maandag, 16 juli 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren

losser

De burgemeester is de persoon bij uitstek om bij crises en rampen op te treden als boegbeeld voor de lokale samenleving en media. Dat staat in de derde editie van de ‘Handreiking Bestuurlijke aandachtspunten bij crises’ (augustus 2013) van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. De burgemeester moet niet alleen leiding geven aan het crisisteam, maar ook de communicatie verzorgen,  tijdens en na de crisis of ramp.

Opvallend is dat de handreiking relatief weinig aandacht besteedt aan de sociale media. Dat is jammer, omdat niet alle burgemeesters het DNA hebben van Michael Sijbom, burgemeester van Losser en voorbeeld van een burgervader die de sociale media ten volle benut.

Read More

Sturen met sociaal kapitaal op maatschappelijke energie

zdwdh5

Een publicatie van Roel During (Alterra) en Rijk Willemse (LaVerbe)

In dit essay gaan we na hoe burgerinitiatieven zijn ingebed in sociale-media-communicatiepraktijken en welke nieuwe mogelijkheden dit kan bieden voor het beleid inzake krimp. Hiervoor hebben we onderzoek gedaan, waarbij in de pilotgebieden Burgerschap in Krimp van BZK en de Landelijke Vereniging van Kleine Kernen (LVKK) is gekeken naar discussies over krimp en zelforganisatie.

Read More

geencommentaar

Gert-Jan Ludden, projectleider OTO, schrijft in de nieuwsbrief van project Simultaan [1]: ‘We moeten naar een meer gestructureerde voorbereiding op crisissituaties’. Daarbij is een kwaliteitskader van groot belang, waarin staat wat minimaal moet worden geregeld en wie daarbij welke rol heeft. ‘Met dit kwaliteitskader zijn we de vrijblijvendheid voorbij’.

In dat kwaliteitskader zullen de sociale media ook een plek moeten krijgen. Of preciezer: daarin moet staan hoe organisaties en overheden tijdens crises en rampen kunnen luisteren, delen, en activeren, onder meer met hulp van de sociale media.

Read More

decentralisaties in samenhang

De komende veranderingen voor gemeenten zijn ongekend. Het Rijk decentraliseert zijn taken, met flinke kortingen om het systeem betaalbaar te houden. De gemeenten gaan deze taken uitvoeren. Een flinke organisatorische en communicatieve uitdaging.

Read More

 e-magazine Oss

Het papieren magazine is vaak omslachtig en duur. Sommigen zeggen dat het niet meer van deze tijd is. Een goede aanleiding om een alternatief te bekijken: het e-magazine.

LaVerbe ontwikkelde een format voor een e-magazine dat onder andere gebruikt wordt door de Gemeente Oss om het eigen personeel te informeren: kaleidosscoop.oss.nl

Read More

opaipad

Organisaties die zich (mede) richten op ouderen – zoals verzorgingshuizen, welzijnsinstellingen voor ouderen, dorpsraden et cetera - communiceren veelal nog steeds voornamelijk met nieuwsbrieven, website en brochures, om het maar eens heel voorzichtig te formuleren.

Read More

tweedeplaats

Er zijn veel mensen die de aandacht voor de sociale media overdreven vinden en die er argwanend tegenover staan. Terecht. Want zoveel aandacht verdienen de sociale media niet; ze horen op de tweede plaats.

Op de eerste plaats horen de doelstellingen.

Read More

vierkantemeloenenSM

Een bedrijf wil zijn aanbod meer onder de aandacht brengen. Mensen die op zoek zijn naar dat aanbod, komen nu niet bij het bedrijf terecht. Bovendien wil het bedrijf in algemene zin beter gevonden worden op het web.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de koppeling tussen het aanbod van een organisatie en de organisatie zelf versterkt wordt? En, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de organisatie beter wordt gevonden op het web?

Read More