Sociale media - Overzicht
De artikelen en blog-posts over sociale media
Wie een Zwerm kan BewegenPrincipes, praktijk en prototypes voor het sociale webEen boek door Rijk Willemse, voor medewerkers, adviseurs, bestuurders, ambtenaren en ondernemers die in hun werk met het sociale web te maken krijgen.
|
|
Aanwijzingen voor:
|
Voor onder meer:
|
Download hier gratis het boek Wie een zwerm kan bewegen. Let op: download op iPad en iPhone levert voor sommigen een probleem op. Tip: installeer eerst de iBooks-app.
|
Vinden wat je niet zoekt, dat heet serendipiteit. Ook als je niet vindt wat je zoekt.
Zo vond onderzoeker Alexander Fleming een hinderlijke schimmel die zijn bacteriekweekjes telkens weer doodden: penicilline. En het theezakje, dat eerst als alternatieve verpakking voor thee werd gebruikt, omdat metaal te duur werd, en door onwetendheid meeging bij het theezetten. Of de lijm van onze Post-its, die aanvankelijk werd afgekeurd omdat ie niet goed hechtte…
Wat betekent dat voor ons, als vrienden van Google?
We zijn allemaal TwitterspreeuwenTrends, tips en tools voor de social mediaEen boek door Rijk Willemse, voor medewerkers, adviseurs, bestuurders, ambtenaren en ondernemers die in hun werk met social media te maken krijgen. Voor hen bevat het een visie op de grondslagen (Trends), handige aanwijzingen voor de praktijk (Tips) en instrumenten voor de social media (Tools). |
Door Rijk Willemse, LaVerbe |
Aanwijzingen voor:
|
Voor onder meer:
|
Download hier gratis het boek We zijn allemaal Twitterspreeuwen Let op: download op iPad en iPhone levert voor sommigen een probleem op. Tip: installeer eerst de iBook-app. |
Huurders met financiƫle problemen zijn goed te benaderen met sociale media en een interactieve website. Maar dat gebeurt nu nog weinig, zo blijkt uit een kort onderzoekje via Google. Hoe zet je als corporatie deze middelen optimaal in?
(Verschenen in Aedes-magazine 5/2011)
Begin dit jaar deed TED-official Chris Anderson een oproep: wat zijn de eigenschappen van waardevolle commercials? Zijn oproep inspireert tot verdieping van de manier waarop we op het web omgaan met bezoekers. Hoe kun je echte betrokkenheid genereren? Een synopsis.
De website van een bedrijf of organisatie werd van oorsprong beheerd door de mensen van ICT, de 'elektrische jongens'. Dat kon je goed zien. Technologisch ogende maar vaak ontoegankelijke sites waren het vaak in die begindagen. Ze functioneerden uitstekend, maar de communicatieve waarde en de vormgeving lieten nogal eens te wensen over. Dat was per slot van rekening niet het vak van de elektrische jongens.
De manier waarop bedrijven en organisaties met hun klanten en relaties omgaan verandert ingrijpend. Van zenden, via reageren naar luisteren en meedoen aan de conversatie. Daarbij past een strategie voor omgang met social media. Maar ook voor hoe de eigen medewerkers daarin meedoen.
't Is wel vreemd dat medewerkers de telefoon mogen opnemen en mails mogen beantwoorden, klanten mogen begroeten en mogen helpen met hun problemen, en dat ze tegelijkertijd geen bijdragen mogen leveren aan de conversatie met de klanten via Twitter, Facebook, Vimeo, Flickr enzovoort.