vrijdag, 22 september 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Overheid - Overzicht

De artikelen en blog-posts over social media en de overheid

Advies over opzet programma's en organisatie conferenties

Stadsregio Arnhem Nijmegen

Zonder maatregelen zal de luchtkwaliteit in onze regio niet verbeteren. De Stadsregio Arnhem Nijmegen in op vijf programma’s die de luchtkwaliteit moeten verbeteren en bijdragen aan het tegengaan van de klimaatverandering. In samenwerking met de projectleiding van het programma Lucht voor de Stadsregio Arnhem Nijmegen kwam de opzet van deze programma’s tot stand. Dit leidde tot het Eureka-programma met de deelprogramma’s Terra, Hydra, Flora, Argus en Eolus, waarvoor wij samen de redactionele grondslag legden.

Heeft de afdeling communicatie nog een toekomst?

De afdeling communicatie krijgt door de social media een nieuwe opdracht: het managen van de conversatie via de social media. Velen merken op dat zij het nu al druk genoeg hebben met hun dagdagelijkse taken: advies en uitvoering van de corporate communicatiestrategie.

Read More

Gemeenten aan de social media voor inspraak?

Burgerparticipatie is niet alleen in, het is ook een noodzaak. Zonder burgerparticipatie is er minder draagvlak voor plannen en zijn er meer gerechtelijke procedures over gemeenteplannen. Dat was een belangrijke reden om de inspraak te vernieuwen: het heet nu publieksparticipatie.

Bij participatie passen de social media als gegoten. Ze vormen de oren en de mond van de overheid: luisteren naar wat er leeft en meepraten over wat de plannen zijn. Echt iets voor de slimme, ondernemende gemeente, dus.

Read More

minor rep

Onder de titel “Hoe Apple een Academisch Medisch Centrum wordt” hield Lucien Engelen, Disruptive Impressionist en Director of Innovation Radboud REshape Center in Nijmegen, op dinsdag 26 mei een flitsende presentatie over participerende healthcare op de zoveelste MediaVilla die Marco Derksen voor ons in de Witte Villa organiseerde.

Wat een spreker. Petje af. Disruptief, dat zeker. Maar wat een spookachtig toekomstbeeld.

Read More

nike just do it

Waarom hebben gemeenten de behoefte aan een slogan? De klantgerichte instelling die dankzij de slogan versterkt moet worden, mag dan misschien wel leiden tot een betere dienstverlening, concurrenten zijn er niet. Echt winkelen is niet mogelijk. Waarom dan al die moeite voor een passend slogan?

In 2000 deed ik een onderzoekje naar die vragen en bekeek ik honderd gemeenteslogans van dichtbij. Aardig materiaal als referentie voor de huidige slogans. Vooral ook omdat er in gemeenteland het nodige veranderde.

Read More

bottomup260

De verhouding van de overheden met de burgers, bedrijven en organisaties verandert. De sociale media laten zien dat top-down aansturing voor de overheden niet meer voldoende is om te bereiken wat ze willen: draagvlak en uitvoering van het beleid. Daarvoor is naast wetten en regels ook samenwerking nodig. Maar hoe dat te bereiken?

Read More

La Gazzetta Dello Sport Giro

Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Dat was – en is – het uitgangspunt van de Giro d’Italia. In 1909 organiseerde de sportkrant La Gazzetta dello Sport de eerste Giro. Toen om de verkoop van de Gazzetta te bevorderen. Nu om sport en toerisme te bevorderen. Ook buiten Italië. Want sinds 1965 start de Giro elf keer in het buitenland, waarvan drie keer in Nederland.

Read More

turfstraat

We weten het. Het gaat slecht met de binnensteden. Met de binnenstad van Arnhem niet minder. Winkels sluiten. Winkelketens laten hun uniforme gezicht zien. Bedrijven en bewoners trekken weg. Het gezicht van de stad wordt vaal. En de mensen blijven weg.

Read More