vrijdag, 19 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Samenwerking - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking

brainstormen zonder groupthink
Tekening: Andy Rementer, NYT 

De brainstorm is uit. Tenminste, als we Susan Cain in de New York Times en Jonah Lehrer in de New Yorker moeten geloven. Mensen zijn creatiever als ze alleen mogen opereren. Brainstormen zou de kracht van de groep niet ontketenen, maar juist elk individu minder creatief maken. Omdat brainstormen ‘groupthink’ zou bevorderen.

Vijay Govindarajan en Jay Terwilliger geven in hun artikel in de Harvard Business Review aan dat brainstormen zonder groupthink toch goed mogelijk is.

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More

ontwikkelagendastructuurvisie

Op 25 april 2012 werd LaVerbe geselecteerd om de provincie Gelderland te ondersteunen bij de totstandkoming van de Kadernotitie Structuurvisie Provincie Gelderland. Ik mocht de werkzaamheden uitvoeren.

Read More

You're framed - ga niet te ver

Framing is heel gebruikelijk in de communicatie, en vooral heel populair in de politiek en de reclame. Met framing plaats je een denkraam rond je boodschap. Een voorbeeld: milieubewust handelen propageren met als doel de filekilometers terug te brengen. Dus niet: "voorkom files, neem het ov". Maar: "spaar het milieu, neem het ov".

Een heel effectieve en vaak ook acceptabele manier om mensen te overtuigen. Ook bij de inzet van social media is framing heel nuttig. Een community rond een persoon of een bedrijf zal immers minder snel op stoom komen dan een community rond een thema waaraan het bedrijf of de persoon zich verbindt.

Voorwaarde is wel dat er 'oprecht' geframed wordt: op zo'n wijze dat mensen zich niet gemanipuleerd voelen. En dat gaat wel eens mis...

Read More

sketch

Zoek een tegenspeler, een camera en maak je eigen sketch naar Who's on first, van Abott en Costello, maar dan in het Nederlands. Gebruik de vertaling hieronder als uitgangspunt.

Post je filmpje op Youtube. Meld je link aan in de comments hieronder. Wij verzamelen de inzendingen en laten de kijkers beoordelen. Het aantal 'views' bepaalt de winnaar.

Succes!

Read More

vanitas

Bloggen zorgt voor meer verkeer en meer omzet, dat lijkt wel vast te staan. Voor zakelijke blogs met een persoonlijke invalshoek lijkt dat nog meer op te gaan. Daarom overwegen sommige directeuren van grotere ondernemingen zelf te gaan bloggen, met hulp van medewerkers die meeschrijven.

Wat zijn de voor- en nadelen van bloggen onder je eigen naam, terwijl je ook anderen laat meeschrijven onder jouw naam? Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn: herkenbaarheid, concentratie van de aandacht en gemak bij het contact dat er wellicht op volgt. Een afweging.

Read More

Sleutels voor succesvolle online samenwerking

Soms is het nieuwe communicatielandschap het decor voor een fantastisch initiatief van samenwerking en cocreatie. Het 2000-koppige virtuele koor van Eric Whitacre in de uitvoering van hun 'Sleep' is daar een voorbeeld van.

Whitacre, componist en initiatiefnemer van het Virtual Choir 2.0 componeerde het stuk en nodigde iedereen uit een Youtube-opname van de eigen partituur in te sturen. Houvast voor de deelnemers: een filmpje waarop Whitacre dirigeert en waarop de partituur tot klinken komt met een pianopartij.

Read More

"Als ik heel eerlijk ben…"

In zijn blog op de Harvard Business Review van 14 september 2011, "Never Ask 'Does That Make Sense?'" legt Jerry Weissman uit wat de gevolgen zijn van enkele Engelstalige stoplappen, met name voor gesprekken en presentaties.

Ze vullen de conversatie met lucht en betekenisloze frasen, maar ze kunnen een - vaak onbedoelde maar toch hinderlijke - negatieve impact hebben op de boodschap. Kijk hier naar de voorbeelden die hij gebruikt, en naar hoe zijn volgers erop reageren.

Lees hieronder verder hoe dat nu zit in het Nederlands.

Read More