donderdag, 18 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Trends - Overzicht

De artikelen en blog-posts over trends in de social media

Social media: na de utopieën, nu realisme

Evgeny Morozov, schrijver van The Net Delusion, zet ons weer met beide benen op de grond als het om de reikwijdte en de kracht van social media gaat. Na de visionaire utopieën en de rampenscenario's die horen bij elke nieuwe vinding is het nu tijd voor realisme.

Read More

Verdwijnt het leerboek?

Het leerboek dreigt te verdwijnen. De elektronische leeromgeving en de initiatieven van gedreven docenten en kennisorganisaties (kennisnet, digischool, wikiwijs et cetera) zorgen ervoor dat het aanbod van leerstof voor primair en voortgezet onderwijs enorm is.

Dat aanbod is ook zeer divers en vaak zeer uiteenlopend van kwaliteit. Bovendien is de ordening telkens weer verschillend. Je moet maar net vinden wat bij jou past...

Read More

Buy.ology of gezond verstand?

In het boek Buy.ology beschrijft Martin Lindstrom hoe onze hersenen reageren op logo's van bekende merken. Hij laat zien dat 'neuromarketing' een manier is om erachter te komen wat mensen wensen.

Hij stelt dat ongeveer 90% van het koopgedrag zich op onbewust niveau afspeelt. En hij geeft marktonderzoekers een instrument waarmee ze nu eindelijk echt kunnen meten welke marketingstrategie en welke advertenties werken. Via MRI-scans.

Read More

Freinet - Social Media: van toverwoord naar didactisch middel

De Franse onderwijzer Célestin Freinet (1896-1966) introduceerde de drukpers als centraal middel in de pedagogiek en de didactiek. Het communicatiemiddel bij uitstek waarmee de leerlingen met anderen contact legden, vastlegden en uitlegden wat ze leerden. Ongemotiveerde kinderen werden leergierig en actief. Hun cognitieve, affectieve en emotionele ontwikkeling kreeg een kader waarbinnen het aanbod van school een logische plek kreeg. De drukpers werd de motor voor betekenisvol onderwijs.

Read More

vind ik leuk

Facebook moet echt iets doen aan het 'like-icoontje'. Het uitgangspunt dat je iets kunt ondersteunen of propageren via een muisklik is natuurlijk goed. Het fundament van de social media.

Maar het leven doet zich natuurlijk veel genuanceerder voor dan je met de keuze tussen 'leuk' en 'niet leuk' kunt uitdrukken. Sommige dingen zijn gewoon niet leuk en toch het verspreiden waard.

Read More

watch this space

Google adverteert nu voor bewegend adverteren. Watch this space, heet het filmpje dat rechtsboven op mijn LinkedIn-pagina verschijnt. Alles wordt beter, mooier en toegankelijker, zegt het filmpje. Maar is dat wel zo?

Read More

informatie ordenen en toegankelijk maken

'You can have information or you can have a life, but you can't have both.' Dat is het motto van het nieuwste boek van Douglas Coupland, PlayerOne. Informatie of een leven, dat is de keuze.

Al sinds de middeleeuwen beklagen mensen zich over het teveel aan informatie, door de toename van geletterdheid, nieuwe uitvindingen als drukpers, stoomtrein, telegraaf, radio, tv, internet. Telkens weer duiken critici op die zeggen dat het slecht zou zijn voor het brein. Hoe zit dat?

Read More