maandag, 24 september 2018
Online Schrijfhulp
Vraag Rijk

Web - Overzicht

De artikelen en blog-posts over internet, websites en meer

online acteren

Inline ads? Clicksorrow
Dat websites geld verdienen door advertenties toe te laten op speciale plekken op hun pagina's, dat is gemeengoed. En dat die advertenties zich automatisch richten op de inhoud van de pagina verbaast niemand meer.

Maar nu sommige webredacteuren ervoor kiezen om ook advertenties toe te laten in de 'broodtekst', de kern van hun pagina's, is het tijd voor een uitspraak.

Read More

twitterfeedbackloop2

(Illustratie: www.phillustrations.com)

'Zo', zei de ene socialmediaexpert tevreden tegen zichzelf terwijl hij met een vette enter een nieuwe regel toevoegde aan zijn automatische twitterconstructie, 'nu krijgt iedereen die mijn tweet retweet daarvoor automatisch een bedanktweet.'

Read More

Gratis fortuin met Adsense?

Adsense is een advertentieprogramma van Google. Je kunt je ervoor aanmelden en de advertentiemogelijkheid in je website (laten) inbouwen. Google plaatst dan advertenties die passen bij de inhoud van de website. Voor elke klik ontvang je geld. Makkelijk, nietwaar?

Read More

Het is een kleine wereld

Yahoo onderzoekt de stelling dat iedereen iedereen via bekenden kan bereiken in zes stappen: het Small World Experiment. Een stelling die tot nu toe nog niet bevestigd noch ontkracht werd.

Ik doe mee.

Read More

Lessen uit de farmacie - voor Google - Personal_Results

Maxwell Wessel van het Forum for Growth and Innovation schrijft in de online Harvard Business Review over de in zijn ogen ongewenste ontwikkelingen bij Google. Hij noemt Google 'self destructive' met de wijze waarop ze haar zoekresultaten beïnvloedt. En zich niets aantrekt van de kritiek daarop en aankondigt zelfs verder te willen gaan, zonder excuus.

Maxwell doet verslag van zijn ervaringen in de farmaceutische branche, waarin hij werkte aan een toepassing die dezelfde doelstellingen had, maar ook onverwachte gevolgen...

Read More

Google helpt, maar beperkt ons ook

Twee maanden geleden deed ik een 'crowdsource' naar de invloed van Google's Filterbubble: lopen de zoekresultaten voor dezelfde zoekopdracht nu werkelijk van persoon tot persoon uiteen?

Dank allen die hun zoekresultaten inzonden! De eerste analyse gaf aan dat er inderdaad grote verschillen zijn tussen de zoekresultaten van persoon tot persoon. Zoals Elis Pariser al stelde in zijn TED-talk.

Bij de verdere uitwerking van de resultaten stuitte ik op de website dontbubble.us. Deze ontmoedigde mij de diepgaandere analyse van de crowdsource-resultaten snel ter hand te nemen. Lees hier waarom.

Read More

Het wonder na Babylon

Het is een wonder. En ook nog eens gratis. De Ackuna Translator, of preciezer: Cloud Translator. De uitgangspunten van de Ackuna Cloud Translator zijn geniaal. Ackuna wil Google Translate verfijnen door crowdsourcing. Vertaal deze site maar eens met het knopje links boven.

Maar of deze vertaler beter is?

Read More

Produceert Google solipsisten?

De eerste dagopbrengst van het onderzoek naar Google's filterbubble is groot. Meerdere tientallen screendumps kwamen binnen. En de bijdragen druppelen nog steeds binnen. Hartelijk dank daarvoor!

Niettemin tijd voor een eerste blik op de voorlopige resultaten! In de eerste afbeelding, hierboven, staat de verdeling van de eerste 'echte' url in de zoekresultaten van de Google-search naar 'Egypte'. Afgezien van de url's die verwijzen naar de advertenties. (De helft van de resultaten bevatten gesponsorde links, de andere helft niet.)

Read More