Met de ingrijpende veranderingen veranderingen in communicatieland komt een nieuw begrip op de agenda: 'laten'. Communiceren wordt 'laten communiceren'. Brand design wordt 'brand experience design'. Communicatie wordt 'conversatie'. Doelgroep wordt 'community'.
Naar de achtergrond
Immers, zenden alleen is niet meer afdoende. Natuurlijk, de boodschap moet helder en aantrekkelijk. Maar de zender treedt naar de achtergrond. Het is nu de kunst om anderen de boodschap te laten delen.
Want mensen sturen niet meer (uitsluitend) op de autoriteit van de zender. Ze laten zich voornamelijk leiden door wat hun vrienden adviseren. Bijvoorbeeld als het gaat om de vraag welk tv-toestel het beste is, of om de vraag waar kansen voor samenwerking liggen.
Ook 'loslaten'
Dit betekent dat bedrijven, organisaties en overheden naar de achtergrond moeten treden als zij gehoord willen worden. 'Loslaten' dus. Om anderen het beoogde idee of de beoogde boodschap te laten delen.
Dat betekent ook een nieuwe rol voor de communicatieprofessionals van bedrijven, organisaties en overheden. Zullen zij die extra schakel in hun werkwijze kunnen inbouwen?
Social media helpen
De social media kunnen daarbij helpen, maar zijn niet zaligmakend. Eerst de nieuwe rol nemen. Dan dienen de social social media zich als vanzelfsprekende hulpmiddelen aan.
Lees hier meer over het veranderde communicatielandschap en hier over de nieuwe rol van communicatieprofessionals.