vrijdag, 18 augustus 2017
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse, “Overheidsparticipatie en het juiste gezicht”, Stadswerk magazine 08/2016

Rijk Willemse, "Consistent communiceren - De schizofrenie van sociale netwerken", in Tekstblad, jaargang 22, nummer 3, juni 2016.

Rijk Willemse, "De schizofrenie van sociale netwerken - Twee gezichten van online leiderschap", 2016.

Rijk Willemse, Jan Luijten, "Citizen Science, Participatieve monitoring voor vertrouwen en gedragen beleid", in Stadswerk Magazine 07 2015, september 2015.

Rijk Willemse, "LinkedIn Checklist en Aanpak, een hands-on-gidsje voor wie het beste uit LinkedIn wil halen", LaVerbe, november 2014.

Irini Salverda en Pat van der Jagt (Alterra, Wageningen UR), Rijk Willemse (LaVerbe, Nijmegen), Marleen Onwezen (LEI, Wageningen UR), Jan Top (FBR, Wageningen UR). "Sociale media: nieuwe wegen naar sociale innovatie. Een verkenning van de rol van internet en de sociale media bij het ontstaan van sociale innovatie." Deel 4 in de reeks "Zo doen wij dat hier!" Februari 2013.

Roel During (Alterra), Rijk Willemse (LaVerbe), "Beleid met sociale media: sturen met sociaal kapitaal op maatschappelijke energie", ISBN 978-94-6173-707-6, mei 2013.

Rijk Willemse, "Wie een Zwerm kan Bewegen", handboek voor het sociale web, 2013.

Rijk Willemse, "Automatische sentimentdetectie", in Tekstblad, jaargang 19, nummer 1, februari 2013.

Rijk Willemse, Marcel de Ruijter, "Water en ruimte in de nieuwe Omgevingswet", in ROmagazine, jaargang 30, nummer 10, oktober 2012.

Rijk Willemse, "We zijn allemaal Twitterspreeuwen", handboek social media, 2012 

Rijk Willemse, "Huurachterstand voorkomen met social media?", in Tekstblad, jaargang 17, nummer 3, juni 2011.

Rijk Willemse, "Social media bij huurachterstand", in Aedes-magazine 5/2011.

Rijk Willemse, "Iedereen uitgever met printing-on-demand", in Tekst[blad], jaargang 2009, nummer 5/6.

Rijk Willemse, Dirk van Schaijk, "Scoren door online sharing", in de reeks Food for Thought, oktober 2009.

Rijk Willemse, "Onvolledigheid voor beginners", Uitgeverij Blurb, juni 2008.

Rijk Willemse, "Aanbestedingen - de overheid als opdrachtgever", in Tekstblad, jaargang 13, nummer 5, oktober 2007.

Rijk Willemse, "Tekst als testbeeld voor beleid", in Tekst[blad], jaargang 12, nummer 4, december 2006.

Artikel in Tekstblad, jaargang negentien, 01, 2013

Aanbestedingen - de overheid als opdrachtgever

In Tekst[blad] jaargang 13, nummer 5

Als een overheidsorganisatie werk aanbesteedt, biedt zij bedrijven de mogelijkheid een offerte in te dienen voor de uitvoering van een opdracht. Dat kan het uitvoeren van werken betreffen, zoals onderhoud aan wegen of het bouwen van een school, maar ook het leveren van goederen of het verrichten van diensten, zoals advieswerkzaamheden of communicatieactiviteiten. Wat komt er allemaal kijken bij een aanbesteding en zijn aanbestedingen wel iets voor de middelgrote en kleinere tekstbureaus en communicatiebureaus?

 Brief Balkenende 10 sept. 2012

In 1997 schreef ik er een artikeltje over voor Tekstblad: het belang van een goede begeleidende brief bij wat de tekstschrijver oplevert. Voor elke fase van het schrijfproces. "Het begeleidend document een krachtig instrument voor de professionele tekstschrijver", in Tekst[blad], jaargang 3, 1997.

En wie zou dat beter kunnen dan de tekstschrijver? En hoe vaak zien we dat dit zo belangrijke instrument niet wordt toegepast?

Tekst als testbeeld voor beleid

In Tekst[blad] jaargang 12, nummer 4

Voor een passende formulering van nieuw ontwikkeld beleid wordt vaak een externe tekstschrijver ingeschakeld. De eerste concepttekst van de tekstschrijver leidt vaak tot verheldering en in veel gevallen ook tot bijstelling van het beleid. Het is raadzaam om hier als tekstschrijver op voorhand rekening mee te houden en de tekst als 'testbeeld' voor het beleid te gebruiken. Dat zorgt voor een duidelijke omschrijving van de opdracht en voor nieuwe invalshoeken.

Schrijven voor de lezer

Velen worstelen ermee. Ik schreef er een handboek over. Voor mensen die voor hun werk moeten schrijven en daar geen specifieke opleiding voor kregen.

Verbeter uw schrijfvaardigheid: klik op 'Lees meer' en download het handboek gratis. Veel schrijfplezier!

Beoordeling van onze websites

Intrinsieke kwaliteit en klanttevredenheid
Rijk Willemse en Nyncke Kramer*

In Tekst[blad], jaargang 10 nummer 2

Wie voortgaat zonder om te zien, verbetert niet. Wij hebben tien websites geëvalueerd die wij als communicatieadviesbureau LaVerbe ontwikkelden en produceerden. We hebben gekeken naar de intrinsieke kwaliteit van de websites en naar de oordelen van onze opdrachtgevers over de websites die wij in hun opdracht maakten. Dat leverde enkele heel praktische aanbevelingen op over de wijze waarop een website kan worden ingericht, de gewenste onderdelen, het onderhoud en de actualisering.

‘Hoe kom en blijf ik in contact met mijn doelgroep?’ Bedrijven en organisaties richten zich steeds meer op ‘open’ communicatie met de doelgroep. Met bijvoorbeeld online communities willen zij in contact komen met klanten en stakeholders. Omdat het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zijn er vragen te over. Wat is er allemaal mogelijk? Hoe bied je passende informatie in de juiste hoeveelheid aan? Hoe betrek je de doelgroep bij jouw zaak?
Op een aantal van deze vragen geeft Scoren door online sharing het antwoord.

Het proces rond de tekst

In Tekst[blad], jaargang 9 nummer 2

Opdrachtgevers schakelen tekstschrijvers in als zij zelf onvoldoende tijd, capaciteit of vaardigheid hebben om een tekst te produceren of te bewerken. Louter voldoen aan de opdracht - het leveren van de gevraagde tekst - is veelal niet genoeg en leidt in veel gevallen tot onduidelijkheden en ongenoegens. De opdrachtgever verwacht in beginsel dan wel niet meer dan een uitstekende tekst.

Toch is het verloop van de opdracht van briefing, via afstemming tot levering van het eindresultaat bepalend voor de tevredenheid van de opdrachtgever én voor de kwaliteit van de tekst. Naast het benodigde vakmanschap om een stevige tekst te produceren, moeten schrijvers daarom beschikken over vaardigheden en instrumenten om het hele proces van totstandkoming van een tekst te begeleiden, in woord en daad.