zaterdag, 16 december 2017
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Tutorials - Overzicht

De artikelen en blog-posts met handige tips en trucs

informeren en presenteren

computerpublieksm

Sociale media en hoger onderwijs staan stevig in de belangstelling. Sommigen beantwoorden de vraag wat er in de sociale media óver het hoger onderwijs wordt gezegd, en hoe veel en hoe vaak onderwijsinstellingen het onderwerp van social-media-gesprekken zijn.

Minder lezen we over hoe de sociale media ín het hoger onderwijs toegepast (kunnen) worden.

Read More

8 vragen door 2 studenten

Een vraaggesprek met twee studenten die een onderzoek doen naar de effectiviteit van de social media.

1. Wat is jouw visie over het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
Social media kunnen de marketing ondersteunen en ze kunnen bijdragen aan de branding van een merk of een bedrijf. We weten dat klanten hun aankoopbeslissing voornamelijk doen op grond van aanbevelingen van vertrouwden en op grond van eigen onderzoek. Social media kunnen daarin een rol spelen: overdragen van aanbevelingen en presentie in de zoekresultaten (die beter wordt door sharing). Valkuil: bedrijven gebruiken de social media om te zenden of uitsluitend om marketing te bedrijven.

Read More

crash-course

Beste,

Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More

Tools voor social-media-onderzoek

Als je onderzoek doet naar sociale interacties en ontwikkelingen rond een thema is Google vaak alleen nog maar het begin. Om uit te vinden wat er op de social media gebeurt rond jouw merk, jouw bedrijf of een thema dat je interesseert, heb je aanvullende instrumenten nodig.

Gereedschappen die onderzoek via en op de social media kunnen ondersteunen zijn er veel. Zoveel, dat selectie nodig is. Ik doe een poging.

Read More

Hoe social media media effectief inzetten voor marketing?

Facebook en Twitter zijn goede hulpmiddelen voor marketing. Dat weten we. Maar, voortdurend je eigen product of dienst aanprijzen via deze kanalen, dat gaat niet werken. Dat werkt eerder tegen je.

Hoe gaan succesvolle marketeers dan om met de social media? Hoe bekeren zij volgers tot afnemers? Alicia Cowan van Dig.it.all geeft hierop haar visie in haar blogpost op Buffferapp.com. Een goed uitgangspunt, dat wel enige nuance nodig heeft.

Read More

Vier adviezen voor Twitterende politici

Het rapport ‘Vertrouwen op democratie’ van de Raad voor het openbaar bestuur uit 2010, stelt dat de politiek nog denkt vanuit een hiërarchische samenleving. En dat terwijl de samenleving een horizontaal geheel van netwerken van mondige burgers is. Er moeten nieuwe verbindingen komen tussen de verticale politiek en de horizontale samenleving.

Read More

Social media: 7 lessen van een community manager

Hoe moet je de social media inzetten als community manager voor een merk? Online marketeer Richard Meyer schrijft erover op newmediaandmarketing.com.

Het blijkt een evenwichtsoefening, balanceren tussen marketing en conversatie.

Read More