dinsdag, 21 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Sociale Media

wageningen

Gisteren gaf ik een gastcollege 'Communication & Learning in the Digital Age' aan een groep internationale studenten Communication Science van de universiteit van Wageningen. Thema en centrale vraag: Hoe kan ik de grondslagen van de nieuwe communicatie - waar je heel goed sociale media voor kunt gebruiken - toepassen bij projecten om mensen te activeren?

Drie adviezen als 'wrap-up' van het college...

Read More

struisvogel

Na het recente antwoord van staatsecretaris Sander Dekker van OCW op de aanbeveling van het KNAW is het duidelijk: er komt geen verplicht schoolvak Informatica. De bal ligt bij de scholen. Welke scholen, schoolbesturen en instellingen willen zich profileren als 21ste-eeuws of als voorlopers door Informatica in hun pakket aan te bieden?

Een verontrustende ontwikkeling. Informatica is een vak dat noodzakelijk is om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst, maar het wordt niet aangeboden op school. Probeer die constructie eens uit met de andere schoolvakken…

Read More

Corporate communicatie sluit projectmatige aanpak niet uit

“Wij als grote organisatie herbergen vele organisatieonderdelen die ons beeld naar buiten vertroebelen omdat ze elk hun eigen (project)websites en ‑kanalen onderhouden, elk met een eigen uitstraling en doelstelling. Dat moet afgelopen zijn. Eigen (project)websites zijn vanaf nu verboden. We bouwen en onderhouden één grote website, waarbinnen de betreffende organisatieonderdelen en ‑projecten allemaal een eigen plek krijgen, uniform en volgens een nauwkeurig uitgedachte huisstijl, die differentiatie naar organisatieonderdeel en project toelaat. Onze afdeling communicatie onderhoudt deze website en zorgt voor een herkenbare positionering bij het plaatsen van content.”

Deze opvatting was een tiental jaren geleden best modern bij grote organisaties.

Read More

blackboard260

Delen van (onderzoeks)informatie is een gevoelig thema in de wetenschap. Citation indexes en persoonlijke publicaties bepalen de reputatie van wetenschappers en hun instituten, wat de openheid van lopend onderzoek vaak lijkt te belemmeren. De noodzakelijke aansluiting op nieuwe ontwikkelingen waarbij crowdsourcing, open data en het delen van informatie centraal staan, is voor sommigen best lastig.

Read More

sumall1

Met SumAll krijg je een overzicht van jouw activiteiten op de social media en van de gevolgen daarvan voor het bezoek van bijvoorbeeld jouw blog of jouw website. Dit alles in een goed toegankelijk en overzichtelijk, zelf samen te stellen dashboard.

Een tool waar ik altijd al naar uitzag.

Read More

fuchs

Het boek Against Essentialism van Stephan Fuchs is een belangrijke bijdrage aan de theorie over de moderne samenleving, de nieuwe cultuur en het nieuwe netwerken. Een filosofisch werk met verregaande gevolgen. Lekker leesbaar, maar best lastig om te begrijpen.

Ik laat me inspireren door een bespreking van Randall Collins van de universiteit van Pennsylvania, om hier een blik te geven op een deel van de inhoud en op het belang ervan voor het denken over onder meer het sociale web en de rol van individuen, groepen en organisaties.

Read More

publieksparticipatie

Dat de traditionele communicatie voor een goed deel vervangen moet worden door de ‘nieuwe’ communicatie (luisteren, delen en activeren), daarvan zijn veel overheden nu wel overtuigd. Zij doen goede pogingen om de overstap te maken van de hiërarchische communicatie naar het ‘laten communiceren’: ervoor zorgen dat de boodschap gedeeld en gedragen wordt, en deelnemen aan de communicatie erover.

Diezelfde stap is ook nodig voor hun beleid. Veel overheden denken nog in ‘opgelegd beleid’: van bovenaf en hiërarchisch, georganiseerd in wetten, regels, besluiten en verordeningen. En dat terwijl er zo veel kansen zijn om beleid te ontwikkelen dat gedragen wordt door de betrokkenen, eenvoudigweg omdat zij er zelf uitdrukkelijk om vragen…

Read More

losser

De burgemeester is de persoon bij uitstek om bij crises en rampen op te treden als boegbeeld voor de lokale samenleving en media. Dat staat in de derde editie van de ‘Handreiking Bestuurlijke aandachtspunten bij crises’ (augustus 2013) van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. De burgemeester moet niet alleen leiding geven aan het crisisteam, maar ook de communicatie verzorgen,  tijdens en na de crisis of ramp.

Opvallend is dat de handreiking relatief weinig aandacht besteedt aan de sociale media. Dat is jammer, omdat niet alle burgemeesters het DNA hebben van Michael Sijbom, burgemeester van Losser en voorbeeld van een burgervader die de sociale media ten volle benut.

Read More