donderdag, 23 februari 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Online reputatiemanagement is cruciaal

Online Reputatie Management (ORM), ook wel eens aangeduid met 'webcare', is uitermate belangrijk voor bedrijven en organisaties die zich in de publieke ruimte begeven. Met ORM kunnen ze in de gaten houden hoe het publiek, hun klanten of consumentenorganisaties over hen praten. Hoe eerder ze daarvan op de hoogte zijn, hoe beter, en, hoe beter hoe beter...

Er zijn vele middelen om ORM te ondersteunen, er zijn zelfs bedrijven die hier helemaal in gespecialiseerd zijn. Een goed begin kun je maken met het dashboard Addictomatic of - iets ingewikkelder - dat van Netvibes. Belangrijker is wat er daarna komt: hoe je het gesprek met de klanten aangaat. Het beroemde voorbeeld van Kryptonite geeft dat aan.

Workshop Twitteren voor organisaties

Twitter staat bij uitstek model voor de social media in het algemeen: als je de basisbeginselen van Twitter begrijpt, begrijp je veel van de principes van Facebook en LinkedIn ook, om maar eens een paar voorbeelden van sociale media te noemen.

Twitteren voor organisaties of bedrijven is heel iets anders dan twitteren voor jezelf. Organisaties en bedrijven kunnen Twitter inzetten om campagnes te ondersteunen en om aan online reputatiemanagement te werken (sommigen noemen het webcare).

Een eigen profiel op Facebook. Kan dat? Ja, dat kan. Maar hoe doe je dat nu precies? Hier zijn de stappen.

Pimp je Facebook-profiel

(Let op: deze aanwijzingen gelden niet voor diegenen die de nieuwe timeline van Facebook hebben geactiveerd.)

Stap 1: Download het stramien dat ik hiervoor maakte. (Rechtermuistoets, kies: Download afbeelding)

LinkedIn - wat en hoe

LinkedIn biedt de mogelijkheid om je kenbaar te maken op het internet, oude contacten te volgen en nieuwe contacten te leggen. LinkedIn is gratis. Maar je moet je wel registeren.

Twitter - wat en hoe

Voor particulieren staat Twitter bekend als effectief medium om onder meer:

  • kennis te delen (wat doe jij nu?)
  • elkaar te ontmoeten
  • berichtgeving te filteren
  • met elkaar te communiceren.

Voor bedrijven en organisaties heeft Twitter aanvullende, aantrekkelijke eigenschappen:

Een typologie van twitter-gebruikers

We kunnen de twittergebruikers indelen in uiteenlopende categorie├źn. Een daarvan is een indeling naar het aantal volgers en het aantal mensen dat de betreffende twitteraar zelf volgt. Is er een verband? Hoe noem je iemand die niemand volgt en die wel veel volgers heeft? Een narcist? Een introvert? Of een ster met weinig tijd?

En hoe noem je iemand die veel twitteraars volgt, maar zelf geen volgers heeft? Een triest geval? Een beginner? Of en uitgestotene? Kijk naar het schema en denk mee.