maandag, 16 juli 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Samenwerking - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking

You're framed - ga niet te ver

Framing is heel gebruikelijk in de communicatie, en vooral heel populair in de politiek en de reclame. Met framing plaats je een denkraam rond je boodschap. Een voorbeeld: milieubewust handelen propageren met als doel de filekilometers terug te brengen. Dus niet: "voorkom files, neem het ov". Maar: "spaar het milieu, neem het ov".

Een heel effectieve en vaak ook acceptabele manier om mensen te overtuigen. Ook bij de inzet van social media is framing heel nuttig. Een community rond een persoon of een bedrijf zal immers minder snel op stoom komen dan een community rond een thema waaraan het bedrijf of de persoon zich verbindt.

Voorwaarde is wel dat er 'oprecht' geframed wordt: op zo'n wijze dat mensen zich niet gemanipuleerd voelen. En dat gaat wel eens mis...

Read More

Lijnen uitzetten, loslaten en luisteren

De inzet van social media alleen is niet voldoende om projecten die 'swing' te geven die ze nodig hebben. Er is ook nog eens een geheel andere mind-set nodig om dat te bereiken. Wie mensen en organisaties wil betrekken bij een thema of een project moet echt anders gaan denken.

Read More

vanitas

Bloggen zorgt voor meer verkeer en meer omzet, dat lijkt wel vast te staan. Voor zakelijke blogs met een persoonlijke invalshoek lijkt dat nog meer op te gaan. Daarom overwegen sommige directeuren van grotere ondernemingen zelf te gaan bloggen, met hulp van medewerkers die meeschrijven.

Wat zijn de voor- en nadelen van bloggen onder je eigen naam, terwijl je ook anderen laat meeschrijven onder jouw naam? Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn: herkenbaarheid, concentratie van de aandacht en gemak bij het contact dat er wellicht op volgt. Een afweging.

Read More

Lego: succes door samenwerking

Lego had het moeilijk. Online games en spelcomputers waren geduchte concurrenten voor Lego waardoor de omzet daalde. Daar kwam nog eens bij de Lego Mindstorms werd gehacked. Toch kwam Lego erbovenop, dankzij een benadering die past bij de social media.

Read More

"Als ik heel eerlijk ben…"

In zijn blog op de Harvard Business Review van 14 september 2011, "Never Ask 'Does That Make Sense?'" legt Jerry Weissman uit wat de gevolgen zijn van enkele Engelstalige stoplappen, met name voor gesprekken en presentaties.

Ze vullen de conversatie met lucht en betekenisloze frasen, maar ze kunnen een - vaak onbedoelde maar toch hinderlijke - negatieve impact hebben op de boodschap. Kijk hier naar de voorbeelden die hij gebruikt, en naar hoe zijn volgers erop reageren.

Lees hieronder verder hoe dat nu zit in het Nederlands.

Read More

Head of Twitter voor bedrijven

Om bedrijven te helpen social media in te zetten voor hun business

Social media vormen een essentieel onderdeel van de marketingcommunicatie van bedrijven, om:

  • nieuwe business te verkrijgen,
  • bestaande klantrelaties te versterken,
  • te werken aan een goede online reputatie.

Read More

Nieuw regentschap met social media

De tijd dat een lokale of regionale overheid een maatschappelijk thema helemaal alleen oppakt, is voorgoed voorbij. Niet alleen zijn zulke projecten, met maar één eigenaar, gedoemd om te stranden op gebrek aan draagvlak, ze kunnen ook niet de inhoudelijke kracht ontwikkelen van projecten waarin echt wordt samengewerkt.

Wat nodig is, zijn lokale en regionale bestuurders met een ruim hart, die de samenwerking willen aangaan met partners van andere overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zonder nadrukkelijk de eer en de leiding op te eisen. Gelukkig zijn die er steeds meer.

Read More

Filmpje: wij zijn  allemaal twitterspreeuwen

Veel systemen die we in de natuur aantreffen, worden ook wel complex-dynamische systemen genoemd. Ze zijn erg moeilijk te modelleren, te voorspellen. Kijk bijvoorbeeld naar het weer, een zwerm spreeuwen, de loop van een beekje, de vorm van een boom, en naar een buzz op de sociale netwerken.

Read More