Marketing moet via de social media. Joseph Jaffe, een voorloper op dit gebied, beschrijft in zijn boek Join the Conversation hoe de traditionele marketing anders moet. De traditionele vier P's maken plaats voor de zes C's: Consument, Content, Context, Customisation, Community, Commercie en Conversatie. Jaffe geeft vijf manieren om nieuwe marketing te bedrijven, met de social media als belangrijke instrumenten en de conversatie als centraal begrip: Luisteren, Antwoorden, Meedoen, Katalyseren en Opstarten.
Deze nieuwe marketing volgt precies de systematiek en de kracht van de social media. De social media dreigen daarmee in handen te vallen van marketeers. Wat zijn de gevolgen?
Jaffe is niet de enige die de social media die plek geeft. Vele volgers met hem, en niet alleen in de marketingwereld. Ook overheden en organisaties zien hun kansen en leren die te grijpen. Hoe elastisch zijn de social media? Hoeveel ruimte zullen de social media nog overhouden voor dat waarvoor ze aanvankelijk ontstonden: de vrije, belangeloze conversatie en binding? Vinden de oorspronkelijke gebruikers van de social media - de gewone mensen - de inbreng van die marketeers wel leuk? Voelen zij zich verdrongen? Is er genoeg plaats voor iedereen?
Of ziet het ernaar uit dat de nieuwe marketeers en pr-specialisten de oorspronkelijke gebruikers van de social media gaan verdrijven naar nieuwe gronden? Misschien is dat al gaande, onzichtbaar voor de 'commerciële kapers'… Misschien verlaten de gebruikers van het eerste uur de oude social media wel voor iets radicaal anders, nieuws. Benieuwd!