maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Overheid - Overzicht

De artikelen en blog-posts over social media en de overheid

losser

De burgemeester is de persoon bij uitstek om bij crises en rampen op te treden als boegbeeld voor de lokale samenleving en media. Dat staat in de derde editie van de ‘Handreiking Bestuurlijke aandachtspunten bij crises’ (augustus 2013) van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. De burgemeester moet niet alleen leiding geven aan het crisisteam, maar ook de communicatie verzorgen,  tijdens en na de crisis of ramp.

Opvallend is dat de handreiking relatief weinig aandacht besteedt aan de sociale media. Dat is jammer, omdat niet alle burgemeesters het DNA hebben van Michael Sijbom, burgemeester van Losser en voorbeeld van een burgervader die de sociale media ten volle benut.

Read More

 cookiehandhaving

Beste mensen van het web, even onder ons gezegd en gezwegen: die Cookiewet is toch eigenlijk maar niks. Moeten we van onze overheid onze cookies bekendmaken en ook nog eens om toestemming vragen om ze te laten plaatsen op de computer van de bezoekers van onze websites.

Dat haalt de hele dynamiek van het surfen onderuit. Alle regels voor toegankelijkheid en gemakkelijk surfen worden geschonden als we voldoen aan die ondoordachte voorschriften van onze overheid, die zich overigens zelf niet eens aan haar eigen regels kan houden.

Read More

Co-creatie, hoe het kan werken

Bij co-creatie werken partners samen en hebben alle deelnemers invloed op het proces en het resultaat van dit proces, zoals een plan, advies of product.

Co-creatie is er in verschillende soorten en maten – afhankelijk van de mate van openheid in het team en van het eigenaarschap; het succes van de co-creatie hangt af van een aantal regels die zorgen voor vitaliteit en welslagen. Martijn Pater (2009) onderscheidt vier soorten co-creatie:

Read More

Tekstschrijven

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

‘Schrijf een representatieve corporate brochure die een beeld geeft van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en zijn werkgebieden. Deze brochure wordt met name ingezet voor contacten met het buitenland. De brochure moet aansluiten bij het imago van het ministerie als professionele, flexibele organisatie met wereldwijd inzetbare expertise. De brochure moet ook een beeld geven van Nederland als geslaagde economie en de rol van het ministerie daarin.’

tekstblad

 

Zo heet het nieuwe artikel in Tekstblad 03 2016. Het is een samenvatting van mijn boekje De schizofrenie van sociale netwerken

Handig voor wie niet de tijd heeft om het hele boekje (50 pagina's) te lezen, of voor wie snel toegang wil tot deze materie. Nu ook met een handige infographic!

Lees meer, voor het artikel hier als pdf.

Read More

Corporate communicatie sluit projectmatige aanpak niet uit

“Wij als grote organisatie herbergen vele organisatieonderdelen die ons beeld naar buiten vertroebelen omdat ze elk hun eigen (project)websites en ‑kanalen onderhouden, elk met een eigen uitstraling en doelstelling. Dat moet afgelopen zijn. Eigen (project)websites zijn vanaf nu verboden. We bouwen en onderhouden één grote website, waarbinnen de betreffende organisatieonderdelen en ‑projecten allemaal een eigen plek krijgen, uniform en volgens een nauwkeurig uitgedachte huisstijl, die differentiatie naar organisatieonderdeel en project toelaat. Onze afdeling communicatie onderhoudt deze website en zorgt voor een herkenbare positionering bij het plaatsen van content.”

Deze opvatting was een tiental jaren geleden best modern bij grote organisaties.

Read More

Cookies

Wie mijn website vanaf nu voor de eerste keer bezoekt, krijgt een hinderlijke gele melding te zien over het gebruik van 'cookies'. Die melding gaat pas weg na aanvinken van het akkoord en een klik op 'ga door'.

Melding en vraag om toestemming zijn sinds enige tijd wettelijk verplicht; er staat een boete op het niet toepassen ervan.

Read More

De 6 basisprincipes van social media

Wie een lasapparaat koopt is daarmee nog geen lasser. Wie een ski-uitrusting koopt is daarmee nog geen skiër. Wie een socialmedia-account activeert is daarmee nog niet socialmediavaardig.

Stel, we kennen geen social media en geen internet. Hoe zou je de overgang van communicatie naar conversatie dan kunnen beschrijven?

Wat zijn de basisprincipes die de transitie van zenden naar conversatie kenmerken? Hoe kun je mensen activeren, afgezien van de middelen die er nu voor beschikbaar zijn? Een opvatting.

Read More