maandag, 20 augustus 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Web - Overzicht

De artikelen en blog-posts over internet, websites en meer

online acteren

zien vliegen

Daniel DeNicola is professor en hoofd Filosofie op het Gettysburg College Pennsylvania en schrijver van “Understanding Ignorance: The Surprising Impact of What We Don’t Know” (2017). Hij stelt dat je niet het recht hebt zomaar te geloven wat je wilt. Hij schrijft erover op aeon.co.

Mogen we geloven wat we willen? Dat is de vraag die DeNicola stelt. Voorbeeld: “Ik heb het recht om te geloven dat klimaatverandering een broodje aap is.” Dat is iets anders dan “Ik heb het recht om te weten of klimaatverandering een broodje aap is”. Maar wat is het verschil?

Read More

Schermafbeelding 2016 03 31 om 17.02.16

Facebook heeft zaken aangepast. De optie "Facebook gebruiken als", om een pagina die ik beheer te beheren, is verdwenen. Ik krijg nu alleen de eigen status-updates te zien en kan het nieuwsoverzicht van statusupdates van alle "likers" niet meer bereiken. Ik kan bijvoorbeeld de pagina https://www.facebook.com/waddenseaportal/ niet meer behandelen als voorheen...

Read More

ondersteuning260

Agile werken en scrummen: uitgangspunten bij software- en webdevelopment. De Product Owner is als meewerkend voorman schakel tussen opdrachtgever en het team van webdevelopers.

De Product Owner heeft mandaat en kennis van zaken, maar kan vaak ook ondersteuning gebruiken. Vooral als het gaat om communicatie met de stakeholders.

Read More

spijker en hamer

Wie een nieuwe website wil voor zijn bedrijf, staat voor de keuze tussen de toepassing van een bestaand, open source systeem en een op maat gebouwd systeem. Zoals we zagen we in de vorige blog, zorgt het antwoord op de vraag "Hoe wil ik werken" voor verheldering.

Maar we kunnen nog een stapje verder achteruit doen en de focus verleggen van die website naar de positionering van het bedrijf en de wijze van communiceren die daarbij hoort. De vragen: "Wie zijn wij en waar gaan wij naartoe" bieden in dat geval verdere verheldering.

Read More

Hoe maak je een passende indeling voor jouw site

Bij het opzetten van een nieuwe of vernieuwde website moeten meestal heel veel gegevens geordend worden. Denk aan een online portaal voor het sociaal domein waarin allemaal regelingen toegankelijk moet worden gemaakt. Of een webwinkel van een bibliotheek waarin scholen educatief materiaal kunnen uitzoeken, reserveren en bestellen.

Het is zaak om de gegevens in te delen op een manier die voor de (be)zoeker overzichtelijk is, maar die ook hanteerbaar is voor de beheerder van de website. Hoe kun je dat het beste aanpakken en waar moet je op letten?

Read More

service design

Wil je een nieuwe website voor je bedrijf en sta je voor de keuze tussen de toepassing van een bestaand, open source systeem en een op maat gebouwd systeem? Bijvoorbeeld de keuze tussen een WordPress-site en een website die op maat wordt gemaakt door een webbouwer met het Symfony 2 framework?

Dan zul je in ieder geval twee afwegingen moeten maken die bepalend zijn voor de kosten, het onderhoudsgemak en de opbrengst, nu en straks.

Read More

bibliotheek20 260

De bibliotheek is in beweging. Dat kan iedereen zien. Ze ontwikkelde zich de afgelopen decennia van ‘uitleenbureau voor boek en plaat’ tot een organisatie die ook nog eens midden in de offline en online wereld staat.

Elke vestiging legt daarbij eigen accenten. Als thuisbasis voor de vrijwilligerscentrale, de wijkwinkel of de sociale teams. Als podium voor lezingen, optredens en exposities. Als expertisecentrum voor educatie, onderwijs en cursussen. Om maar eens enkele nieuwe rollen van Bibliotheek 2.0 te noemen.

Read More

rat

Bart Jacobs, hoogleraar Computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit leidde ons tijdens de Media Villa Arnhem van dinsdag 23 februari langs de vraagstukken van informatiebeveiliging en privacybescherming. Dank Bart Jacobs en dank gastheer en gespreksleider Marco Derksen voor een fantastische avond.

Inspirerend, vooral het dilemma tussen 'slimmeriken' en 'ratten'. Zijn die 'databrokers' die aan onze privégegevens verdienen nu slimme marketeers of gewetenloze knaagdieren?

Read More