Toen de telefoon zijn intrede deed in de rijkere huishoudens zorgde dat onmiddellijk na de hype voor problemen. Wie mag de telefoon bedienen? De heer des huizes, de gezinsleden, het hoofd van het huispersoneel of om het even welk lid van de huishouding, ‘upstairs’ of ‘downstairs’? En, hoe moet je je dan aan de telefoon gedragen? Als in een gewoon tête-a-tête, of als in een formele setting? In hoeverre zijn de gesprekken privé? Wat kan de telefoniste allemaal waarnemen en horen en hoe gaat ze daarmee om? Vragen en twijfels te over.
Vandaag heeft de telefoon in het huishouden de plek gekregen die afgestemd is op zijn bereik. De sociale organisatie rond dit apparaat ligt vast in geschreven maar vooral ongeschreven regels. Problemen als bij de introductie van de vaste telefoon kennen we niet meer. En met de opkomst van het mobiele bellen, sms’en, whatsuppen en skypen gaat de vaste telefoon binnenkort hoogstwaarschijnlijk ook nog eens zijn plek verliezen.
Of het nu om de stoomtrein gaat, of om elektrisch licht, telefoon, radio, fax, e-mail, internet of social media, alle nieuwe vindingen kennen deze cyclus van verrukking, via angst en strijd om het eigenaarschap, naar vrijelijk en productief gebruik. Kijk maar eens naar hoe er in jouw bedrijf met deze vernieuwingen werd omgegaan. En daarop volgt dan telkens weer de verdringing, door concurrerende middelen en uiteindelijk de vergetelheid met misschien wel een plek in het museum.
Met deze trendcyclus in ons achterhoofd kijken we nu naar de invloed van de social media op de communicatie, de marketing, de educatie, de participatie. Om maar eens een paar terreinen te noemen waar de impact en – vooral ook – de kansen van de social media bijzonder groot zijn, of kunnen zijn. Met vooral de glimlach op ons aller gezicht: ooit zullen die social media ook weer verdrongen worden naar het museum.
Deelname aan die gekke trendcyclus is er niet minder leuk op!