vrijdag, 18 augustus 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Web - Overzicht

De artikelen en blog-posts over internet, websites en meer

Het is een kleine wereld

Yahoo onderzoekt de stelling dat iedereen iedereen via bekenden kan bereiken in zes stappen: het Small World Experiment. Een stelling die tot nu toe nog niet bevestigd noch ontkracht werd.

Ik doe mee.

Read More

Splash-pagina's zonder skip-intro

De home-pagina neemt in belang af. Het meeste verkeer naar de website landt op een andere pagina. Als de zoekmachines die andere pagina's goed geïndexeerd hebben, tenminste.

Nu we weten dat specifieke landingspagina's een krachtig middel zijn om gericht verkeer te genereren, kunnen we de home-pagina weer de nodige aandacht geven. En wel een speciaal type home-pagina: de zogenaamde 'splash'.

Read More

Google helpt, maar beperkt ons ook

Twee maanden geleden deed ik een 'crowdsource' naar de invloed van Google's Filterbubble: lopen de zoekresultaten voor dezelfde zoekopdracht nu werkelijk van persoon tot persoon uiteen?

Dank allen die hun zoekresultaten inzonden! De eerste analyse gaf aan dat er inderdaad grote verschillen zijn tussen de zoekresultaten van persoon tot persoon. Zoals Elis Pariser al stelde in zijn TED-talk.

Bij de verdere uitwerking van de resultaten stuitte ik op de website dontbubble.us. Deze ontmoedigde mij de diepgaandere analyse van de crowdsource-resultaten snel ter hand te nemen. Lees hier waarom.

Read More

Landingspagina's - krachtig en handig

Het begrip 'landingspagina' klinkt eenvoudiger dan het is. Wie voor een specifiek thema een online-campagne wil voeren op zijn website moet het begrip landingspagina begrijpen en in de praktijk kunnen brengen. Lees hier meer over de uitgangspunten voor theorie en praktijk, en over de bijna-dodelijke valkuilen.

Read More

Produceert Google solipsisten?

De eerste dagopbrengst van het onderzoek naar Google's filterbubble is groot. Meerdere tientallen screendumps kwamen binnen. En de bijdragen druppelen nog steeds binnen. Hartelijk dank daarvoor!

Niettemin tijd voor een eerste blik op de voorlopige resultaten! In de eerste afbeelding, hierboven, staat de verdeling van de eerste 'echte' url in de zoekresultaten van de Google-search naar 'Egypte'. Afgezien van de url's die verwijzen naar de advertenties. (De helft van de resultaten bevatten gesponsorde links, de andere helft niet.)

Read More

De homepage is uit, de landingspagina is in

Het is natuurlijk al lang duidelijk: de homepage is in veel gevallen niet de landingspagina. Goede Search Engine Optimalisation (SEO) en Google zorgen ervoor dat bezoekers vaak 'diep' in de website terechtkomen bij hun eerste bezoek. 

Dat maakt de aandacht voor de landingspagina urgent. En dat betreft dus niet alleen de homepage, maar ook inhoudsvolle, goed vindbare pagina's van de website die een belangrijke doorverwijzende functie hebben. Formstack maakte er een mooi plaatje van.

Read More

In de Matrix van Google

We hebben allemaal onze eigen waarneming, ook al kijken we naar die ene zaak waarvan wij denken dat we het allen op dezelfde manier waarnemen. Natuurlijk, er is een zekere overeenkomst tussen die uiteenlopende waarnemingen van dat ene ding. Die overeenkomst helpt ons wanneer we anderen de kleur 'rood' aanwijzen, of de weg naar het postkantoor, of een plek op het internet, om maar eens een paar mogelijke toepassingen te noemen. Toch is het boek dat ik lees, niet hetzelfde boek als het boek dat anderen lezen, ook al gaat het om dezelfde uitgave.

Eli Pariser, auteur van "The Filter Bubble" trekt deze opvatting door naar de zoekmachines, in zijn praatje voor TED. Een must-see.

Read More

Wie een Zwerm kan Bewegen

Principes, praktijk en prototypes voor het sociale web

Een boek door Rijk Willemse, voor medewerkers, adviseurs, bestuurders, ambtenaren en ondernemers die in hun werk met het sociale web te maken krijgen. 

 

wezkb-omslag3d 2
Door Rijk Willemse, LaVerbe

Aanwijzingen voor:

  • Invloed in het sociale web
  • De praktijk bij overheden en bedrijven
  • Succesvolle samenwerking
  • Opzetten van een socialemedia-infrastructuur
  • Marketing en PR

Voor onder meer:

  • Communicatiemedewerkers
  • Beleidsambtenaren
  • Ondernemers
  • Bestuurders
  • Wetenschappers

Download hier gratis het boek Wie een zwerm kan bewegen.  
(94 pagina's, pdf 4,3 MB). 

Let op: download op iPad en iPhone levert voor sommigen een probleem op. Tip: installeer eerst de iBooks-app.