Trends - Overzicht
De artikelen en blog-posts over trends in de social media
Trends
Brian Solis van de Altimeter Group, een productief en gezien onderzoeksbureau, loopt voorop als het gaat om inzichten in en publicaties over de nieuwe media. Hij schreef onder meer het boek The End of Business as Usual en hij sprak dit opmerkelijke advies uit op de Social Media iCommerce Marketing Summit afgelopen juli in Amsterdam.
Bart Gremmen is buitengewoon hoogleraar ethiek in levenswetenschappen aan de Wageningen University. Gremmen waarschuwt voor het waardensysteem van de sociale media.
Is dat wel terecht? Moeten we oppassen voor de sociale media? Of moeten we oppassen voor sommige mensen die de sociale media gebruiken?
Waarde collega,
Dank voor je snelle reactie op mijn leessuggestie. Ik kon het niet laten om jouw kwalificatie van 'ongenuanceerd' over het artikel 'Marketing is Dead' door Bill Lee van de Lee Consulting Group in de Harvard Business Review snel nogmaals te checken. Want - inderdaad - het is nogal een uitspraak, dat de marketing dood is...
Je geeft bij wijze van 'ander perspectief' een artikel uit de Ad Contrarian, waarvan ik de schrijver maar niet kan ontdekken: Marketing's New Fundamentalist, dat met forse taal en scheldwoorden ('dimwit evangelists') probeert Bill Lee te beschuldigen van arrogantie en bijziendheid. Ik leg beide argumentaties even naast elkaar.
Wat is nu precies de opbrengst van de inzet van social media? Daarop hebben de deskundigen nog geen antwoord. Het is een lastige, vage vraag, waarvan vaak ronduit wordt gezegd dat deze niet te beantwoorden is.
Is het dan wel de goede vraag?
Wie mijn website vanaf nu voor de eerste keer bezoekt, krijgt een hinderlijke gele melding te zien over het gebruik van 'cookies'. Die melding gaat pas weg na aanvinken van het akkoord en een klik op 'ga door'.
Melding en vraag om toestemming zijn sinds enige tijd wettelijk verplicht; er staat een boete op het niet toepassen ervan.
Het IOC moedigt deelnemers en geaccrediteerde personen aan om tijdens de Olympische Spelen comments te posten op socialmediaplatforms en websites, en om te twitteren. De “IOC Social Media, Blogging and Internet Guidelines” stellen daaraan echter wel enkele beperkingen.
We wisten het al, maar nu geeft onderzoek het ook aan: B2B-klanten zijn allang aan het inkopen voordat de leveranciers met hun verkoop begonnen zijn. Dat geeft een uitgebreid vijfjarig onderzoek van adviesbureau CEB aan.
Dat betekent dat klanten niet meer het advies nodig hebben waar de leveranciers zich zo in hebben bekwaamd. Klanten hebben het probleem vaak zelf al helemaal opgelost en hebben alleen nog de beoogde oplossing nodig. Een les voor leveranciers en adviseurs in de B2B-markt.
De brainstorm is uit. Tenminste, als we Susan Cain in de New York Times en Jonah Lehrer in de New Yorker moeten geloven. Mensen zijn creatiever als ze alleen mogen opereren. Brainstormen zou de kracht van de groep niet ontketenen, maar juist elk individu minder creatief maken. Omdat brainstormen ‘groupthink’ zou bevorderen.
Vijay Govindarajan en Jay Terwilliger geven in hun artikel in de Harvard Business Review aan dat brainstormen zonder groupthink toch goed mogelijk is.