maandag, 20 november 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Een kwestie van afwachten?

Een mooie website is een goed begin. Nu de bezoekers nog. Dat kunt u op twee manieren bereiken:

  1. door de naam van uw website bekendheid te geven, bijvoorbeeld via een campagne, een mailing, advertenties in de krant of op radio en tv;
  2. door ervoor te zorgen dat uw website verschijnt in de al dan niet betaalde zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Voor de eerste manier bewandelt u de gebruikelijke pr- en marketingpaden. Voor de tweede manier is specifieke kennis van het internet nodig. We vertellen u hier hoe we te werk gaan als we een website ontwikkelen die goed en gemakkelijk gevonden moet worden op het web.

De techniek

Om gevonden te worden op het web, moet een website voldoen aan een aantal technische voorwaarden. De zoekrobots van bijvoorbeeld Google moeten gemakkelijk toegang hebben tot alle gewenste pagina's van de site. Dat stelt eisen aan de mappenstructuur van de site en aan de wijze waarop de code (html) van de site geschreven is. Maar dat vraagt ook om de aanwezigheid van bestanden die gebruikers nooit te zien krijgen, zoals het bestand 'robots.txt' die de zoekrobots vertelt waar wel en niet te zoeken.

Het schrijven

Schrijven voor het web is een vak apart en er is specifieke, vaak ook technische kennis van het web voor nodig. Welke woorden en woordcombinaties worden door de zoekmachines herkend als relevant voor de inhoud van de site, en welke niet?  Daarvoor zijn goede gereedschappen beschikbaar, die het schrijven tot een nieuwe uitdaging maken. Ook 'onder de motorkap' gaat het schrijfwerk door: alleen zichtbaar voor zoekmachines bevat een goed vindbare site hiervoor zogenaamde 'tags', 'alt-teksten', 'titles' en 'descriptions'.

Adverteren

Wie wil verschijnen bij de betaalde zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, moet daarvoor een advertentiecampagne ontwerpen en uitvoeren. Google biedt met Adwords ruime mogelijkheden hiervoor. Ook hier is extra kennis nodig van de werking van het web en van de relevantie van zoektermen. Het opzetten en onderhouden van een advertentiecampagne voor het web is maatwerk, waarbij de vinger voortdurend aan de pols moet worden gehouden. En, net als bij gewone advertenties, succes is goed mogelijk, maar niet verzekerd...

Het tienstappenplan

Uiteindelijk draait het bij de vindbaarheid van een website voornamelijk om de inhoud. Als deze gewild is, komen de bezoekers vanzelf, op voorwaarde dat die inhoud goed toegankelijk is voor bezoekers en zoekmachines.

Hanteer het volgende tienstappenplan bij het ontwikkelen en realiseren van goed vindbare websites.
1.    Zorg voor goede inhoud.
2.    Zorg voor nog betere inhoud.
3.    Zorg voor actuele inhoud.
4.    Zorg voor passende zoekwoorden.
5.    Laat zoekmachines toe.
6.    Zend de naam van de site over alle kanalen uit.
7.    Wacht nog even.
8.    Adverteer gedoseerd met Adwords.
9.    KWW (Kijk Wat 't Wordt).
10.    Ga naar stap 1.