maandag, 16 juli 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Overheid - Overzicht

De artikelen en blog-posts over social media en de overheid

De 6 basisprincipes van social media

Wie een lasapparaat koopt is daarmee nog geen lasser. Wie een ski-uitrusting koopt is daarmee nog geen skiër. Wie een socialmedia-account activeert is daarmee nog niet socialmediavaardig.

Stel, we kennen geen social media en geen internet. Hoe zou je de overgang van communicatie naar conversatie dan kunnen beschrijven?

Wat zijn de basisprincipes die de transitie van zenden naar conversatie kenmerken? Hoe kun je mensen activeren, afgezien van de middelen die er nu voor beschikbaar zijn? Een opvatting.

Read More

Succesfactoren van posts op sociale media

Een vergelijkend onderzoek van posts op sociale media ontsteunt de bevindingen: de volgende factoren zijn van belang voor het ’succes’ van een post.

Read More

samenwerken activeren 260

Een gemeente, een stichting, een groep vrijwilligers, iedereen die als beheerder van sociaal kapitaal de handen op elkaar wil krijgen voor ‘een goede zaak’, staat voor een lastige opdracht. Vanuit een opgelegde of zelfgekozen publieke taak. Voor wie dat met succes wil doen, is het zogenaamde verborgen eigenaarschap van cruciaal belang. Dat is in ieder geval: niet te koop lopen met je eigen rol.

Read More

zienswijzen bult

Overheden die plannen maken, bijvoorbeeld voor hoe een gebied er uit gaat zien, moeten daarvoor te rade gaan bij het publiek: bij de burgers, de bedrijven en de belangenorganisaties (de drie b's). Eerst om gebruik te maken van hun meedenkracht, om samen te werken aan een breed gedragen plan.

Als het plan in concept gereed is, mag het publiek (weer de drie b's) aangeven of ze het ermee eens zijn. Zo niet, dan mag het publiek zogenaamde 'zienswijzen' indienen: suggesties, vragen en verzoeken tot wijziging van het plan. De betreffende overheid schrijft daarop een commentaarnota, waarin alle (vaak heel veel) zienswijzen beantwoord worden.

Een flinke klus, die om een slimme aanpak vraagt. Hoe?

Read More

De letter en de geest

Stel, je krijgt een tekst onder ogen met daarin enkele knoeperds van taalfouten. Het is een beeldkwaliteitplan waarin staat wat mag en wat niet mag bij het bouwen van een huis. Je bent verantwoordelijk voor het uitgeven van het boekje waarin die tekst een plaats krijgt. Je neemt de hele tekst grondig door en verbetert alle taalfouten die je tegenkomt. Daarmee red je het gezicht van degene voor wie je de uitgave verzorgt, en van jezelf. Logisch toch?

Read More

me-we

Projectteams van overheden die sturen op samenwerking staan voor belangrijke uitdagingen. Zeker waar het gaat om de taken en de rollen van de eigen organisatie, en om de communicatiestructuur (denk aan een alternatief voor het aloude ‘zenden’).

De rol van het projectteam als facilitator, coördinator, belangenbehartiger en als partij die externe financiering kan organiseren, vraagt om aandacht. Partijen zoeken bijvoorbeeld vaker zelf vaker de samenwerking op, of laten belangrijke thema’s juist liggen.

Read More

Frederik II van Pruisen schreef in 1770 aan d'Alembert: 'Het is vergeefse moeite de mensheid te willen voorlichten. Men moet genoegen nemen met eigen wijsheid, zo men daartoe in staat is, maar moet het gewone volk overlaten aan de dwaling en er alleen naar streven het te weerhouden van misdrijven die de maatschappelijke orde verstoren'.

Read More

durf te denken

Durf te denken, zei Immanuel Kant eind achttiende eeuw, en leg je niet neer bij de dogma’s van de politieke en religieuze autoriteiten. Daarvoor is niet alleen lef nodig, maar ook een klimaat van vrijheid om te denken en te zeggen wat je wilt. Een aanmoediging voor het individu en voor de bestuurders.

Read More