maandag, 16 juli 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Overheid - Overzicht

De artikelen en blog-posts over social media en de overheid

socialkapitaal

Een studie van het Canadese Policy Research Initiative (“Social capital: A tool for public policy”) stelt al in 2005 vast dat initiatieven en programma’s van overheden effectiever kunnen zijn als ze systematisch rekening houden met de rol van het sociale kapitaal.

Hoe zit dat precies?

Read More

Social media voor functionaris en persoon

'Fonctionnaire' is Frans voor ambtenaar, preciezer: 'fonctionnaire publique' . Het woord wordt in het Frans vaak neerbuigend gebruikt; heeft 'ambtenaar' in Nederland niet dezelfde kleur? Met name als de grenzen van de bureaucratie in beeld komen…Toch is het een heel goede aanduiding: 'publieke functionaris'.

Overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol, met name waar het de social media betreft. Mogen wij als ambtenaar nu wel twitteren en onze mening via Facebook delen? Spelregels en gedragscodes moeten houvast bieden. Terwijl er voor allen een verlossend sleutelwoord is: 'common sense'.

Read More

sociaal portaal

De zogenaamde 3D-transitie heeft grote gevolgen voor gemeenten en lokale of regionale uitvoeringsorganisaties die de taken overnemen van de Rijksoverheid op het gebied van zorg, werk en jeugdhulp (Awbz naar Wmo, Participatiewet, Jeugdwet).

Deze transitie vraagt niet alleen om een inhoudelijke omslag bij de gemeenten maar ook om een cultuuromslag.

Read More

geencommentaar

Gert-Jan Ludden, projectleider OTO, schrijft in de nieuwsbrief van project Simultaan [1]: ‘We moeten naar een meer gestructureerde voorbereiding op crisissituaties’. Daarbij is een kwaliteitskader van groot belang, waarin staat wat minimaal moet worden geregeld en wie daarbij welke rol heeft. ‘Met dit kwaliteitskader zijn we de vrijblijvendheid voorbij’.

In dat kwaliteitskader zullen de sociale media ook een plek moeten krijgen. Of preciezer: daarin moet staan hoe organisaties en overheden tijdens crises en rampen kunnen luisteren, delen, en activeren, onder meer met hulp van de sociale media.

Read More

Social media voor de provinciale overheid

Hoe kunnen we zelf aan de slag gaan met social media? Wat zijn de spelregels daarbij? Hoe kunnen we social media inpassen in onze eigen communicatie? Wie zijn de nieuwe spelers in het speelveld van de hedendaagse communicatie?

Dat waren vragen die centraal stonden bij de drie workshops die wij van LaVerbe voor de Provincie Limburg de afgelopen maand organiseerden in samenwerking met de afdeling Communicatie. En dat allemaal in het prachtige gebouw van het Gouvernement.

Read More

strategisch

Een Ondernemingsraad (OR) vertegenwoordigt de medewerkers van een organisatie. Zij geeft de bestuurder gevraagd en ongevraagd advies over het voorgenomen beleid en over de strategie, de tactiek en de maatregelen die op de rol staan. Vaak gebruikt zij hiervoor de weg van brieven en memo's, wat een zekere behendigheid vraagt in de schriftelijke communicatie.

Enkele trends en tips voor de OR.

Read More

Social media voor echte publieksparticipatie

Overheden zijn van oudsher gewend om te zenden: het publiek vertellen hoe de vork in de steel steekt. Maar toen het publiek ging antwoorden was dat even wennen. Hoe om te gaan met die onverwachte participatie van het publiek? Overheden konden er niet meer omheen en ze gingen - zij het onwennig - het gesprek aan. De interactieve beleidsvorming was geboren.

Toen gebeurde er iets waarop niet alle overheden tot dan toe een antwoord hadden: de conversatie speelde zich bijna volledig buiten hun bereik af, en had veelal grote impact. Wat nu te doen, nu zij niet meer het centrum van het beleidsuniversum zijn?

Read More

Tekstadvies

Gemeente Nijmegen

De gemeente Nijmegen is bezig met een aantal ingrijpende projecten: een tweede stadsbrug over de Waal, grootscheepse renovatieplannen voor enkele buurten die aan de rivier grenzen (Waalfront) en een nieuwe verkeersstructuur voor het gebied ten noorden van de Waal. Plannen waarover ook de bewoners zich kunnen uitspreken. Deze inspraakrondes zijn nu afgerond en alle reacties zijn verzameld. De gestroomlijnde inspraaknota’s kwamen tot stand in nauwe samenwerking met de inhoudelijk specialisten van de gemeente.