donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Trends - Overzicht

De artikelen en blog-posts over trends in de social media

Cyprian Koscielniak
(Illustratie: Cyprian Koscielniak)

Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, en Capital D, een Eindhovens designplatform, schreven in de zomer van 2012 een wedstrijd uit: ‘het bedenken en uitwerken van concepten ter verbetering van in het bijzonder het Eindhovense straatleven en de openbare ruimte’. De winnaar mocht het ontwerp uitvoeren, maar moest daarvoor het prijsgeld (10.000 euro) gebruiken. Gratis ontwerp, dus.

Read More

Partituur

Veel wetenschappers waarderen en gebruiken blogs, online discussiefora en netwerksites om wereldwijd kennis te delen met collega’s. En om kennis op te doen. Social media helpen hen bij het delen van informatie, bij het netwerken en bij het deelnemen aan discussies.

Wat zijn hun platforms en hun tools? En hoe schakelen zij niet-wetenschappers in? En wat zijn de dilemma’s voor wetenschappers om voluit te gaan op de social media?

Read More

Van sales naar sharing

Begin 2010 trof mij een uitspraak van blogster Justine Lee Musk: ‘Remember that social media is about connecting with people and providing value for others, not selling and promoting yourself. Or rather: you sell and promote yourself through providing value for others.’ Enkele overwegingen uit de ‘oude doos’, die ik daarbij destijds noteerde. Dat mag wel, zo aan het einde van het jaar bijna drie jaar later, of niet?

Read More

Echt verbinden begint met het hart

Besluiten nemen we met onze buik, met ons gevoel. Dat is het gebied zonder woorden, waar ons gedrag en onze opvattingen leven. Met zijn ‘Golden Circle’ legt Simon Sinek uit hoe dat werkt. Dat echte verbindingen tot stand komen via de intuïtie, het geloof, het hart. Of zoals hij het zegt: via het ‘waarom’.

Read More

stop-drowning-in-email

"Het grootste deel van mijn werkdag bestaat uit het werkwerken van e-mail. Antwoorden geven op vragen van onze leden, over de thema's en de werkwijzen die wij willen uitdragen. Want, wij zijn een vraaggestuurde organisatie die ondersteuning biedt."

Wie herkent deze uitspraak niet? Er zijn nog velen die zo werken...

Read More

loslaten

Met de ingrijpende veranderingen veranderingen in communicatieland komt een nieuw begrip op de agenda: 'laten'. Communiceren wordt 'laten communiceren'. Brand design wordt 'brand experience design'. Communicatie wordt 'conversatie'. Doelgroep wordt 'community'.

Read More

flow jan bommerez

Flow ontstaat als denken en intuïtie elkaar ontmoeten, elkaar versterken en versmelten. Zoals kleine kinderen dat van nature hebben. Het is een bron voor verbindingen en eindeloze energie.

De sociale media faciliteren flow, voor wie dat wil. Op een wijze die tot nu toe onbekend was: over grote afstanden en met onverwachte, gemakkelijk bereikbare deelnemers.

Read More

me-we

Projectteams van overheden die sturen op samenwerking staan voor belangrijke uitdagingen. Zeker waar het gaat om de taken en de rollen van de eigen organisatie, en om de communicatiestructuur (denk aan een alternatief voor het aloude ‘zenden’).

De rol van het projectteam als facilitator, coördinator, belangenbehartiger en als partij die externe financiering kan organiseren, vraagt om aandacht. Partijen zoeken bijvoorbeeld vaker zelf vaker de samenwerking op, of laten belangrijke thema’s juist liggen.

Read More