Er is in elk bedrijf een schat aan informatie voorhanden die de productiviteit en de sfeer kan verbeteren. Bij de medewerkers. Ze delen deze informatie veelal onderling en zijn niet vaak geneigd deze informatie tijdens hun loopbaan te delen met het management. Vaak is het exit-gesprek het enige moment waarop deze waardevolle informatie op tafel komt.
Kan het ook anders? Welke belemmeringen zijn er om deze informatie ook ‘verticaal’ te delen? Welke vragen moet je dan stellen? En hoe ga je ermee om? En, kan het ook online, of digitaal? Een verkenning van de mogelijkheden om aan de (online) reputatie van jouw bedrijf bij jouw medewerkers te werken.
Hoe vraag je om terugkoppeling van je medewerkers?
Eric Fleurbaay, oprichter en eigenaar van BusinessWise, schrijft in zijn blog op personeelverloop.nl over de vragen die je medewerkers zou moeten stellen, en dan niet alleen bij het exitgesprek of het functioneringsgesprek, maar vooral tijdens hun loopbaan. Hij zet enkele mogelijke belemmeringen en mogelijke vragen op een rijtje.
Mogelijke belemmeringen
Geen slapende honden wakker maken
Alsof medewerkers zelf niet nadenken over wat hen boeit en bindt bij jouw bedrijf...
Te hoge verwachtingen scheppen
Alsof medewerkers zelf niet realistisch zijn in wat van hun wensen gerealiseerd kan worden...
Geen tijd
Alsof de tijd voor gesprekken met medewerkers verloren tijd is en geen investering...
Blijf dus niet gissen naar wat er leeft, maar vraag ernaar.
Mogelijke vragen
- Wat maakt dat je hier nog geruime tijd zou willen blijven werken?
- Wat zou ervoor zorgen dat je gaat overwegen om elders te gaan werken?
- Waarvan in je werk krijg je heel veel energie?
- Is er iets, of zijn er zaken waarvan je vindt dat het eigenlijk heel anders zou moeten gaan?
- Kun je jouw talenten en sterke punten voldoende gebruiken in je werk?
- Wat zou jouw leidinggevende anders kunnen doen in de manier waarop hij of zij jou begeleidt en aan jou leiding geeft?
Erop terugkomen!
Vaak is het handig om de vragen op papier of online aan te bieden, in plaats van ze te stellen in een gesprek. Geef de medewerkers ook ruimte om te kiezen welke vraag ze wel of niet beantwoorden.
Kom er in ieder geval in een gesprek op terug en ga in op de antwoorden. Als je dat niet doet, is de goodwill voorgoed weg...
Kan het online of digitaal?
Natuurlijk kun je de vragen ook online beschikbaar stellen. Dat heeft als voordeel dat de medewerkers ermee aan de slag kunnen gaan op het moment dat hun uitkomt. Bovendien kun je de antwoorden gemakkelijk ordenen en analyseren en – waar je dat handig vindt – persoonlijk beantwoorden.
Er zijn in principe twee manieren waarop je dit kunt organiseren: via een online survey, waarvoor vele goede toepassingen beschikbaar zijn, of via een discussie met een comment-module zoals Disqus waarbij betrokkenen elkaars antwoorden kunnen zien en bespreken.
Open of besloten?
De survey-module biedt het voordeel van een zekere beslotenheid. Je kunt zelfs aanbieden om de vragen in anonimiteit te laten beantwoorden als je alleen in trends geïnteresseerd bent. Maar dat sluit de weg naar een dialoog verder uit, wat jammer is. Ook kan de anonimiteit sommigen stimuleren zaken sterker aan te zetten.
Een comment-module biedt ook een zekere mate van beslotenheid, als je kiest voor de mogelijkheid om slechts een beperkte groep mensen, jouw medewerkers, toe te laten tot de discussie. Je kunt de antwoorden en reacties desgewenst modereren: bekijken en beoordelen voor publicatie. Toch is deze manier van werken misschien nog wel te open als dit je eerste stap is.
Kom terug
Wat in ieder geval blijft staan, is de noodzaak om terug te komen op de antwoorden. Of dat nu in een nieuwsbrief, een blog op het intranet of in een persoonlijk gesprek is. Maak dus een planning waarin dat moment met een gele marker aangelicht is.
En hier zijn enkele linkjes over dit onderwerp:
- Inquisite en Hr-survey, twee Engelstalige surveymodules
- Surveymonkey en Onlinefeedback, twee Nederlandstalige surveymodules
- Getvetter, een online ideeënbus