zaterdag, 20 juli 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Facebook - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Facebook

online ads 260

E-commerce moet nodig in de spiegel kijken. Jesse Frederik en Maurits Martijn stellen in De Correspondent een nieuwe internetbubbel vast: online advertenties.

Lees mee en bespaar kostbare euro's...

Weggegooid geld

Online adverteren met een merknaam of voor een product is weggegooid geld. Het heeft geen effect. Mensen klikken net zo lief op de onbetaalde links met dezelfde inhoud. Hier is een sprekend voorbeeld van zo'n nutteloze geldverslinder:

Read More

what has facebook ever done for us?

Een nieuw jaar, een nieuwe, slankere bedrijfsvorm, minder ‘overhead’, bijpassende tarieven, daar hoort dan toch ook een bedrijfspagina van Facebook bij, of niet?

We weten het allemaal van Facebook: filter bubble, fake news, echo chamber, group think. En ook: verdienen aan het digitale proletariaat, schending van briefgeheim, privacy en integriteit… En zo verder.

Read More

privacy, avg en zzp'ers

Hadden we in 2012 de Cookiewet, nu is het de AVG. Ook zzp’ers en de kleinere bedrijven uit het mkb moeten vanaf 25 mei voorbereid zijn op de Europese privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat kost hun onevenredig veel tijd en geld.

Toegegeven, vanwege de misstanden die plaatsvinden en mogelijk zijn, is aangepaste wetgeving noodzakelijk. Maar het is de vraag of de overheid met de uitvoering hiervan (alweer) de kleinere partijen moeten belasten. Waarom niet beginnen bij de ‘grote stoute jongens en meisjes’? Facebook, Google, de dataminers en consorten, bedoel ik.

Read More

schnitzler onthouding

Wat gebeurt er als je offline gaat in een wereld die altijd online is?

Tijdens de boeklancering van de "Kleine filosofie van de digitale onthouding" van Hans Schnitzler op 29 september 2017 vertellen zes jonge mensen over hun digidetox. 

De filosofen Joke Hermsen, Coen Simon en Menno de Bree voeren daarna een boeiend debat over offline leven in een online wereld. Geïnspireerd door het boekje van Schnitzler, en door de inbreng van Ruben Jacobs.

Read More

Succesfactoren van posts op sociale media

Een vergelijkend onderzoek van posts op sociale media ontsteunt de bevindingen: de volgende factoren zijn van belang voor het ’succes’ van een post.

Read More

feedbackloop wired

(Illustratie: Wired)

Blikvernauwing en beperkte waarneming, ze zijn ons allen niet vreemd. Door de eigen vooringenomenheid, maar ook door de selectie die de media en de opinieleiders voor ons maken. Enerzijds onze redding, waardoor we niet hoeven te verdrinken in die onafzienbare stroom van gegevens. Anderzijds zorgen blikvernauwing en beperkte waarneming voor isolement, eendimensionaliteit en gebrek aan nuance.

Read More

hond gemaakt door catherine 260 

Het debacle van Facebook met Cambridge Analytica, waarbij grote hoeveelheden privégegevens gebruikt werden voor onfrisse doeleinden leidde aanvankelijk tot niets… Mark belde niet, hij mailde niet, hij faxte niet. Op 21 maart was daar echter een antwoord.

Veel omhaal in een lange tekst. Een tijdlijn van gebeurtenissen vanaf 2007 gevolgd door drie maatregelen. Maar geen woord over de eigen omgang met privégegevens.

Read More

sjres34

Vandaag, 24 maart 2017, waarschuwt het ProtonMail-team ons voor de gevolgen van het besluit van de Amerikaanse Senaat om voor resolutie S.J.Res.34 te stemmen. Deze staat internetproviders toe om de webbrowser-geschiedenis van hun gebruikers te verkopen aan bijvoorbeeld adverteerders, zonder dat die gebruikers daar toestemming voor hoeven te geven.

Preciezer: de Senaat besluit hiermee de bestaande beperkingen voor die verkoop weg te nemen, omdat,

Read More