vrijdag, 20 oktober 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp
Online reputatiemanagement is cruciaal

Online Reputatie Management (ORM), ook wel eens aangeduid met 'webcare', is uitermate belangrijk voor bedrijven en organisaties die zich in de publieke ruimte begeven. Met ORM kunnen ze in de gaten houden hoe het publiek, hun klanten of consumentenorganisaties over hen praten. Hoe eerder ze daarvan op de hoogte zijn, hoe beter, en, hoe beter hoe beter...

Er zijn vele middelen om ORM te ondersteunen, er zijn zelfs bedrijven die hier helemaal in gespecialiseerd zijn. Een goed begin kun je maken met het dashboard Addictomatic of - iets ingewikkelder - dat van Netvibes. Belangrijker is wat er daarna komt: hoe je het gesprek met de klanten aangaat. Het beroemde voorbeeld van Kryptonite geeft dat aan.

Addictomatic.com, bijvoorbeeld, doorzoekt de relevante websites, sociaal media en blogs naar de meest recente nieuwtjes, posts, video's en afbeeldingen. Met een zoekcriterium dat je kunt ingeven. Een organisatie of je eigen naam, bijvoorbeeld. Je kunt gemakkelijk je eigen dashboard maken en instellen. Een bookmark naar je eigen dashboard, en klaar ben je. Voor onderzoek op een later moment. Ideaal als input voor online reputatiemanagement. 

Addictomatic is een goed middel voor bedrijven en organisaties om te luisteren naar de eigen klanten en de mensen die iets over hun merk of diensten zeggen. En om op grond daarvan een gesprek met ze aan te gaan, als dat nodig en handig is.

Slotenfabrikant Kryptonite die onbreekbare sloten zei te maken, ging er bijna onderdoor toen iemand op een blog liet zien dat een Bic-pen ook als sleutel werkte. Dit ontging de fabrikant, en de aanvankelijke ontkenning daarna van Kryptonite maakte het alleen maar erger. Het vertrouwen was beschadigd en de uiteindelijke schade was immens.

Dus, tref je echt slecht nieuws aan over je eigen bedrijf of organisatie - met of zonder hulp van Addictomatic - zie het dan als een kans en ga in gesprek: "kan ik helpen?" Ontkennen heeft geen zin... En, als je goed nieuws aantreft, dan ben je spekkoper. Als je eveneens het gesprek aangaat.

Goede buzz of slechte buzz: sluit je als persoon aan bij het gesprek. Belangrijk is dat je daarbij authentiek bent en je persoonlijk identificeert, bijvoorbeeld als directeur van het bedrijf of de organisatie, met naam en toenaam en met niet-gespeelde empathie. Mensen geloven mensen...