dinsdag, 21 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Trends - Overzicht

De artikelen en blog-posts over trends in de social media

bewegend beeld zonder camera

Hoe maak je op een eenvoudige manier een animatie? Zonder camera, zonder ingewikkelde programma’s. Met eenvoudige handelingen. Een recept.

Benodigdheden

  • een tekenprogramma, bijvoorbeeld Paper53 op de iPad of Paint;
  • een grafisch opmaakprogramma, bijvoorbeeld Fireworks;
  • een screen-capture-programma, bijvoorbeeld Quicktime;
  • een image-viewer die meerdere afbeeldingen achter elkaar kan tonen, bijvoorbeeld Voorvertoning, een Adobe viewer of Powerpoint;
  • eventueel een afbeelding, bijvoorbeeld van internet geplukt.

Read More

dodo

Clay Shirky stelt in zijn blog “The End of Higher Education’s Golden Age” dat universiteiten en het hoger onderwijs perfect zijn aangepast aan een omgeving die niet meer bestaat, ondanks de video-colleges en de online toetsen waarmee ze werken.

Er is zoveel kennis online beschikbaar en studenten hebben zo’n grote voorsprong op hun docenten, bijvoorbeeld waar het sociale media, online bronnen en collaborative learning betreft, dat universiteiten en hogescholen beginnen te lijken op dinosauriërs vlak voor hun uitsterven.

Read More

paspoortcontrole

De tijd geeft je alle (eigen)wijsheid van de wereld. "Had nu toch maar opgetreden tegen dat rare veiligheidslek", is misschien een heel terechte opmerking. Over pakweg een paar maanden. Tijdverspilling blijft het. Dat vervangen van al die wachtwoorden van websites onder beheer. En dat wordt extra pijnlijk als het er veel zijn...

Hartepijn, dat krijg je ervan: Jammer dat we die tijd niet konden besteden aan iets nuttigs, iets opbouwends, iets waar we wat aan hebben.

Read More

Corporate communicatie sluit projectmatige aanpak niet uit

“Wij als grote organisatie herbergen vele organisatieonderdelen die ons beeld naar buiten vertroebelen omdat ze elk hun eigen (project)websites en ‑kanalen onderhouden, elk met een eigen uitstraling en doelstelling. Dat moet afgelopen zijn. Eigen (project)websites zijn vanaf nu verboden. We bouwen en onderhouden één grote website, waarbinnen de betreffende organisatieonderdelen en ‑projecten allemaal een eigen plek krijgen, uniform en volgens een nauwkeurig uitgedachte huisstijl, die differentiatie naar organisatieonderdeel en project toelaat. Onze afdeling communicatie onderhoudt deze website en zorgt voor een herkenbare positionering bij het plaatsen van content.”

Deze opvatting was een tiental jaren geleden best modern bij grote organisaties.

Read More

wageningen

Gisteren gaf ik een gastcollege 'Communication & Learning in the Digital Age' aan een groep internationale studenten Communication Science van de universiteit van Wageningen. Thema en centrale vraag: Hoe kan ik de grondslagen van de nieuwe communicatie - waar je heel goed sociale media voor kunt gebruiken - toepassen bij projecten om mensen te activeren?

Drie adviezen als 'wrap-up' van het college...

Read More

sumall1

Met SumAll krijg je een overzicht van jouw activiteiten op de social media en van de gevolgen daarvan voor het bezoek van bijvoorbeeld jouw blog of jouw website. Dit alles in een goed toegankelijk en overzichtelijk, zelf samen te stellen dashboard.

Een tool waar ik altijd al naar uitzag.

Read More

Hoger onderwijs als Witte Villa

Horeca- en eventgelegenheid De Witte Villa in park Sonsbeek is dicht. Het is een plek die iedere Arnhemmer kent, maar waar eigenlijk niemand komt. Ondanks de prachtige ligging in het grote stadspark Sonsbeek. Ondanks de massa's mensen die vaak rond de villa in het gras picknicken. Het lukte de uitbaters niet om de tent draaiende te houden.

Een leerzaam moment voor grote organisaties (universiteiten, hogescholen?) die zich willen verhouden tot de verander(en)de samenleving en hun publiek.

Read More

publieksparticipatie

Dat de traditionele communicatie voor een goed deel vervangen moet worden door de ‘nieuwe’ communicatie (luisteren, delen en activeren), daarvan zijn veel overheden nu wel overtuigd. Zij doen goede pogingen om de overstap te maken van de hiërarchische communicatie naar het ‘laten communiceren’: ervoor zorgen dat de boodschap gedeeld en gedragen wordt, en deelnemen aan de communicatie erover.

Diezelfde stap is ook nodig voor hun beleid. Veel overheden denken nog in ‘opgelegd beleid’: van bovenaf en hiërarchisch, georganiseerd in wetten, regels, besluiten en verordeningen. En dat terwijl er zo veel kansen zijn om beleid te ontwikkelen dat gedragen wordt door de betrokkenen, eenvoudigweg omdat zij er zelf uitdrukkelijk om vragen…

Read More