Samenwerking - Overzicht
De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking
De tijd dat een lokale of regionale overheid een maatschappelijk thema helemaal alleen oppakt, is voorgoed voorbij. Niet alleen zijn zulke projecten, met maar één eigenaar, gedoemd om te stranden op gebrek aan draagvlak, ze kunnen ook niet de inhoudelijke kracht ontwikkelen van projecten waarin echt wordt samengewerkt.
Wat nodig is, zijn lokale en regionale bestuurders met een ruim hart, die de samenwerking willen aangaan met partners van andere overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zonder nadrukkelijk de eer en de leiding op te eisen. Gelukkig zijn die er steeds meer.
Veel systemen die we in de natuur aantreffen, worden ook wel complex-dynamische systemen genoemd. Ze zijn erg moeilijk te modelleren, te voorspellen. Kijk bijvoorbeeld naar het weer, een zwerm spreeuwen, de loop van een beekje, de vorm van een boom, en naar een buzz op de sociale netwerken.
De inzet van social media alleen is niet voldoende om projecten die 'swing' te geven die ze nodig hebben. Er is ook nog eens een geheel andere mind-set nodig om dat te bereiken. Wie mensen en organisaties wil betrekken bij een thema of een project moet echt anders gaan denken.
Wie een Zwerm kan BewegenPrincipes, praktijk en prototypes voor het sociale webEen boek door Rijk Willemse, voor medewerkers, adviseurs, bestuurders, ambtenaren en ondernemers die in hun werk met het sociale web te maken krijgen.
|
|
Aanwijzingen voor:
|
Voor onder meer:
|
Download hier gratis het boek Wie een zwerm kan bewegen. Let op: download op iPad en iPhone levert voor sommigen een probleem op. Tip: installeer eerst de iBooks-app.
|
Lego had het moeilijk. Online games en spelcomputers waren geduchte concurrenten voor Lego waardoor de omzet daalde. Daar kwam nog eens bij de Lego Mindstorms werd gehacked. Toch kwam Lego erbovenop, dankzij een benadering die past bij de social media.
We zijn allemaal TwitterspreeuwenTrends, tips en tools voor de social mediaEen boek door Rijk Willemse, voor medewerkers, adviseurs, bestuurders, ambtenaren en ondernemers die in hun werk met social media te maken krijgen. Voor hen bevat het een visie op de grondslagen (Trends), handige aanwijzingen voor de praktijk (Tips) en instrumenten voor de social media (Tools). |
Door Rijk Willemse, LaVerbe |
Aanwijzingen voor:
|
Voor onder meer:
|
Download hier gratis het boek We zijn allemaal Twitterspreeuwen Let op: download op iPad en iPhone levert voor sommigen een probleem op. Tip: installeer eerst de iBook-app. |
Om bedrijven te helpen social media in te zetten voor hun business
Social media vormen een essentieel onderdeel van de marketingcommunicatie van bedrijven, om:
- nieuwe business te verkrijgen,
- bestaande klantrelaties te versterken,
- te werken aan een goede online reputatie.
De website van een bedrijf of organisatie werd van oorsprong beheerd door de mensen van ICT, de 'elektrische jongens'. Dat kon je goed zien. Technologisch ogende maar vaak ontoegankelijke sites waren het vaak in die begindagen. Ze functioneerden uitstekend, maar de communicatieve waarde en de vormgeving lieten nogal eens te wensen over. Dat was per slot van rekening niet het vak van de elektrische jongens.