zondag, 22 april 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Overheid - Overzicht

De artikelen en blog-posts over social media en de overheid

Social media voor echte publieksparticipatie

Overheden zijn van oudsher gewend om te zenden: het publiek vertellen hoe de vork in de steel steekt. Maar toen het publiek ging antwoorden was dat even wennen. Hoe om te gaan met die onverwachte participatie van het publiek? Overheden konden er niet meer omheen en ze gingen - zij het onwennig - het gesprek aan. De interactieve beleidsvorming was geboren.

Toen gebeurde er iets waarop niet alle overheden tot dan toe een antwoord hadden: de conversatie speelde zich bijna volledig buiten hun bereik af, en had veelal grote impact. Wat nu te doen, nu zij niet meer het centrum van het beleidsuniversum zijn?

Read More

Tekstadvies

Gemeente Nijmegen

De gemeente Nijmegen is bezig met een aantal ingrijpende projecten: een tweede stadsbrug over de Waal, grootscheepse renovatieplannen voor enkele buurten die aan de rivier grenzen (Waalfront) en een nieuwe verkeersstructuur voor het gebied ten noorden van de Waal. Plannen waarover ook de bewoners zich kunnen uitspreken. Deze inspraakrondes zijn nu afgerond en alle reacties zijn verzameld. De gestroomlijnde inspraaknota’s kwamen tot stand in nauwe samenwerking met de inhoudelijk specialisten van de gemeente.

Social media voor functionaris en persoon

'Fonctionnaire' is Frans voor ambtenaar, preciezer: 'fonctionnaire publique' . Het woord wordt in het Frans vaak neerbuigend gebruikt; heeft 'ambtenaar' in Nederland niet dezelfde kleur? Met name als de grenzen van de bureaucratie in beeld komen…Toch is het een heel goede aanduiding: 'publieke functionaris'.

Overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol, met name waar het de social media betreft. Mogen wij als ambtenaar nu wel twitteren en onze mening via Facebook delen? Spelregels en gedragscodes moeten houvast bieden. Terwijl er voor allen een verlossend sleutelwoord is: 'common sense'.

Read More

systeemdenken

Systeemdenken kan helpen greep te krijgen op de processen in het sociale web, Web 2.0. Het is een manier van denken die bijvoorbeeld toegepast wordt bij de optimalisatie van bedrijfsprocessen of bij gezinstherapie. De focus van systeemdenken ligt op het gedrag van het systeem en minder op de onderdelen ervan. Precies wat nodig is bij de aanschouwing van het sociale web.

Bastiaan van Gils legt in een instructiefilmpje op Youtube uit wat de kenmerken van systeemdenken zijn, of beter: welke focus systeemdenken telkens legt. Een selectie uit die kenmerken.

Read More

geencommentaar

Gert-Jan Ludden, projectleider OTO, schrijft in de nieuwsbrief van project Simultaan [1]: ‘We moeten naar een meer gestructureerde voorbereiding op crisissituaties’. Daarbij is een kwaliteitskader van groot belang, waarin staat wat minimaal moet worden geregeld en wie daarbij welke rol heeft. ‘Met dit kwaliteitskader zijn we de vrijblijvendheid voorbij’.

In dat kwaliteitskader zullen de sociale media ook een plek moeten krijgen. Of preciezer: daarin moet staan hoe organisaties en overheden tijdens crises en rampen kunnen luisteren, delen, en activeren, onder meer met hulp van de sociale media.

Read More

Tekst als testbeeld voor beleid

In Tekst[blad] jaargang 12, nummer 4

Voor een passende formulering van nieuw ontwikkeld beleid wordt vaak een externe tekstschrijver ingeschakeld. De eerste concepttekst van de tekstschrijver leidt vaak tot verheldering en in veel gevallen ook tot bijstelling van het beleid. Het is raadzaam om hier als tekstschrijver op voorhand rekening mee te houden en de tekst als 'testbeeld' voor het beleid te gebruiken. Dat zorgt voor een duidelijke omschrijving van de opdracht en voor nieuwe invalshoeken.

Read More

strategisch

Een Ondernemingsraad (OR) vertegenwoordigt de medewerkers van een organisatie. Zij geeft de bestuurder gevraagd en ongevraagd advies over het voorgenomen beleid en over de strategie, de tactiek en de maatregelen die op de rol staan. Vaak gebruikt zij hiervoor de weg van brieven en memo's, wat een zekere behendigheid vraagt in de schriftelijke communicatie.

Enkele trends en tips voor de OR.

Read More

Terugblik 2010 - Participatiedag

2010 was het jaar van de grote projecten. De Participatiedag voor het Centrum Publieksparticiapatie, die wij samen met hen organiseerden, was een van de hoogtepunten.

Kijk hier terug naar de opnames van die memorable dag waarop velen meegenoten van wat Publieksparticipatie Nieuwe Stijl kan inhouden.

Reageer