maandag, 16 juli 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Samenwerking - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking

Van zenden via participatie naar conversatie

We weten het allemaal. Organisaties communiceerden van oorsprong allemaal met het zender-ontvangermodel. De boodschap moest klaar en duidelijk naar de ontvanger. Dan kwam alles goed. Als je het goed deed, tenminste. Communicatiegeleerden konden je uitleggen hoe je dat moest doen.

Toen gingen de ontvangers terugpraten. De participatie was begonnen. Eerst via telefoon, toen via mail. Later via alle reactiemogelijkheden die de organisaties aanboden: van commentaren tot polls. Dat stelde aanvullende eisen aan de organisaties. De backoffice moest bemand worden. Met mensen die de reacties op konden vangen en ervoor konden zorgen dat ze beantwoord werden. Best even wennen. Maar ook een kans.

Read More

samenwerking is een bloem

 

Bij samenwerking moet er altijd iemand de leiding of het initiatief nemen. Het is vaak slim om de samenwerking niet rond deze leidende instantie maar juist rond het betreffende thema te organiseren. Dat levert meer op.

Immers, de deelnemers aan het samenwerkingsverband, rond bijvoorbeeld een thema als duurzaamheid, zijn eerder geneigd samen te werken aan wat zij gemeenschappelijk hebben dan in een gezagsverhouding waarbij alleen de 'leider' de vruchten plukt.

Read More

‘Hoe kom en blijf ik in contact met mijn doelgroep?’ Bedrijven en organisaties richten zich steeds meer op ‘open’ communicatie met de doelgroep. Met bijvoorbeeld online communities willen zij in contact komen met klanten en stakeholders. Omdat het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zijn er vragen te over. Wat is er allemaal mogelijk? Hoe bied je passende informatie in de juiste hoeveelheid aan? Hoe betrek je de doelgroep bij jouw zaak?
Op een aantal van deze vragen geeft Scoren door online sharing het antwoord.

Read More