Google Analytics heeft met name fans bij de webbouwers en de technologen. Geen wonder: zij kunnen met deze statistische tool achterhalen of ze hun werk goed doen. Maar Google Analytics wordt nog veel te weinig gebruikt voor strategische doelstellingen.
Met name de inhoudelijk verantwoordelijken bij bedrijven en organisaties kunnen er veel nuttige informatie opdoen. Om maar niet te spreken van de communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor de PR en de communicatie. Analytics biedt een schat aan strategische informatie en inspiratie voor campagnes via de social media en andere kanalen. Enkele voorbeelden:
Zijn de zoekwoorden naar wens?
Welke zoekwoorden gebruiken mensen in om jouw bedrijf of organisatie te vinden? Dat geeft een goed idee hoe zij jouw bedrijf of organisatie zien. Welke zoekwoorden of zinsdelen associëren ze met jouw merk? En, welke zoekwoorden gebruiken de mensen níet? Mis je in het overzicht juist die zoekwoorden waaronder je wel gevonden wilt worden? Kortom: is het gebruik van zoekwoorden in lijn met jouw doelstellingen, of is daar nog een hoop werk te verzetten?
Waar komen de bezoekers vandaan?
Als de bezoekers op jouw site via social media als Twitter, Facebook en LinkedIn binnenkomen, dan kun je daarop inspelen. Wordt jouw bedrijf of organisatie wel waargenomen in de groepen waar je waargenomen wilt worden? Of wil je juist meer verkeer uit andere groepen?
Maar ook: uit welk deel van de wereld komen de bezoekers? Moet ik me met mijn bedrijf of organisatie richten op bezoekers van over de hele wereld, of op de regionale of lokale bezoeker? En, past dat bij mijn doelstellingen? Gebruik ik dan wel de goede taal op de site? Als er bijvoorbeeld veel bezoek uit Engelssprekende landen is, en de website is overwegend Nederlandstalig, dan ligt daar een kans.
Welke pagina's van de site zijn populair en welke niet?
Komt het overzicht dat Analytics geeft van de meest populaire pagina's van de website overeen met jouw doelstellingen? Staan die populairste pagina's wel op de goede plek op de site? En wil je bepaalde artikelen juist wat meer onder de aandacht brengen, met een betere plaats op de site en via de social media? Is het de moeite om voor het thema van de populaire pagina's een socialmediagroep te maken?
Of moet je een specifieke campagne te voeren rond dat populaire of juist niet-populaire thema? Daarbij kun je ook kijken naar de terugkerende bezoekers. Krijgt de site veel nieuwe of veel terugkerende bezoekers? Een grote bezoekersloyaliteit duidt op fans. En die kun je bedienen, op de site en met de social media of andere campagnes.
Een schat aan informatie, dus. Meer informatie op de website van Google Analytics