Samenwerking - Overzicht
De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking
De komende veranderingen voor gemeenten zijn ongekend. Het Rijk decentraliseert zijn taken, met flinke kortingen om het systeem betaalbaar te houden. De gemeenten gaan deze taken uitvoeren. Een flinke organisatorische en communicatieve uitdaging.
De verhouding van de overheden met de burgers, bedrijven en organisaties verandert. De sociale media laten zien dat top-down aansturing voor de overheden niet meer voldoende is om te bereiken wat ze willen: draagvlak en uitvoering van het beleid. Daarvoor is naast wetten en regels ook samenwerking nodig. Maar hoe dat te bereiken?
Sociale media en hoger onderwijs staan stevig in de belangstelling. Sommigen beantwoorden de vraag wat er in de sociale media óver het hoger onderwijs wordt gezegd, en hoe veel en hoe vaak onderwijsinstellingen het onderwerp van social-media-gesprekken zijn.
Minder lezen we over hoe de sociale media ín het hoger onderwijs toegepast (kunnen) worden.
Sommige bedrijven schakelen een externe kracht in om hun bedrijf te helpen sociale media in te zetten voor de eigen business. Zij weten dat sociale media een essentieel onderdeel van de marketingcommunicatie hun bedrijf kan vormen, om nieuwe business te verkrijgen, bestaande klantrelaties te versterken en om te werken aan een goede online reputatie.
Maar zij weten ook dat zij nog niet voldoende thuis zijn in deze nieuwe wereld van Twitter, Facebook, LinkedIn, blogs, Flickr en Youtube.
Goed. Je bent dus klaar met je tekst, een advies of een artikel. Nu alleen nog opsturen, met een kort begeleidend mailtje dat neerkomt op: "Hier is de tekst". Een gemiste kans.
Systeemdenken kan helpen greep te krijgen op de processen in het sociale web, Web 2.0. Het is een manier van denken die bijvoorbeeld toegepast wordt bij de optimalisatie van bedrijfsprocessen of bij gezinstherapie. De focus van systeemdenken ligt op het gedrag van het systeem en minder op de onderdelen ervan. Precies wat nodig is bij de aanschouwing van het sociale web.
Bastiaan van Gils legt in een instructiefilmpje op Youtube uit wat de kenmerken van systeemdenken zijn, of beter: welke focus systeemdenken telkens legt. Een selectie uit die kenmerken.
Hoe mooi zou het zijn als online conversaties automatisch gescand konden worden op trends, sentimenten en opinies… Kansen voor marketeers, communitymanagers en onderzoekers. Maken de systemen voor sentimentdetectie hun naam waar? Wat zijn de vooruitzichten voor Web 3.0?
Lees er meer over in dit artikel voor Tekstblad.
Beleidsnota’s hebben vaak de neiging om definitief over te komen. Dat is een probleem als het noodzakelijk is om ruimte te laten voor aanvulling of heroverweging door partners die ook meewerken aan de formulering van het beleid. Dat wordt vaak veroorzaakt door het format van de beleidsnota. Daarin lijken zaken vaster te liggen dan soms gewenst, hoe groot er ook ‘concept’ op elke pagina staat. Is objectgeoriënteerd schrijven een uitweg?