donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren

7 kansen voor social media bij vastgoedsites

'We willen zo graag vertellen wat ons aanbod is ("Als je het eenmaal ziet, dan ben je echt verkocht") maar onze oude manier van marketing voldoet niet meer. Hoe betrekken we onze klanten toch bij ons aanbod? Ja, we weten het: social media. Maar hoe?'

Dat is een veelgehoorde vraag van marketeers in de vastgoed- en makelaarswereld. Het antwoord is eenvoudig: vraag een 'head of twitter' om tijdelijk aan het stuur te zitten voor de social media. Maar wat zijn de aandachtspunten waar je dan op moet letten?

Hier een aanzet, in 7 kansen. Volg de pijlen…

Read More

Het is een kleine wereld

Yahoo onderzoekt de stelling dat iedereen iedereen via bekenden kan bereiken in zes stappen: het Small World Experiment. Een stelling die tot nu toe nog niet bevestigd noch ontkracht werd.

Ik doe mee.

Read More

5 stappen voor service in social media

Het komt voor dat zelfs de beste service provider een steekje laat vallen. Dagenlang probeerde ik een fout functionerend account bij Bufferapp te laten repareren. Via mail deed ik oproepen. En dat was misschien wel mijn fout.

Als routinier op Twitter reageerden de jongens van Bufferapp eerst niet, later niet adequaat op de vraag via de mail. Het probleem bleef bestaan. Daarom zette ik de volgende stappen. Met succes.

Read More

You're framed - ga niet te ver

Framing is heel gebruikelijk in de communicatie, en vooral heel populair in de politiek en de reclame. Met framing plaats je een denkraam rond je boodschap. Een voorbeeld: milieubewust handelen propageren met als doel de filekilometers terug te brengen. Dus niet: "voorkom files, neem het ov". Maar: "spaar het milieu, neem het ov".

Een heel effectieve en vaak ook acceptabele manier om mensen te overtuigen. Ook bij de inzet van social media is framing heel nuttig. Een community rond een persoon of een bedrijf zal immers minder snel op stoom komen dan een community rond een thema waaraan het bedrijf of de persoon zich verbindt.

Voorwaarde is wel dat er 'oprecht' geframed wordt: op zo'n wijze dat mensen zich niet gemanipuleerd voelen. En dat gaat wel eens mis...

Read More

twitterfeedbackloop2

(Illustratie: www.phillustrations.com)

'Zo', zei de ene socialmediaexpert tevreden tegen zichzelf terwijl hij met een vette enter een nieuwe regel toevoegde aan zijn automatische twitterconstructie, 'nu krijgt iedereen die mijn tweet retweet daarvoor automatisch een bedanktweet.'

Read More

vanitas

Bloggen zorgt voor meer verkeer en meer omzet, dat lijkt wel vast te staan. Voor zakelijke blogs met een persoonlijke invalshoek lijkt dat nog meer op te gaan. Daarom overwegen sommige directeuren van grotere ondernemingen zelf te gaan bloggen, met hulp van medewerkers die meeschrijven.

Wat zijn de voor- en nadelen van bloggen onder je eigen naam, terwijl je ook anderen laat meeschrijven onder jouw naam? Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn: herkenbaarheid, concentratie van de aandacht en gemak bij het contact dat er wellicht op volgt. Een afweging.

Read More

Twee Facebook-trends om rekening mee te houden

Volgens Jim Belosic, van ShortStack, gebruiken meer en meer bedrijven hun Facebook-pagina nadrukkelijker dan hun eigen, traditionele website. De mogelijkheden voor sharing, commenting en liking die Facebook biedt, moeten op de eigen website vaak nog een plek vinden. Terwijl het bereik van de Facebook-pagina veelal veel groter is dan het bereik van de eigen website.

Deze trend wordt ondersteund door de liefde van bezoekers voor eigen online acties die de social media mogelijk maken. En waar vind je nu meer getuigenissen over een product of een dienst, op de Facebook-pagina of op de website erover? Op de website vind je nog steeds de feitelijke informatie en de traditionele functionaliteit. Zo vullen beide elkaar goed aan.

De andere trend is die van de geheime pagina's...

Read More

Google helpt, maar beperkt ons ook

Twee maanden geleden deed ik een 'crowdsource' naar de invloed van Google's Filterbubble: lopen de zoekresultaten voor dezelfde zoekopdracht nu werkelijk van persoon tot persoon uiteen?

Dank allen die hun zoekresultaten inzonden! De eerste analyse gaf aan dat er inderdaad grote verschillen zijn tussen de zoekresultaten van persoon tot persoon. Zoals Elis Pariser al stelde in zijn TED-talk.

Bij de verdere uitwerking van de resultaten stuitte ik op de website dontbubble.us. Deze ontmoedigde mij de diepgaandere analyse van de crowdsource-resultaten snel ter hand te nemen. Lees hier waarom.

Read More