maandag, 21 augustus 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Tutorials - Overzicht

De artikelen en blog-posts met handige tips en trucs

Vier adviezen voor Twitterende politici

Het rapport ‘Vertrouwen op democratie’ van de Raad voor het openbaar bestuur uit 2010, stelt dat de politiek nog denkt vanuit een hiërarchische samenleving. En dat terwijl de samenleving een horizontaal geheel van netwerken van mondige burgers is. Er moeten nieuwe verbindingen komen tussen de verticale politiek en de horizontale samenleving.

Read More

Hoe social media media effectief inzetten voor marketing?

Facebook en Twitter zijn goede hulpmiddelen voor marketing. Dat weten we. Maar, voortdurend je eigen product of dienst aanprijzen via deze kanalen, dat gaat niet werken. Dat werkt eerder tegen je.

Hoe gaan succesvolle marketeers dan om met de social media? Hoe bekeren zij volgers tot afnemers? Alicia Cowan van Dig.it.all geeft hierop haar visie in haar blogpost op Buffferapp.com. Een goed uitgangspunt, dat wel enige nuance nodig heeft.

Read More

8 vragen door 2 studenten

Een vraaggesprek met twee studenten die een onderzoek doen naar de effectiviteit van de social media.

1. Wat is jouw visie over het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
Social media kunnen de marketing ondersteunen en ze kunnen bijdragen aan de branding van een merk of een bedrijf. We weten dat klanten hun aankoopbeslissing voornamelijk doen op grond van aanbevelingen van vertrouwden en op grond van eigen onderzoek. Social media kunnen daarin een rol spelen: overdragen van aanbevelingen en presentie in de zoekresultaten (die beter wordt door sharing). Valkuil: bedrijven gebruiken de social media om te zenden of uitsluitend om marketing te bedrijven.

Read More

Social media: 7 lessen van een community manager

Hoe moet je de social media inzetten als community manager voor een merk? Online marketeer Richard Meyer schrijft erover op newmediaandmarketing.com.

Het blijkt een evenwichtsoefening, balanceren tussen marketing en conversatie.

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More

Bloggen? Gebruik OBAMA

Elke dag een blog schrijven, dat is niet voor velen weggelegd. Tijd en inspiratie ontbreken. Maar ook een technische handgreep ontbreekt vaak: hoe pak je een blog aan?

Ik adviseer het OBAMA-model. Dat biedt houvast en zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste aanleiding kan inspireren tot een moeiteloos en snel schrijfproces.

Read More