zaterdag, 16 december 2017
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Tutorials - Overzicht

De artikelen en blog-posts met handige tips en trucs

informeren en presenteren

lvb creeer

Als je een bedrijfspagina op LinkedIn hebt, bestaat er sinds april dit jaar een nieuwe optie: showcases. Deze optie komt in plaats van Products en Services... Je kunt er tien aanmaken. Hoe doe je dat?

Ik laat zien aan de hand van een voorbeeld hoe je showcase-pagina's kunt maken die gekoppeld zijn aan de 'company'-pagina van het bedrijf op LinkedIn. In dit geval de bedrijfspagina van LaVerbe

Read More

losser

De burgemeester is de persoon bij uitstek om bij crises en rampen op te treden als boegbeeld voor de lokale samenleving en media. Dat staat in de derde editie van de ‘Handreiking Bestuurlijke aandachtspunten bij crises’ (augustus 2013) van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. De burgemeester moet niet alleen leiding geven aan het crisisteam, maar ook de communicatie verzorgen,  tijdens en na de crisis of ramp.

Opvallend is dat de handreiking relatief weinig aandacht besteedt aan de sociale media. Dat is jammer, omdat niet alle burgemeesters het DNA hebben van Michael Sijbom, burgemeester van Losser en voorbeeld van een burgervader die de sociale media ten volle benut.

Read More

bewegend beeld zonder camera

Hoe maak je op een eenvoudige manier een animatie? Zonder camera, zonder ingewikkelde programma’s. Met eenvoudige handelingen. Een recept.

Benodigdheden

  • een tekenprogramma, bijvoorbeeld Paper53 op de iPad of Paint;
  • een grafisch opmaakprogramma, bijvoorbeeld Fireworks;
  • een screen-capture-programma, bijvoorbeeld Quicktime;
  • een image-viewer die meerdere afbeeldingen achter elkaar kan tonen, bijvoorbeeld Voorvertoning, een Adobe viewer of Powerpoint;
  • eventueel een afbeelding, bijvoorbeeld van internet geplukt.

Read More

geencommentaar

Gert-Jan Ludden, projectleider OTO, schrijft in de nieuwsbrief van project Simultaan [1]: ‘We moeten naar een meer gestructureerde voorbereiding op crisissituaties’. Daarbij is een kwaliteitskader van groot belang, waarin staat wat minimaal moet worden geregeld en wie daarbij welke rol heeft. ‘Met dit kwaliteitskader zijn we de vrijblijvendheid voorbij’.

In dat kwaliteitskader zullen de sociale media ook een plek moeten krijgen. Of preciezer: daarin moet staan hoe organisaties en overheden tijdens crises en rampen kunnen luisteren, delen, en activeren, onder meer met hulp van de sociale media.

Read More

demosthenes

Een goede brief, mail of memo schrijven is voor velen lastiger dan ze zouden willen. Wat is de beste opbouw? Welke onderwerpen moeten er aan de orde komen? En in welke volgorde? Hoe breng je goed nieuws, slecht nieuws, een lastig verzoek? En wat moet je schrijven om de relatie goed te houden, ondanks de lastige boodschap?

Allemaal vragen waarmee de online Correspondentiehulp en de online Memohulp kunnen helpen. Twee online briefhulpen met aanwijzingen per type brief of memo. Geheel volgens de geldende normen voor correspondentie.

Read More

zienswijzen bult

Overheden die plannen maken, bijvoorbeeld voor hoe een gebied er uit gaat zien, moeten daarvoor te rade gaan bij het publiek: bij de burgers, de bedrijven en de belangenorganisaties (de drie b's). Eerst om gebruik te maken van hun meedenkracht, om samen te werken aan een breed gedragen plan.

Als het plan in concept gereed is, mag het publiek (weer de drie b's) aangeven of ze het ermee eens zijn. Zo niet, dan mag het publiek zogenaamde 'zienswijzen' indienen: suggesties, vragen en verzoeken tot wijziging van het plan. De betreffende overheid schrijft daarop een commentaarnota, waarin alle (vaak heel veel) zienswijzen beantwoord worden.

Een flinke klus, die om een slimme aanpak vraagt. Hoe?

Read More

publieksparticipatie

Dat de traditionele communicatie voor een goed deel vervangen moet worden door de ‘nieuwe’ communicatie (luisteren, delen en activeren), daarvan zijn veel overheden nu wel overtuigd. Zij doen goede pogingen om de overstap te maken van de hiërarchische communicatie naar het ‘laten communiceren’: ervoor zorgen dat de boodschap gedeeld en gedragen wordt, en deelnemen aan de communicatie erover.

Diezelfde stap is ook nodig voor hun beleid. Veel overheden denken nog in ‘opgelegd beleid’: van bovenaf en hiërarchisch, georganiseerd in wetten, regels, besluiten en verordeningen. En dat terwijl er zo veel kansen zijn om beleid te ontwikkelen dat gedragen wordt door de betrokkenen, eenvoudigweg omdat zij er zelf uitdrukkelijk om vragen…

Read More

vierkantemeloenenSM

Een bedrijf wil zijn aanbod meer onder de aandacht brengen. Mensen die op zoek zijn naar dat aanbod, komen nu niet bij het bedrijf terecht. Bovendien wil het bedrijf in algemene zin beter gevonden worden op het web.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de koppeling tussen het aanbod van een organisatie en de organisatie zelf versterkt wordt? En, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de organisatie beter wordt gevonden op het web?

Read More