donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren

Wie een Zwerm kan Bewegen

Principes, praktijk en prototypes voor het sociale web

Een boek door Rijk Willemse, voor medewerkers, adviseurs, bestuurders, ambtenaren en ondernemers die in hun werk met het sociale web te maken krijgen. 

 

wezkb-omslag3d 2
Door Rijk Willemse, LaVerbe

Aanwijzingen voor:

  • Invloed in het sociale web
  • De praktijk bij overheden en bedrijven
  • Succesvolle samenwerking
  • Opzetten van een socialemedia-infrastructuur
  • Marketing en PR

Voor onder meer:

  • Communicatiemedewerkers
  • Beleidsambtenaren
  • Ondernemers
  • Bestuurders
  • Wetenschappers

Download hier gratis het boek Wie een zwerm kan bewegen.  
(94 pagina's, pdf 4,3 MB). 

Let op: download op iPad en iPhone levert voor sommigen een probleem op. Tip: installeer eerst de iBooks-app.

 

Zoekresultaten, je moet er wel oog voor hebben

Vinden wat je niet zoekt, dat heet serendipiteit. Ook als je niet vindt wat je zoekt.

Zo vond onderzoeker Alexander Fleming een hinderlijke schimmel die zijn bacteriekweekjes telkens weer doodden: penicilline. En het theezakje, dat eerst als alternatieve verpakking voor thee werd gebruikt, omdat metaal te duur werd, en door onwetendheid meeging bij het theezetten. Of de lijm van onze Post-its, die aanvankelijk werd afgekeurd omdat ie niet goed hechtte… 

Wat betekent dat voor ons, als vrienden van Google?

Read More

We zijn allemaal Twitterspreeuwen

Trends, tips en tools voor de social media

Een boek door Rijk Willemse, voor medewerkers, adviseurs, bestuurders, ambtenaren en ondernemers die in hun werk met social media te maken krijgen. Voor hen bevat het een visie op de grondslagen (Trends), handige aanwijzingen voor de praktijk (Tips) en instrumenten voor de social media (Tools).

Wat mensen ervan zeggen op Twitter

Social media gebruiken voor je werk?Door Rijk Willemse, LaVerbe

Aanwijzingen voor:

  • Succesvolle toepassing social media
  • Onlinereputatiemanagement
  • Succesvolle online marketing
  • Vergroting van draagvlak
  • Verborgen eigenaarschap

Voor onder meer:

  • Communicatiemedewerkers
  • Beleidsambtenaren
  • Ondernemers
  • Bestuurders
  • Wetenschappers

Download hier gratis het boek We zijn allemaal Twitterspreeuwen  
(104 pagina's, pdf 5 MB). 

Let op: download op iPad en iPhone levert voor sommigen een probleem op. Tip: installeer eerst de iBook-app.

Social media bij huurachterstand

Huurders met financiƫle problemen zijn goed te benaderen met sociale media en een interactieve website. Maar dat gebeurt nu nog weinig, zo blijkt uit een kort onderzoekje via Google. Hoe zet je als corporatie deze middelen optimaal in?

(Verschenen in Aedes-magazine 5/2011)

Read More

Dat was een vraag op het LinkedIn-discussieforum SocialeMedianNL. Mijn antwoord: Die mensen bereik je het best op de plekken waar zij zich graag ophouden. Dat lijkt een inkoppertje, maar het is voor velen een belangrijke perspectiefverschuiving.

Read More

Passie als sleutel voor authentieke aandacht op het web

Begin dit jaar deed TED-official Chris Anderson een oproep: wat zijn de eigenschappen van waardevolle commercials? Zijn oproep inspireert tot verdieping van de manier waarop we op het web omgaan met bezoekers. Hoe kun je echte betrokkenheid genereren? Een synopsis.

Read More

Social media horen onder beheer van de medewerkers

De website van een bedrijf of organisatie werd van oorsprong beheerd door de mensen van ICT, de 'elektrische jongens'. Dat kon je goed zien. Technologisch ogende maar vaak ontoegankelijke sites waren het vaak in die begindagen.  Ze functioneerden uitstekend, maar de communicatieve waarde en de vormgeving lieten nogal eens te wensen over. Dat was per slot van rekening niet het vak van de elektrische jongens.

Read More

Geef medewerkers toestemming en eigenaarschap voor social media

De manier waarop bedrijven en organisaties met hun klanten en relaties omgaan verandert ingrijpend. Van zenden, via reageren naar luisteren en meedoen aan de conversatie. Daarbij past een strategie voor omgang met social media. Maar ook voor hoe de eigen medewerkers daarin meedoen.

't Is wel vreemd dat medewerkers de telefoon mogen opnemen en mails mogen beantwoorden, klanten mogen begroeten en mogen helpen met hun problemen, en dat ze tegelijkertijd geen bijdragen mogen leveren aan de conversatie met de klanten via Twitter, Facebook, Vimeo, Flickr enzovoort.

Read More