maandag, 16 juli 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Samenwerking - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking

loslaten

Met de ingrijpende veranderingen veranderingen in communicatieland komt een nieuw begrip op de agenda: 'laten'. Communiceren wordt 'laten communiceren'. Brand design wordt 'brand experience design'. Communicatie wordt 'conversatie'. Doelgroep wordt 'community'.

Read More

brainstormen zonder groupthink
Tekening: Andy Rementer, NYT 

De brainstorm is uit. Tenminste, als we Susan Cain in de New York Times en Jonah Lehrer in de New Yorker moeten geloven. Mensen zijn creatiever als ze alleen mogen opereren. Brainstormen zou de kracht van de groep niet ontketenen, maar juist elk individu minder creatief maken. Omdat brainstormen ‘groupthink’ zou bevorderen.

Vijay Govindarajan en Jay Terwilliger geven in hun artikel in de Harvard Business Review aan dat brainstormen zonder groupthink toch goed mogelijk is.

Read More

me-we

Projectteams van overheden die sturen op samenwerking staan voor belangrijke uitdagingen. Zeker waar het gaat om de taken en de rollen van de eigen organisatie, en om de communicatiestructuur (denk aan een alternatief voor het aloude ‘zenden’).

De rol van het projectteam als facilitator, coördinator, belangenbehartiger en als partij die externe financiering kan organiseren, vraagt om aandacht. Partijen zoeken bijvoorbeeld vaker zelf vaker de samenwerking op, of laten belangrijke thema’s juist liggen.

Read More

ontwikkelagendastructuurvisie

Op 25 april 2012 werd LaVerbe geselecteerd om de provincie Gelderland te ondersteunen bij de totstandkoming van de Kadernotitie Structuurvisie Provincie Gelderland. Ik mocht de werkzaamheden uitvoeren.

Read More

twitterfontein

Hoe moeten we omgaan met de social media in onze organisatie? Wie mag er nu wel twitteren en wie niet? Wat moeten en mogen onze mensen delen? En, doen ze dat op persoonlijke titel, of uit hun eigen naam en voor hun eigen verantwoordelijkheid?

Allemaal vragen die afkomen om de communicatieprofessionals van de grotere bedrijven en organisaties.

Read More

Sleutels voor succesvolle online samenwerking

Soms is het nieuwe communicatielandschap het decor voor een fantastisch initiatief van samenwerking en cocreatie. Het 2000-koppige virtuele koor van Eric Whitacre in de uitvoering van hun 'Sleep' is daar een voorbeeld van.

Whitacre, componist en initiatiefnemer van het Virtual Choir 2.0 componeerde het stuk en nodigde iedereen uit een Youtube-opname van de eigen partituur in te sturen. Houvast voor de deelnemers: een filmpje waarop Whitacre dirigeert en waarop de partituur tot klinken komt met een pianopartij.

Read More

crash-course

Beste,

Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More