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

7 kansen voor social media bij vastgoedsites

'We willen zo graag vertellen wat ons aanbod is ("Als je het eenmaal ziet, dan ben je echt verkocht") maar onze oude manier van marketing voldoet niet meer. Hoe betrekken we onze klanten toch bij ons aanbod? Ja, we weten het: social media. Maar hoe?'

Dat is een veelgehoorde vraag van marketeers in de vastgoed- en makelaarswereld. Het antwoord is eenvoudig: vraag een 'head of twitter' om tijdelijk aan het stuur te zitten voor de social media. Maar wat zijn de aandachtspunten waar je dan op moet letten?

Hier een aanzet, in 7 kansen. Volg de pijlen…

Read More

"Als ik heel eerlijk ben…"

In zijn blog op de Harvard Business Review van 14 september 2011, "Never Ask 'Does That Make Sense?'" legt Jerry Weissman uit wat de gevolgen zijn van enkele Engelstalige stoplappen, met name voor gesprekken en presentaties.

Ze vullen de conversatie met lucht en betekenisloze frasen, maar ze kunnen een - vaak onbedoelde maar toch hinderlijke - negatieve impact hebben op de boodschap. Kijk hier naar de voorbeelden die hij gebruikt, en naar hoe zijn volgers erop reageren.

Lees hieronder verder hoe dat nu zit in het Nederlands.

Read More

Aanbestedingen - de overheid als opdrachtgever

In Tekst[blad] jaargang 13, nummer 5

Als een overheidsorganisatie werk aanbesteedt, biedt zij bedrijven de mogelijkheid een offerte in te dienen voor de uitvoering van een opdracht. Dat kan het uitvoeren van werken betreffen, zoals onderhoud aan wegen of het bouwen van een school, maar ook het leveren van goederen of het verrichten van diensten, zoals advieswerkzaamheden of communicatieactiviteiten. Wat komt er allemaal kijken bij een aanbesteding en zijn aanbestedingen wel iets voor de middelgrote en kleinere tekstbureaus en communicatiebureaus?

Read More

Chinees leren

Nederland telt ruim 2,5 miljoen laaggeletterden. Zij hebben moeite met lezen, schrijven en rekenen. De maatschappelijke kosten daarvan zijn groot en velen missen hierdoor kansen. Dat betreft migranten en nieuwkomers, maar vooral ook volwassenen die niet goed hebben leren lezen, schrijven en rekenen.

De Stichting Lezen & Schrijven organiseert elk jaar in september de Week van de alfabetisering, en ontplooit bijvoorbeeld samen met bibliotheken het Digi-taalhuis.

Hoe werf je deelnemers voor het Digi-taalhuis?

Read More

Act natural

Het publiek heeft publiek. Als we, zeg, 100 mensen toespreken, dan bereiken we een publiek van 100 publieken, of misschien wel exponentieel veel meer.

Niet alleen wordt de boodschap tussen de leden van het publiek gedeeld - als deze interessant genoeg is - maar ook met de achterban van elk lid van het betreffende publiek. Als we het goed doen, tenminste.

Read More

De Lorentz attractor
Afbeelding 1: Lorentz' attractor

Even stilstaan bij de inspiratiebronnen voor de social media. Het kan geen kwaad om na te denken over waarin Charles Darwin en de chaostheoritici verschillen en hoe dat verschil doorwerkt in onze opvattingen over de social media.

Read More

Aggregatie, visualisering en linken voor toegankelijke kennis

Kennis was macht, toen de hoeveelheid kennis nog behapbaar was. Inmiddels komen we allemaal om in de kennis. Er is zoveel dat we maar heel moeilijk kunnen kiezen. De perplexiteit - de informatiewaarde van de onderdelen van het systeem - is zo klein dat we geen goede keuze kunnen maken: we staan perplex.

Kennis delen is macht, dat is nu het devies. Maar hoe daarbij om te gaan met die enorme hoeveelheid kennis? Hoe te kiezen? En, hoe anderen helpen te kiezen? Er zijn drie sleutels.

Read More

Beoordeling van onze websites

Intrinsieke kwaliteit en klanttevredenheid
Rijk Willemse en Nyncke Kramer*

In Tekst[blad], jaargang 10 nummer 2

Wie voortgaat zonder om te zien, verbetert niet. Wij hebben tien websites geëvalueerd die wij als communicatieadviesbureau LaVerbe ontwikkelden en produceerden. We hebben gekeken naar de intrinsieke kwaliteit van de websites en naar de oordelen van onze opdrachtgevers over de websites die wij in hun opdracht maakten. Dat leverde enkele heel praktische aanbevelingen op over de wijze waarop een website kan worden ingericht, de gewenste onderdelen, het onderhoud en de actualisering.

Read More