dinsdag, 24 oktober 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
S.C.H.E.R.P. blijven

Waarom blijven sommige ideeën hangen, terwijl andere ideeën een zachte dood sterven? Hoe zorg je ervoor dat iets blijft hangen? Chip en Dan Heath schreven er in 2007 over in hun boek 'Made to stick'.

Zij zetten de maat voor effectieve communicatie, de oneliners, het bereik. Maar dan wel met diepgang en fundament. Anders werkt het niet.

Hun 'duct tape'-theorie vatten Engelsen samen als: Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional, Stories. Kortom: SUCCES... (zonder de verplichte 's', dat wel).

Voor het Nederlands - Wat zorgt ervoor dat een boodschap blijft hangen? De boodschap moet SCHERP zijn:

  • Simpel: ('simple') eenvoudigweg de kern van de boodschap, liefst in één woord gevat
  • Concreet: ('concrete') geen abstracte begrippen, maar aanduidingen met de voeten op de vloer
  • Hè?: ('unexpected') onverwacht, verrassend, dat trekt de aandacht en houdt deze vast
  • Emotioneel: ('emotional') mensen geven om mensen, niet om getallen en statistieken
  • Relaas: ('stories') verhalen zorgen voor identificatie, inspiratie en actie
  • Persoonlijk: ('credible') je gelooft personen; instanties of autoriteiten gehoorzaam je, of niet...

Zo simpel is dat...